Installere start- og stopknapper

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Installere start- og stopknapper

Post by 99E »

Hvorfor kan man ikke bruge et signal der indeholder ANDET end tøjlen - som så betyder stop?
Fx tøjle og et fløjt, tøjle og "spytten på venstre øre" (ud over det upraktiske i dette forslag) eller - som Lone skriver - tøjle + klem med knæ?

EN af de ting, McLeanere siger som udlæser omgående "fniller" hos mig er at MANGE af McLeanerne har SÅ SVÆRT ved at forstå at man kan ride på en hest UDEN at "træk i begge tøjler" betyder stop - fx ved at have ET ANDET stopsignal.
En ANDEN ting, der udlæser fniller er - at McLeanere ganske vist har fat i noget rigtigt i det her med at bruge letforståelige, simple signaler konsekvent - men til gengæld ofte er utroligt fastlåste i HVILKE signaler, der så duer.

Et One Rein Stop er fx langt mere effektivt IMO end "McLean-stoppet" - som i at: Det stopper hesten mere effektivt. Og det kan indlæres i samme grad som "McLean-stoppet" indtil det bliver en "refleks".

Og jeg godtager IKKE argumentet om at mennesket "hiver i tøjlen i refleks" hvis hesten løber.
Det er dels en vane man IKKE HAR hvis man ikke har lært den - og som kan aflæres.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Jeg skriver jo at man netop GODT kan lave et klassisk betinget signal, f.eks. daske den med en ske i nakken, men det kræver at den kender signalet "tag i begge tøjler = stop", for ellers kan det klassisk betingede signal aldrig blive godt.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Installere start- og stopknapper

Post by 99E »

Der er ikke tale om at lave et klassisk betinget signal - men at starte med et stop-signal der er en tand mere sammensat end "træk i begge tøjler".

Lidt ligesom at hvis jeg gerne vil have Mikkel laver aftensmad kan jeg vælge at sige "Aftensmad!!!" - eller "Gider du ave aftensmad..."

Det sidste er et "signal" der er lidt mere sammensat - men som samtidig gør at man ikke forveksler det med "Hvad skal vi have til aftensmad" eller "har du taget op til aftensmad" eller "hvad vil du have til aftensmad" eller "skal jeg lave aftensmad" - eller de 117 andre ting, man kan sige der indeholder ordet "aftensmad".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Er du ikke sød at forklare hvordan du vil lære den en tand mere sammensat end træk i begge tøjler stop signal?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Installere start- og stopknapper

Post by 99E »

PÅ nøjagtigt samme måde som jeg ville lære den alle andre stopsignaler.
Gradvis eskalering af signalet.
Men jeg ville ikke isolere "træk i begge tøjler" som stopsignal.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Installere start- og stopknapper

Post by Lone Beck »

Jeg tror nu nok at de fleste heste har lært at antrukket sæde, klem med lårene og - til sidst - en anholdning betyder stop. Det er også hvad en unghest reagerer rigtigt på. De lærer det mindst ligeså hurtigt på den måde, og man slipper for at trække dem i munden :ide:

Med McLean i hånden kan man uden tvivl lære hesten at stoppe udelukkende for tøjlen, når man starter med at træne det fra jorden, så man slipper for at trække hesten hårdt i munden, når først man sætter sig op på den.

Men hvis du tager en unghest, der er ryttervant, men ikke mclean-trænet fra jorden, vil jeg godt vædde på at den hurtigere lærer det ovenfor nævnte sammensatte stopsignal end stop for tøjletræk alene.

Det er der sikkert en naturlig forklaring på, men jeg kender den ikke :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Så du ville sætte dig op på en rå ridehest, spytte den på øret til den stopper? (bare et eksempel)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Installere start- og stopknapper

Post by 99E »

[quote:1c9cecc4b0]Det er der sikkert en naturlig forklaring på, men jeg kender den ikke
[/quote:1c9cecc4b0]
Jeg ville sige at den naturlige forklaring er at hesten reagerer på hele rytterens krop i "den Lone Beckske ridemetode" mens McLean-metoden lettere "trigger" hestens naturlige tendens til at presse imod pres, den ikke kender.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Installere start- og stopknapper

Post by Lone Beck »

I øvrigt vil jeg gerne høre, hvordan man rider en hest ind i en parade fra galop i let sæde - udelukkende ved hjælp af tøjlen. For det må jo betyde, at man ikke på nogen måde ændrer på sædets indvirkning, vægtfordelingen, trykket fra schenklerne, overkroppens vinkel eller noget som helst andet, ud over at man hiver i strikkerne :ide:

Altså hvordan gør man det uden at flyve ud over hovedet på krikken, når den stopper?

(Det forekommer mig at være en noget større kunst, end at ride hesten ind i en parade på gammeldaws manér :lol: )
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Jeg tror du, Lone, misforstår mig :-)

Når hesten skal lære at stoppe, så er det rigtigt vi først lærer den stop for tøjlen. Vi sidder ikke og hiver hovedet af hesten, presset i tøjlen mindskes lynhurtigt, da hesten ved, at så snart den stopper, så forsvinder presset. Så hvis stop er ordenligt konsolideret, så stopper den så snart den mærker tøjlen. Her gælder det om at have feeling, så man ved hvor lidt der skal tages i tøjlerne :-)

Når hesten har stop konsolideret, så lægger vi noget andet på, det der kaldes et klassisk betinget signal. Det kan f.eks. knæene, stemmen og/eller kroppen. Dvs. vi klemmer med knæene og trækker an i lænden (f.eks.) mens vi tager i tøjlerne, så gør vi det før vi tager i tøjlerne, og hesten lærer hurtigt, at klem med knæ og antrukken lænd betyder, at lige om lidt kommer presset i munden, og det kan den undgå, hvis den stopper. Dermed når vi slet ikke hen til at tage i tøjlen :-)

Så det korte af det lange er, at vi selvfølgelig også bruger vores krop når vi rider, på den måde kan vi ændre selv de små ting der gør, at hesten stopper, laver en halv parade eller flytter vægten.

Jeg tror, desværre, at nogle er af den opfattelse, at fordi vi bruger tøjlen som signal til stop, så er det ens betydende med, at hesten lige pludselig får et ryk i munden og presset holdes, eller at der hives og slides. Det er ganske enkelt én stor kedelig misforståelse. Jeg kan selvfølgelig ikke tale for hvordan nogle, der siger de træner efter McLeans teorier, udfører eller fortæller, men jeg kan fortælle, at sådan er det ikke hos os.

Hvordan man laver en parade udelukkende for tøjlen i let sæde uden at flyve over hovedet? Man står over benet, har vægten i bøjlerne og er i balance :lol:

Jeg håber, det gav dig svar på dit spørgsmål, ellers må jeg jo prøve at forklare mig på anden vis :-)
Post Reply