Installere start- og stopknapper

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Installere start- og stopknapper

Post by 99E »

[quote:1snwndyy]Adrenalin produktionen nedsættes også når hesten når et stadie af tillært hjælpeløshed. Her er stressen ikke mindsket, men hesten reagerer ikke længere. [/quote:1snwndyy]
Det er ikke noget jeg har undersøgt - men jeg har haft en "mavefornemmelse" af at det var/er tilfældet.

Har du en reference eller skal jeg bare tage mig sammen og selv lede efter det?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Installere start- og stopknapper

Post by BeritH »

99e, jeg er ked af det men du må selv søge :-)

Jeg fik det fra Tina MJ, som lærte en masse om det under sin uddannelse i England, men jeg husker ikke kilden.

BeritH :-)
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Lone

Installere start- og stopknapper

Post by Lone »

Men Berit, nu må du lige forklare, hvordan det passer ind i sammenhængen? Dte emd den tillærte hjælpeløshed?

Jeg forstår det hele ud fra mine egne referencerammer - og det giver udmærket mening.
Når man - dyr som mennesker - indlærer en reaktion bruges der bestemte nervebaner. For hver gang men bruger disse nervebaner bliver tranmissionen hurtigere.
Så den nervebane der startede med at være en hullet grussti ender med at blive en 8-sporet motorvej uden anden trafik og med verden bedste underlag!

Ex: hesten oplever noget der skræmmer den lidt, som fx Athene i morges, der blev en smule bange for noget flagrende plastic.
Hvis den lille frygt forstærkes af fx menneskets reaktion - hvis jeg fx var blevet nervøs over hendes reaktion, eller hvis der samtidig sker noget andet ubehageligt, så forstærkes den første frygtimpuls - og nervebane-stien blir brugt lidt bedre.
Efterhånden som tiden går, så løber nerveimpulserne automatisk af den så småt tiltrådte grussti, der repareres huller og asfalteres som tiden går - og tilsidst skal der bare synet af en smule plastic til før Athene blir bange,
Altså nerveimpulserne vælger de baner, som bliver brugt mest - i forhold til de indtryk der modtages.

Det er jo ret smart - fx hvis nu det var en sabeltiger - at Athene næste gang og næste gang havde trådt nervebanestien, så hun ikke var nødt til at gennemgå en proces med indsigt (altså synsmæssig), erkendelse, genkendelse - men bare kan se et sabeltiger-knurhår og reagere med instinktiv frygt og øjeblikkelig reaktion.

Motorvejen virker - Athene skal ikke stå der og overveje: et dyr, hvadfor et dyr, hvad vil den mig, har jeg set den før, skal jeg blive bange, hvad gør Lone - nååårh - en sabeltiger - kan den spise, spiser den heste - javel jaså - okay jeg løber, så kan den sgu æde Lone!

Jo større frygt/angstimpuls - jo større impuls i nervebanerne - jo hurtigere reaktion.

Kunsten er at hindre den 8-sporede motorvej i at opstå, når det nu derejer sig om plastic, ridning og den slags - ved netop at forhindre nerveimpulsen i at gennemløbe den anlagte sti - men bryde den, så opstår andre impulser.

Accept havde lidt svært ved at lade være at styrte på fold - hvor moar ventede.
Det gad jeg jo ikke, så nu går vi pænt og roligt derud og venter på at leddet blir åbnet, grimen kommer af - og faktisk går han først til moar, når jeg er gået ud.
Og hvordan: Jeg stoppede bare nogle gange undervejs - roste og gav godbid - i starten gjorde jeg det så snart kan kom ud af boksen, stoppe-rose-godbid-frem-stoppe-rose osv.
Nu går vi pænt og stille ud - stopper nogle gange og han går lige der hvor han skal være - det tog ham ingen tid at lære.
Det ville jeg jo ikke have gjort da han var lille ( hvor jeg heller ikke havde lært teknikken) af respekt for de impulser til overlevelse der drev både ham og Artig, nemlig at han skulle være hvor hun var.
Nu er han 9 måneder og de kan begge klare at lære noget andet - og det lærte han superlet og med glæde.


Athene som moslede ind og ud - rigtig ponyagtigt - hun virker på samme måde.
Lone

Installere start- og stopknapper

Post by Lone »

Vedrørende hjælpeløsheden: der er jo ikke noget han IKKE må, som jeg afholder han fra eller tvinger ham til - i Axes begrænsede begrebsverden - forståelsesverden - sådan virker det ikke.

Det virker sådan, at Accept tror, at hvis han går pænt ved siden af mig og stopper, når jeg stopper, så får han ros og godbidder ( som hos mig er fedtet müsli i lommen - lækkert).
Han oplever ikke, at jeg forhindrer ham i noget - for han når ikke frem til at styrte frem, fordi jeg selvfølgelig holder øje med ham.
Han oplever kun, at det er pisseskønt at jeg trækker ham - fordi jeg gir ham lækre ting og roser ham, når han går pænt - og så går han bare pænt hele tiden - for han ved aldrig hvornår vi stopper og hvornår vi går .
Det er faktisk så forbløffende nemt og let, at jeg slet ikke fatter at den forståelse ikke kunne komme til mig, før Tina.

Iøvrigt har jeg haft hjælp her på det sidste - og jeg kan se på fx Artig, som har lært det samme, at når jeg trækker Axe og en anden trækker hende, at hun virkelig gerne ville hen til mig og trækkes - hver gang jeg sir "dyyygtig" til Axe.
Øjnnene blir helt store og hun forsøger at trække lidt hen mod mig - god hest!

Axe er Accept, som er Artigs føl på 9 mdr.- bare lige for at det få det plads.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Installere start- og stopknapper

Post by Lone Beck »

[marq=down][size=150:3p3gcgj1][glow=red]PLIIIIIIIIIIIIIIIIINNNGGGGG[/glow][/size:3p3gcgj1][/marq]

Det var lyden af en 10-øre der faldt :jeanie:

Det gjorde den mystisk nok mens jeg sidder og skriver en liden reportage om en landsretssag :ehh:

Nå, men til sagen :hhansen:

Egentlig lyder det jo ret og rimeligt, at man ikke må give hesten modstridende ordrer - man må ikke bruge start- og stopknappen simultant :ide:

Og det er så her 10-øren kommer ind i billedet!

Det er sgu forsimplingen af begrebet start- og stopknap, den er gal med. Startknap= sæt farten op, stopknap=sæt farten ned/stop.

Helt så enkel er dressurridningen jo ikke. Når vi "trækker" samtidigt og lige meget i begge tøjler betyder det jo ikke sæt farten ned/stop. Det betyder vel snarere "mindsk skridtfrekvensen". Og når vi bruger begge schenkler samtidig betyder det ikke sæt farten op, men "øg skridtlængden".

Dermed kan tøjler og schenkler jo altså også bruges samtidig uden (nødvendigvis) at give modstridende ordrer. For selvfølgelig må man ikke bede hesten sætte farten op og ned på samme tid :ide:

Jaja, pil mig bare ned. Teori er ikke min stærke side, men jeg forstår det sgu sæl' :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Lone man kan ikke bruge tøjle og schenkler samtidig uden det skaber forvirring og samtidig er fysisk umuligt for hesten, altså at bremse og gå frem samtidig, til gengæld kan du bede om brems og frem meget hurtigt efter hinanden, når signalerne er installeret til perfektion.

BeritH: Mht tillært hjælpeløshed, så skriver du så rigtig nok, at den slet og ret ikke vil reagerer på noget, og eftersom McLean får hesten til at reagere ved ekstremt fine hjælpere i sidste ende, så kan den vel ikke blive tillært hjælpeløs?!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Installere start- og stopknapper

Post by Lone Beck »

Jeg kan mærke at jeg tænker mere og mere "mclean" til daglig, men jeg er stadig ikke enig i:

[quote:ad7d21feb1]Lone man kan ikke bruge tøjle og schenkler samtidig uden det skaber forvirring og samtidig er fysisk umuligt for hesten, altså at bremse og gå frem samtidig, til gengæld kan du bede om brems og frem meget hurtigt efter hinanden, når signalerne er installeret til perfektion.[/quote:ad7d21feb1]

Selvfølgelig kan man bruge tøjler og schenkler samtidig. Det er derimod indlysende at man ikke kan bede hesten gå frem og stoppe på én gang. Ligesom man ikke kan forlange at en hund skal apportere og dække på samme tid.

Men som Susan Kærgård så fint viser det, kan man indlære hvilket som helst signal, eksempelvis: kaglen = galop. Ergo kan man også lære hesten at anholdning kun betyder parér, når anholdningen kombineres med f.eks. et klem med lårene.

Ridekunsten stopper ikke med "The truth about horses". Ridekunsten er andet og mere end træk i tøjlerne og spark med schenklerne :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Så må du lige uddybe hvad du mener med at bruge tøjle og schenkel samtidig, er det ved et drej f.eks. eller hvad mener du?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Installere start- og stopknapper

Post by 99E »

Som jeg læser Lone siger hun:
Man må da kunne lære hesten at tæle + lår betyder stop - og at fx tøjle + "noget andet" betyder... Noget andet end stop.

Men det forudsætter naturligvis at man IKKE isolerer tøjehjælpen som "stop".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Men tøjlen skal da betyde stop for evig og altid, hermed ikke sagt at man ikke kan lave et klassisk betinget signal udver tøjlen, men hesten må aldrig tvivle på at tøjlen betyder stop, hvis ikke for vores egen skyld så for hestens.

Hvis den en dag bliver forskrækket og stikker af, rytteren tager i tøjlen af ren refleks og hesten ikke ved at tage i tøjlen betyder stop, så gør smerten i munden hesten endnu mere stresset og bange. Så i stedet for en hest der stopper prompte, så løber den entn endnu stærkere eller kaster rundt med hovedet under løb, da den ikke ved, hvordan den skal slippe af med presset.

Det er bl.a. derfor, at vi altid lærer vores elever når de kommer første gang, eller til kurserne, at tag i begge tøjler betyder stop, stop og altid stop (og holdes presset betyder det bak), sådan at hesten aldrig er i tvivl, og til sidst har så gode bremser, at den vil stoppe til enhver tid, uanset hvor skræmmende sabeltigeren i busken så end var.
Post Reply