Alletiders Road-kill

aribeth

Alletiders Road-kill

Post by aribeth »

Man tager en 4x4 og en god snoet skovvej i Frisholt skoven.... og så kører man der mens fasanerne er aktive.
Når der så kommer en fasan til syne i vejkanten, så sørger man for at køre lidt langsommere så fuglen bliver forvirret og tror den kan nå over vejen. Når den begynder at gå så gasser man op og rammer fasanen med sideskærmen således at fuglen bliver slynget til siden, og så den knækker ryggen, men ikke så den bliver så knust at der går hul på indvoldene...
SÅ stiger man ud af bilen, tjekker om fuglen er død, er den ikke det så vrider man halsen om på den... Smider den bagi bilen og så kører man hjem, skolder fuglen og plukker den og renser den.

Så er vi så langt...


Når man så får lyst til at spise dyret så tager man et Belle de boskop æble fra sit eget gode gamle æbletræ, gerne et æble som har ligget en del måneder så det er blevet lidt rynket... smagen er endnu mere markant i æblet så. Det skrælles og kvartes og så proppes det op i fuglen som der i forvejen er kværnet peber og salt ned i.

Fuglen brunes i en god støbejernsgryde i ordentlig smør, samme med et zittauerløg der er kvartet og som har beholdt skallen på. Skallen afgiver nemlig farve til saucen. og en håndfuld groft knuste valnødder.
Når den er brunet tilsættes 500 gram blandede svampe... markchampignon, rørhatte og østershatte for eksempel. Et enkelt hvidløg som er trykket fladt og et stort glas god sød portvin. Tilsæt også et par dl god hønsefond. pluk et laurbærblad og put ved. Smag til emd salt og peber.

Lad fuglen stå og simre en times tid hvor du vender den ind imellem.

Imens skræller du gode kartofler til som koges... der skal nemlig være noget til at søbe den gode sovs i, så kogte kartofler skal der til.

Når fuglen har simret en times tid putter du en skefuld ribsgele ved og en god sjat piskefløde. lader det koge sammen mens du trakterer fuglen.

Spis fasanen med kogte kartofler og sovs til. Eventuelt med en enkelt salat til lavet af hovedsalat og så den klassiske fløde eddike dressing.


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Alletiders Road-kill

Post by annetteB »

uuhm, altså! Hvorfor fanden har jeg ikke en 4x4!?!
:mur:

(kan man bruge en Berlingo, eller er det et dødfødt projekt? :hva:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Alletiders Road-kill

Post by aribeth »

Jeg tror godt du kan bruge en Berlingo :linski: det er alt sammen et spørgsmål om teknik :linski:


Katrine
Deerhunter

Alletiders Road-kill

Post by Deerhunter »

Uanset jagtmetoden Aribeth, så husk at vildtet skal modne før det er anvendelig.

Nyskud vildt må aldrig proppes direkte i fryseren - det bliver totalt ødelagt. Vildt skal altid modne før anvendelse eller frysning. Her er en mantraet 42.

Dividerer man tallet 42 med gennemsnittet af døgngrader finder man det antal dage et stykke vildt skal hænge.

Hænger et stykke råvildt eksempelvis en lun efterårsdag i ca. 10 graders varme, ser regnestykket sådan ud:

42 : 10 = 4 døgn plus et par timer. Hænger vildtet om vinteren i 4 graders varme, kan det altså hænge i godt 10s døgn. Vi kan heraf udlede at vild ikke modner udendørs i frostvejr.

Vildtet skal hænger så kølig og luftigt som muligt - men aldrig i frost - og aldrig i solsiden mens det modner. Undgå insekter på vildtet. Anvend altid et fintmasket flueskab.

Om du nedlægger vildtet med en 4x4 firhjulstrækker eller en Berlingo er lige fedt. Jeg har bare ét spørgsmål. Hvilken kaliber er det? :tosse:
aribeth

Alletiders Road-kill

Post by aribeth »

Denne høne fik lov at hænge i et døgn... det var en sommerdag på 20+ grader.... den kunne sikkert godt have hængt en dag mere, men det gad jeg ikke... og så kom den i fryseren!!!

[quote:073749975d]Jeg har bare ét spørgsmål. Hvilken kaliber er det?[/quote:073749975d]
:hhansen:

Hæhæ... det var en god solid kaliber(størrelse) 38 der var på speederen :linski: Andre gange bruges der en kaliber 45 :linski:

Forresten så har jeg hørt en smart tommelfingerregl til modning af vildt også: Hjortevildt, herunder råvildt, og harer 40 graddage. Hønsefugle 30 graddage og andefugle 20 graddage. Graddag = ydertemperaturen. Eksempel: Hjortevildt i 10 grader skal hænge i 4 dage.

Men skulle du nogen sinde skyde noget vildt i Danmark... så kommer du bare her med det hvis ikke du selv kan konsumere det :linski:


Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Alletiders Road-kill

Post by Stimata Doamna »

Ha, alle slags biler kan bruges. Min Ford Ka har fx. nedlagt et vildsvin!

Killer-Ka'en eller Den Røde Dræber hedder den naturligvis i daglig tale.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Deerhunter

Alletiders Road-kill

Post by Deerhunter »

Sådan en Killer-Ka ka’ skam være et effektivt jagtvåben - i de rette hænder.

Jeg kan levende forestille min Randi :gusse: - med et solidt greb om rattet i Den Røde Dræber - jage kræet gennem talløse villahaver på to hjul i svingene, før hun endelig fik ram på svinet. :hhansen:

Aribeth: Er du sikker på du bruger kaliber .38? Jeg tror nærmere at du bruger en .38 Special - du ved - dén med den stive ladning og spark i støvlen. :hhansen:
aribeth

Alletiders Road-kill

Post by aribeth »

Haha du har nok ret med hensyn til kaliberen :linski: :hhansen:


Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Alletiders Road-kill

Post by Stimata Doamna »

[quote:03cbebe2ee]Jeg kan levende forestille min Randi - med et solidt greb om rattet i Den Røde Dræber - jage kræet gennem talløse villahaver på to hjul i svingene, før hun endelig fik ram på svinet.[/quote:03cbebe2ee]

Man skal jo ikke give op bare fordi man ikke får ram på den i første omgang! Det ville være usportsligt :hhansen:

[size=9:03cbebe2ee]Når sandheden skal frem, var det øffebassen, der løb ind i siden på bilen, så rent teknisk, var det jo nok den, der fik ram på mig - det blev den dog ikke mindre død af...[/size:03cbebe2ee]

:roed:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Alletiders Road-kill

Post by KatieKat »

Smagte den godt? Grisen altså?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply