Cheesecake med Lime.

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Cheesecake med Lime.

Post by annetteB »

[b:ee3981c29d]Bund:[/b:ee3981c29d] En rulle havrekiks, fx. Hobnobs. Nogle hakkede mandler, hvis man har. 50 gram smør eller deromkring.
Knus kiksene, hak mandlerne, rod krummer og mandler sammen med smørret til alle krummer er let fedtede.
Tryk krummerne sammen i en cakering der står på serveringsfadet - eller i bunden af en springform (skær et stykke bagepapir til så det passer til bunden)

[b:ee3981c29d]Oste-Lime-guf[/b:ee3981c29d]
2 pakker Philadelphia ost (light eller alm, det er ligemeget)
2 dl youghurt naturel.
2 æg
1 dl Limesaft
1½ spsk revet limeskal
1 fed polynesisk vanillestang
2 dl rørsukker
6 blade husblas
2½ dl piskefløde

sæt husblassen i blød i koldt vand.

rør ost, yoghurt, æggeblommer, sukker og limeskal sammen.
skær vanillestangen i hårfine skiver og rør dem med i ostemassen.

Tag husblassen op af vandet og smelt den i en skål ved at hælde en lille sjat kogende vand over den og røre rundt.
Hæld Limesaften i husblasen lidt af gangen under omrøring.
Lad det stå lidt mens æggehviderne piskes meget stive.

Hæld så husblas/limesaften i ostemassen lidt af gangen under omrøring.
Vent et par minutter og vend så forsigtigt de piskede hvider i ostemassen.
Pisk fløden til stift skum. Vend flødeskummet i ostemassen.

Hæld ostemassen ud over kiksebunden.
Sæt kagen i køleskabet i 1 times tid.
Løsn kagen langs siderne med en skarp kniv, fjern cakering'en eller springformens sider.

[b:ee3981c29d]variationer:[/b:ee3981c29d]
Hindbærcheesecake: udskift limesaften med hindbær- og citronsaft.
Læg et lag (let sødede)hindbær på toppen af kagen, pensl bærrene med hindbærgele.

Tysk jordbærkage: Bland jordbær- og citronsaft og skiver af friske jordbær i ostecremen
Læg ostecremen mellem gode kagebunde istedet for på kiksebund.
Bunk en masse friske jordbær ovenpå den øverste bund, hæld jordbærgele over det hele.
(laves bedst i en cakering, fordi den er høj nok til at holde styr på det hele indtil geleen er stivnet)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Cheesecake med Lime.

Post by KatieKat »

Jeg tror du har glemt den der fløde til flødeskum oppe i ingredienslisten Annette? Hvor meget skal der bruges?

Jeg har hørt meget tale om den her kage i dag. Den er eftersigende usandsynligt god.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Cheesecake med Lime.

Post by Tigerbaby »

Hvis nu man er herre bange for salmonella og ikke vil bruge rå æg, hvad gør man så?

For den lyder ellers lækker.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Cheesecake med Lime.

Post by KatieKat »

Kan man ikke bare bruge de der æg i små bøtter?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Cheesecake med Lime.

Post by annetteB »

arh, pis osse. Nu har jeg rettet den, så fløden er kommet med!
Man kan godt bruge "de der æg" - jeg plejer istedet at skolde æggene: det burde tage livet af salmonellaerne, de sidder jo på ydersiden af skallerne.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Cheesecake med Lime.

Post by Tigerbaby »

Har "de der æg" ikke en sådan lidt gusten smag og lugt?

Hvis det er godt nok bare at skolde skalden, så vil jeg nok næsten hellere prøve det...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Cheesecake med Lime.

Post by annetteB »

[quote:6788f53732]Har "de der æg" ikke en sådan lidt gusten smag og lugt? [/quote:6788f53732]
Det er nemlig lige hvad de har!
:tommelned:

Mange af "de kloge" hævder at skoldning (eller hvis man er ekstra paranoid: neddypning i 30 sekunder i kogende vand) skulle give sikkerhed for salmonellafri æg.

Og dét har jeg så valgt at tro på: Her i huset spiser vi gladeligt alting med rå æg i, bare de er skoldet først.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Cheesecake med Lime.

Post by Lena »

:jeanie: :jeanie: :jeanie:

Dét kan jeg godt forstå.............
Louiseva havde lavet den til Hestefolkets 5 års fødselsdag i weekenden............. Måååååååååååms!!!!!!! Og en anden æble-ostekage med "rosmarin"............. Dén var lige så god............... anderledes men............ Mååååååååååååååms!!!!!!!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Cheesecake med Lime.

Post by annetteB »

Du kan sgu da bare invitere på Kaffe, Ped - så kommer jeg med kagen!
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Cheesecake med Lime.

Post by annetteB »

Biksede i øvrigt lige en ny variant af kagen igår.
Uden lime, men med brombær, kanel og citronskal/saft og med små chokoladestykker i kikswsmulderet, som danner bund. Som top lagde jeg til slut et ordentligt lag friske letsukrede brombær og penslede med brombærgele.
Er du da gal den smagte godt - men den kræver lige lidt ekstra agar/husblas for st ostemassen kan bære laget af brombær.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply