[ ART ] Gode hestebøger!

Kommentarer til artiklerne i vidensbasen
Locked
Lone

[ ART ] Gode hestebøger!

Post by Lone »

Lesley Bayley: [i:cca853d721]Hestetræning - arbejd fra jorden[/i:cca853d721].
Forlaget Atelier, 2005

Hestetræning er en udmærket og instruktiv bog i arbejdet fra jorden.
Lesley Bayley præsenterer de mest almindeligt kendte hestetrænere, som Monty Roberts, Parelli, kelly Marks, Sarah Fisher m.fl. Iøvrigt er der også en del, som jeg egentlig ikke kendte, men jeg kan se at jeg faktisk godt kendte principperne.
Hun griber opdelingen af bogen an på en rigtig god måde: først et kapitel om den grundlæggende omgangsforms principper og hvorfor man i det hele taget skal arbejde fra jorden, hvad man har brug for af hjælpemidler, hvad berøring betyder for hesten, hvordan man skal forstå det personlige rum og dernæst et kapitel om hvordan man forbereder sig på arbejdet fra jorden.
Dette udgør første del af bogen og ret let at gå til.
I bogens anden del: Arbejde fra jorden i praksis, præsenterer hun så de kendte principper i små anvendelige øvelser.
Her lærer man hvad man kan bruge Parelli til, hvilke dele af Roberts man umiddelbart kan gå til og hvordan man masserer sin hest.
Faktisk er hele den del ret genial, for hun bruger simpelthen de anvendelige dele af de kendte teorier, på en fuldstændig jordnær og brugbar måde - de gode ting, uden al fanatismen.
Samtidig er hun faktisk bedre til at omsætte deres ideer, end de ofte selv er, fordi hun har sorteret alt andet, end den praktiske vejledning og de simple forklaringer fra.

Bogen er så instruktiv så fx jeg føler, at jeg kan gå igang med at køre for tøjler, noget jeg ellers ikke har villet give mig i kast med på egen hånd - i det hele taget er den så let at forstå og illustreret så godt, at man bare kan gå ud at gøre det.

Den sidste del handler om hvordan man som rytter kan forbedre og styrke sig - hvilke teknikker der kan anbefales og endelig en side med adresser og links på de berømte trænere, så man rent faktisk også kan kontakte dem.

Jeg har fået mange ideer til mit videre arbejde med de unge heste og egentlig også til den ældre pony, som ikke skal rides - ideer som allesammen er gennemførlige og på et plan hvor alle kan være med.

Absolut anbefalelsesværdig bog!!
Lone

Post by Lone »

Ingrid Andersson & Chalie Lindberg: [i:d6a4e176a0]Ungheste[/i:d6a4e176a0].
Borgens Forlag 1999. 144 sider.

Mange er efterhånden interesserede i at købe ridehesten, som en ganske ung og måske rå hest.

Bogen [i:d6a4e176a0]Ungheste [/i:d6a4e176a0]er et glimrende bud på vejledning til den nye ungheste-ejer, med gode bud på alt det man spekulerer på, når man får 2 og 3-åringen hjem og skal lægge en fornuftig træningsplan.

Bogen omhandler følhgende emner: Opdræt, Håndtering, Tilridning, Træningsfysiologi

Bogen begnder med 2 kapitler om føllets opvækst - hvad man skal være opmærksom på og hvad man kan kræve af avleren og dernæst plagen og unghestens videre vækst og træning i de følgende kapitler, frem til den voksne hest.
Forfatterne skriver nogle gode afsnit om tilridningens forskellige faser, herunder også den psykiske stimulation og behovet for hvilepauser i træningen.

Hvilke metoder man kan anvende for at opnå en gode grundkondition i hestens 3. og 4. år er de næste afsnit - og jeg bliver jo altid glad for de fornuftige eksperter, der anbegfaler at hesten straks kommer ud i terrænnet, for at finde egen balance og psykisk stimulans.

Bogen giver gode tips til mønstring og fremstilling til kåring og ender med forberedelse og udførelse af konkurrencetræning i 4 - 5 års alderen.

Efter hvert kaiptel om den enkelt emner er der " de gule sider", som er dyrlægens råd. Her kan man hente gode oplysninger og fakta, som kan hjælpe én i arbejdet og overvejelserne i hestens træning.

Afsnittet om rekonvalescens er kort med effektivt og giver nogle gode tips til hvordan man beskæftiger sin hest i en rekonvalescens-periode - og vægter igen, som iøvrigt gennem hele bogen, hesten psykiske velbefindende.

Bogen er godt illustreret og iøvrigt noget kortfattet i sine oplysninger, men rigtig ogd og fornuftig til at give ideer og nytænkning omkring hesteholdet.
Der lægges vægt på hesten psykiske velbefindende i lige så høj grad som det fysiske velvære og det synes jeg er meget positivt.

Bogen er nem at gå til for alle og fungerer udmærket som en håndbog i hestens forskellige udviklinngstrin fra følalderen til den voksne hest.

Lån den på et bibliotek nær ved dig! :D
Lone

Post by Lone »

Waldemar Seunig: [i:1d0c166d7f]Ridekunstens glæder - teori og praksis[/i:1d0c166d7f]

Skandinavisk Bogforlag. Odense, 1970.

Waldemar Seunigs bog er af lidt ældre dato, men stadig relevant for forståelsen af ridningen.
han kalder den selv en hjælpebog for travle mennesker, der ikke har tid til at læse digre værker om rideteori, men som har brug for " en ridningens abc" til at give den nødvendige forståelse for de grundlæggende principper for ridningen af såvel den unge som den mere udannede hest.
Seunig beskriver i enkel tekst og tegninger de forskellige gangarter og de øvelser, som enhver hest og rytter skal kunne.
Han opstiller almindelige fejl, deres udtryk og fejlretningesforslag på en meget skematisk måde, som man umiddelbart kan bruge, når man skal have ny inspiration til at ændre de ting i ridningen, som ikke er gået som ønsket.


Bogen er ret enkel og nem at forstå.
Seunig har bevidst kun brugt tegninger for at illustrere den perfekte og den forkerte øvelse - for som han skriver, så er det svært som fotograf at fastholde der pefekte øjeblik - det kan tegningen lettere.

Bogen er delt i tre afsnint: a, b og c

A: udvikling af hestens smidighed ved hjælp af rytterens løsgørende indvirkninger.
B: Begyndende samling ved at hesten går med kraftigere sving og bagparten bliver mere aktiv på grund af de udvendige hjælpere.
C: Samlingens forøgelse.



Bogen opstiller en logisk udvikling i læringen af de enkelte øvelser og fører én frem til målet: ridningen på kandar.
Så er man klar til næste fase.

Det fremgår, at seunig mener - og det kan jeg kun give ham ret i, at hesten skal smidiggøres før en begyndende samling, noget man kunne ønske flere ryttere holdt sig for øje.
Den unge hest skal rides for en let hånd og af sig selv søge støtte på biddet inden man forlanger nogen grad af samling af den.
hesten skal være i selvbalance, hvilket iflg, seunig alene opnås ved ligeudretning, moderate temposkift i arbejdstraven/ friere trav, samt løsgørende galoparbejde og løsspringning.
Først når hesten er i en form hvor den af sig selv bruger rýggen, kan man arbejde med en noget højere samlingsgrad.
Al dette onås lettest ved kun at ride hesten udendørs og i terrænnet - hvilket jeg synes han har ganske ret i.

Jeg synes bogen er god som opslagsværk og som korrektionshjælp, når ridningen ikke går helt som forventet.
han har en stor hippologisk viden og formår at give forståelige og brugbare løsningsforslag.



Jeg har iøvrigt købt bogen antikvarisk - og sjovt nok er der en indlagt seddel, som er en annonce for bedækninger af lippizanerhingsten Pluto Arabi III.
Nogen der kender den?
Bedækningen kostede 400 kr. og opstaldning af en hoppe 8 kr. pr. dag!

Jeg har lige fundet nogle stamtavler: Pluto Arabi III er født i 1960. Hans far er Pluti Arabi I. født 1946, søn af Pluto Arabi født 1942, og hans far er også hans morfar.
Der er et billede på annoncen, det er en lidt anderledes hestetype end den moderne lippizaner.
Lone

Post by Lone »

Landbrugsforlaget: [i:c27411730e]Fodring af heste[/i:c27411730e].
Landbrugsrådgivningscenter, Århus . 1998

En uundværlig bog, når man skal beregne hestens foderforbrug - i alle aldre og alle træningsniveauer, inclusive den avlende hest.

Nem at forstå, gennemgår alle kendte fodermidler, samt nogle mindre kendte - gode tabeller og opslag bagerst i bogen.
Gennemgår fordøjelsessystemet og næringsstoffernes omsætning, mineraler, vitaminer og proteiner.


God, brugbar og fornuftig bog, efter hvilken enhver kan udregne den rigtige vejledende foderplan.

Har brugt den i årevis og kan ikke undvære den.
Lone

Post by Lone »

Wilhelm Müseler [i:edead49956]Ridelære[/i:edead49956]
3. udgave (1. udgave i DK 1946).

Siden Müselers bog udkom i Tyskland for mange år siden har den nærmest været en bibel for rytteren, der gerne vil gøre det bedre og som gerne vil forstå, hvorfor man skal gøre tingene på en bestemt måde.

Bogen indledes med et afsnit om rytterens uddannelse, som grundigt gennemgår hvordan man kommer til at sidde rigtigt og hvordan man bruger hjælperne korrekt.
Der er gode illustrationer, både fotos og tegninger og på en instruktiv måde får man øvelser og vejledning til at blive en bedre rytter - Lige til at tage fat på, alle de gange man skal korrigere sig selv.
Man kan jo ikke lære at ride efter en bog, men man kan lære hvordan det skal gøres rigtigt. hvordan det skal føles, som M. giver gode bud på og ikke mindst: hvad man skal forlange af sin underviser

Dernæst følger afsnit om hestens uddannelse, startende med den unge hest og dens manglende balance.
Afsnittet om hestens uddannelse er delt i 3 afsnit og igen er der gode anvisninger på, hvad det er man skal opnå, hvorfor og hvordan man dels mærker det rigtige , men også når det er forkert.

Müselers tankegang var ny for sin tid, fordi han i vidt omfang instruerer på hestens præmisser.
Hesten kan ikke andet og mere, end den er fysisk og psykisk klar til, og forcerer man det når man ingen vegne.

Sidst i bogen er der et afsnit om øvelser: løsgørende og samlende og hvilken hjælp man skal anvende i de forskellige gangarter og dressurøvelser.
Og til allersidst øvelser til fortsat uddannelse af hest og rytter - her springning, som er en væsentlig del af hestens uddannelse.

Hele vejen gennem bogen beskrives de fejl og tvivl man kan have: hvorfor gør hesten sådan og hvordan man løser problemerne.

Müseler er bogen, der følger efter Seunig´s bog, som det lidt videregående supplement - mere teoretisk og lidt mere grundigt.

Det er ikke en bog, som man skal læse fra start til slut og så har man fået den viden man skal have om dressur, men en bog man kan bruge som opslagsværk og vejledning. En bog, der instruerer og korrigerer, så man kan forstå det. Og igen en bog, der kan fortælle en, hvad man skal kræve af sin underviser.

Jeg har haft bogen i mange, mange år og for mig var den indledningen til at ride med en anden forståelse og andre teknikker, end bare at sidde på hesten i tre gangarter.
Jeg bruger den stadig, selvom jeg efterhånden har læst den rigtig mange gange.
Man kan sige, at den gav mig en forståelse af teorien og nytten af dressur på den måde at jeg begyndte at forstå samspil og fællesskab med hesten på en ny måde - hvad dressuren i sit væsen egentlig er.

Müseler er berømt for sin rideteori og fungerer udmærket sammen med nye tanker og teorier om det gode hestehold og den gode måde at ride på. Han tilhører den gode gamle dressurskole med dens idealer -men tilførte nye tanker om at forstå og samarbejde med hesten.
En glimrende arvtager til Xenophon!

Bogen kan måske være lidt svær at læse i begyndelsen, men efterhånden som man vænner sig til terminologien og tankegangen bliver den lettere at forstå.
God at bruge og få forståelse af, når man begynder at arbejde med den rå hest.

Jeg tvivler på, at bogen kan købes andet,end antikvarisk længere, men den kan ihvertfald lånes på bibliotekerne:
[url=http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=lfc&term1=Müseler%20Wilhelm] Müselers Ridelære på Bibliotek.dk [/url]
Lone

Post by Lone »

Kyra Kyrklund og Jytte Lemkow: [i:28bd979b68]Dressur med Kyra - rid med system, logik og konsekvens[/i:28bd979b68]
Aschehoug 1998

Kyra Kyrklund har i samarbejde med Jytte Lemkow begået denne udmærkede og sympatiske bog.
Kyra Kyrklund har en meget stringent holdning til heste og ridning - det skal være på hestens præmisser og det skal være logisk og konsekvent.
Bogen tager udgangspunkt i, at alle vejledninger og øvelser kun kan lykkedes med succes, hvis man altid har den optimale hest og de optimale ridebetingelser og selv er i den optimale rideform.
Da få har dette samtidig og hver gang der rides, er den første anbefaling, at anse bogen for at være en inspirationskilde og derefter bare gøre det så godt man kan.

De første 70 sider er nogle grundlæggende principper og overvejelser om kommunikation mellem hest og rytter, dressurens idégrundlag, Kyras ABC og de første grundlæggende øvelser i det løsgørende arbejde.
Disse afsnit kan alle bruge med fordel.
Kyra lægger meget vægt på, at øve en ting ad gangen. At få hesten til at gå rigtigt frem for schenkler og sæde, førend man forlanger at den skal gå i en bestemt holdning.
At ridning skal være afslappet og let og ikke en krampagtig mosen for at nå et bestemt form-resultat.
Hesten skal vente på sin rytter og det skal man bruge meget tid på, at lære den og man skal sikre at hesten er fukdstændig eftergivende og afslappet, før man går videre.
Hesten skal adlyde de tre grundlæggende signaler - [i:28bd979b68]Kyras ABC[/i:28bd979b68] - nemlig den fremaddrivende hjælp, den forholdende hjælp og den vendende hjælp. Dette skal man træne indtil det er på plads - og så skal man vend tilbage til denne træning, på alle tidspunkter fremover, selv når man er på langt højere niveau.
Der er gode øvelser og forklaringer til disse vigtige punkter - og så en vigtig pointe: man skal arbejde med de tre dele hver for sig og først koble dem sammen, når de fungerer.

Kyras holdninger er meget, at skynde sig meget, meget langsomt. Ikke at forcere noget, ikke være øvelses-fanatiker, ikke at tvinge hesten til noget.

De næste afsnit handler om de grundlæggende øvelser til løsgøring og herefter bliver det noget mere avanceret - stadig på et grundlæggende niveau for en toprytter, men nok en anelse for svært for Maren og Musse på den hjemlige ridebane.

Stadig er bogen værd at læse og værd at få inspiration fra - og hvem véd: måske når Maren og Musse også til de mere forfinede ting - bare de skynder sig langsomt!!

Læs bogen - den er god at lære af og let at læse!
Locked