Jægernes fyldte fasaner

Post Reply
Deerhunter

Jægernes fyldte fasaner

Post by Deerhunter »

Fasanerne renses og fyldes med skinken skåret i terninger, løg, persille og basilikum. Fuglene lukkes med en tandstikker. Brunes i lidt neutral olie, krydres med salt, peber og steges let med løg i skiver og gulerod i terninger. Derefter tilsættes vildfond eller bouillon og fløde.

Fasanerne steges ved moderat varme i ca. 1 time til de er møre. Fuglene tages op og parteres. I skyen tilsættes de friske, rensede champignoner, og sovsen koges op med resten af piskefløden og smages til.

[b:9d3d966e3e]Ingredienser til 2 personer: [/b:9d3d966e3e]
2 unge fasaner
100 g. kogt letrøget vildsvineskinke - i mangel af vildsvin kan almindelig skinke anvendes.
100 g. nye friske løg
Friskplukket persille
Salt og peber
Ca. 25 g. frisk basilikum
Neutral olie til stegning
Ca. 50 g. Zittauerløg
Ca. 50g. friske nyopgravede gulerødder.
2 dl. piskefløde
100 g. friske svampe. Danmark er et u-land hvad angår svampe, men købesvampe kan til nød anvendes, men vær kritisk ved købet.
200 g. nye kartofler.

[b:9d3d966e3e]Tilbehør I: [/b:9d3d966e3e]
200 g. nye kartofler.
Neutral olie
Ca. 20 g. tørret basilikum eller timian efter smag.

Kartoflerne skrubbes under rindende koldt vand, tages op, aftørres og lægges i en rummelig gryde med låg. Kartoflerne rystes kraftigt under låg sammen med olien og krydderierne til de er dækket - pas på ikke kartoflerne sejler i olie - olien skal kun lige akkurat klæbe krydderierne til kartoflerne.

Kartoflerne hældes over i et fad, og steges ved 200 grader indtil de er møre og sprøde. Det kan anbefales at anvende de nye frasorterede kartofler der har en størrelse omtrent som hasselnødder. Ved denne størrelse tager det mellem 20 og 30 minutter.

[b:9d3d966e3e]Tilbehør II:[/b:9d3d966e3e]
Friske forårsløg
Små solmodne cherrytomater - og de skal være modnet på stilk a.h.t. aromaen.
Hvid balsamico
Olivenolie.

Forårsløgene snittes. Tomaternes halveres. Det hele vendes varsomt i hvid balsamico og gylden olivenolie og drysses til sidst med Grana Padano eller Parmigiano Reggiano skåret i fine flager.

Vi har et særligt forhold til netop denne ret. Når Sophie har været i børneminen hele dagen og bare er flad, nyder hun at kunne tage en slapper ved floden og blive vartet op med lækker fasan og en kølig rosévin.

Når bassen er puttet kan vi nyde resten af vinen - og så kan der som regel altid glide lidt ost og frugt ned.
Deerhunter

Jægernes fyldte fasaner

Post by Deerhunter »

Vi har en lille dreng som desværre har arvet Sophies alvorlige allergi. Han er kun 17 mdr. og stadig for lille til at kunne lave en udredning på. Det kan man først når han er omkring 4 år.

Derfor er det vigtigt at undgå bl.a. fødevarer hvor ingredienserne ikke er 100% kendte. Det lyder simpelt, men i praksis er det næsten en fuldtids job.

Man kan vælge enten at gå i koma, eller også få det bedste ud af situationen. Vi har så valgt det sidste - derfor er børneminen en udmærket betegnelse efter en dag hvor alt har været en balancegang.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Jægernes fyldte fasaner

Post by KatieKat »

Ok, nu ved jeg hvordan de fasaner jeg lige har fået hjem skal laves. Mange tak Deerhunter.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Deerhunter

Jægernes fyldte fasaner

Post by Deerhunter »

Hmm.. Jeg var vist ikke helt klar i hovedet da jeg skulle liste ingredienserne. Her kommer den rigtige liste.

[b:995129e8c0]Ingredienser:[/b:995129e8c0]
2 unge fasaner
100 g. kogt letrøget vildsvineskinke - i mangel af vildsvin kan almindelig skinke anvendes.
100 g. nye friske løg
Friskplukket persille
Salt og peber

[b:995129e8c0]Tilbehør:[/b:995129e8c0]
Neutral olie til stegning
Ca. 50g. friske nyopgravede gulerødder.
2 dl. piskefløde
100 g. friske svampe.
200 g. nye kartofler.
Ca. 25 g. frisk basilikum eller timian.

… ellers er fremgangsmåden den samme.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jægernes fyldte fasaner

Post by 99E »

Vi lavede nææææsten denneher til aften.
Det smagte godt.

Med følgende ændringer:

Vi brugte tørret skinke i stedet og smed en halv gulerod i tern i fasankrapylet sammen med.

Vi droppede kartoflerne og spiste ris til.

Nøjedes med en enkelt lille fasanhøne til deling, men lavede fuld portion sovs (knap en kvart liter fløde, en halv liter boullion).

Jeg tog en pakke hele tranebær (friske) og stegte i smør på panden, og hældte ahornsirup på. Det var godt tilbehør til.

Tomatsalat fik hvidvinseddike i stedet for hvid balsamico.

Der er endda lidt rester til i morgen.
Det er klart det lækreste fasan jeg har prøvet!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply