Selleribøffer med sesam og gulerodssauce

Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Selleribøffer med sesam og gulerodssauce

Post by 99E »

[b:90e059c41f]Tilberedningstid: [/b:90e059c41f]
30-45 minutter

[b:90e059c41f]Antal personer retten er beregnet til: [/b:90e059c41f]
2-3

[b:90e059c41f]Ingredienser: [/b:90e059c41f]
En halv knoldselleri
Et par æg
Sesamfrø
Groft rugmel

Tandoori-karry (eller en anden favoritkarry...)
2 store gulerødder
En halv liter suppe eller bouillon
Maizena til jævning

125 gram basmati-ris eller en tilsvarende mængde bulgur, alm. ris eller hvad man nu kan finde på.

[b:90e059c41f]Fremgansmåde - for dummies: [/b:90e059c41f]
Sæt risene over.

Skær knoldsellerien i skiver på 1-1,5 cm og skræl skiverne (jeg synes det er nemmest i den rækkefølge.
Put skiverne i en gryde vand og kog dem. Selleriskiverne skal koge 10-20 minutter for at blive møre.

Imens kan du slå æggene ud i en dyb tallerken og blande rugmel og sesamfrø i en anden. Tilsæt salt, peber og evt. tandoorikarry til mel/sesamfrø.

Riv gulerødderne fint. Hvis du er sød må du også gerne skrælle dem (det er nemmest at gøre FØR man river dem...!).

Nu burde selleriskiverne være gennemkogt - så hæld vandet fra og genbrug gryden til gulerodssaucen: Revne gulerødder koges med bouillon + tandoorikarry. Jævnes med Maizena når selleribøfferne er ved at være færdige.

Selleriskiverne paneres og steges i varm olivenolie på stegepanden.

[b:90e059c41f]Særligt at være opmærksom på: [/b:90e059c41f]
Øh, risene!
Jeg plejer at glemme dem og brænde dem på - cirka samtidig med at jeg skal til at jævne sovsen OG vende en af selleribøfferne. Men det er måske bare mig?

Selleribøfferne er lidt SØDE i smagen - så det kan godt betale sig at krydre gulerodssovsen godt.

[b:90e059c41f]Fryseegnet/ikke-fryseegnet: [/b:90e059c41f]
Jeg er temmelig sikker på, frysning ville være en katastrofe..:!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Selleribøffer med sesam og gulerodssauce

Post by annetteB »

Selleribøffer er GODE!
Det lyder som en spændende variant 99E - jeg plejer bare at vende dem i rugmel og krydre med salt og peber - og så serveres de med bløde løg og champignonsovs og hvide kartofler, for sådan lavede min gamle kærestes mor dem i sin tid og dét smagte osse godt.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Selleribøffer med sesam og gulerodssauce

Post by 99E »

Det var en gang tilbehør, jeg ikke havde overvejet - nok fordi jeg ikke helt forstår begejstringen over bløde løg, MIkkel afskyr opvarmede champignons (og andre svampe) og ingen af os er vilde med kartofler...
:anonym:

Jeg synes det dersens sesam giver en lidt... Asiatisk-agtig-wannabe-smag?
Man kan sikkert også lave noget med nudler, ekstra grøntsager og peanutsauce til. Uhm!
Men fordi de er lidt søde i sig selv synes jeg lidt de "kræver" noget spicy tilbehør...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Selleribøffer med sesam og gulerodssauce

Post by sinesmølf »

jeg elsker selleri bøf. Jeg pleger at få dem med reven gullerods salat og kartofler.
Ulrick mener dog det er blasfemi at kalde selleribøf for noget somhelst med bøf :celeste:
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
Post Reply