Bambus, titusindvis af bambus

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvad skal vi g

No way, Jos
15
56%
Enkelte fnug m
4
15%
n
8
30%
 
Total votes: 27

PiaK

Bambus, titusindvis af bambus

Post by PiaK »

Vi er ved at fjerne 9 STORE buske af død bambus, nøj der er meget!!
Enten skal vi på genbrugsstationen ca 50 gange, eller også skal vi finde på noget meget kreativt.

Er I kreative??
De er klippet af og er ca 3 -4 meter lange.

Er der nogle ideer til hvad man kunne bruge døde bambus til, dekorativt, praktisk eller er det yt?

Kan man lave hegn af det?? Og kan Klematis i så fald vokse op af det?

På et tidspunkt skal det store træhegn mod vejen ned (ca 20 meter), og så skal der jo noget andet op,(hegn af bambus?) men så skal det ikke lige rådne i løbet af et par år, det gider vi ikke.

Kom frisk :jeanie:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bambus, titusindvis af bambus

Post by CXEC »

Ud med skidtet :linski:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bambus, titusindvis af bambus

Post by annetteB »

det er faktisk meget meget bedre og meget meget mere vejrbestandigt end pil til brug som espalier, plantestativer, hegn o.l. - så smid det da endelig ikke ud!!
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Bambus, titusindvis af bambus

Post by Mikkel »

Der skal da flettes læhegn til at sætte op på strategiske steder i haven!
Image
User avatar
MDN
Posts: 165
Joined: Sat 1. Mar 2008 21:14

Bambus, titusindvis af bambus

Post by MDN »

invister i en panda(bjørn)! -hvis de altså vil spise de døde også?
Der ogs
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bambus, titusindvis af bambus

Post by xtiny »

Åh- jeg misforstod.

Men udover at sprænge, save og (gys) grave dem op, så er bambus glimragende til støttepinde, bønnestaiver- og alt mulig andet godt- i haven- eller inde (til ophæng af billedtæpper).

I Østen bruges bambus som stillads, da det er let og fantastisk stærk. Det er en græsart- og man kan skære sig nederdrægtigt på det- så det bør deles i led- og helst slibes lidt af. Flæk kan skære rigtig grimt.

Hm- du melder dig til et kursus i fileplet- og laver bambuskurve med stativ- og tilsætter et par pralbønner- og sælger det til turisterne. :lolskilt:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bambus, titusindvis af bambus

Post by xtiny »

Fileplet= PILEFLET.

Øv- ved ikke hvorfor jeg lige bakker snagvendt. :minna:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bambus, titusindvis af bambus

Post by xtiny »

Du kan også bare plante klatreplanter opad dem. Jeg læste lige rådet i "Familiejournalen" (som jeg KUN læser på grund af strikkeopskrifterne! :dorte: ).

Hortensia er pæne (de hedder vist træ-/klatre hortensia), men det kan jo også være klatreroser (New Dawn fx). Jeg er psykisk allergisk overfor klematis. Men det kunne det jo også være. Jeg synes bare, de bliver kedelige forneden, og jasminer dufter, men, de er også haveukrudt!

Hov- flerårige lathyrus dufter dejligt- modsat enårige. Det er også en mulighed? De skal plantes et år- og blomstrer året efter.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Ranunkel2
Posts: 230
Joined: Mon 17. Jul 2006 13:34

Bambus, titusindvis af bambus

Post by Ranunkel2 »

Jeg har haft et par STORE kurve, flettet af bambus.. De var fantastiske flotte og meget solide..
Hvis det var mig, der havde bambus, ville jeg helt klart tage en kæmpe bunke fra, til at flette med..
De er osse gode i køkkenhaven, f.eks i de rækker, man vil há ærter i, så de ikke vælter.. Det samme til bønner.. De er osse helt gode at há i drivhuset, til at lade tomatplanter vokse op af.. Jeg ville nok gemme en hel masse af dem (Både pga den mange muligheder de har, og så lidt pga mit gemme-gen, som er udpræget til tider) til flet, køkkenhave espaliere m.m

Det ser rigtigt flot ud, at sætte bambus i en sundkreds og samle dem i toppen, så de ligner sådan en teepee, og så plante bønner ved hver bambus..

Og lave en, el flere, hvis haven er stor nok, til forskellige planter at gro op ad..

Har man så børn, ja så skal man lave nbogle af de teepee´r og finde en grøn tæt vækst, og så lave en åbning, så har de pludseligt grønne huler/"telte" at lege i, og er det fler årige planter, man planter dér, kan de blive rigtigt flotte, så de både har prydværdi og er børnehuler....

Faktisk er jeg en lille bitte smule misundelig over, det IKKE er mig, der har en bunke bambus..må jeg da indrømme. Pga alle de muligheder, de har *suk*
Dont drink, and drive..
When you can smoke, and fly..
PiaK

Bambus, titusindvis af bambus

Post by PiaK »

Jeg har ikke en bunke bambus mere :anonym:
Det er ellers nogle ret gode forslag I er kommet med.
Den anden dag lød det som om der blev holdt militær skydeøvelse udenfor, det var kæresten der brændte hele bunken af, han var vist blevet træt af at se på dem.

:viking:
Post Reply