stegt blomkål

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

stegt blomkål

Post by annetteB »

Som overskriften siger er det næsten flovt at sætte en opskrift ind på noget så simpelt - men det smager sk... godt enten som seperat grøn ret eller som tilbehør til fx. karryretter:

Ingredienser:
1 blomkålshoved.
1 tsk olie (sesamolie eller tidselolie eller anden neutral olie)
maldon salt.
evt lidt sesamfrø.

Fremgangsmåde:
Skær blomkålen i bittesmå buketter.
- man kan osse bruge noget af stokken, den skal i så fald skæres i små terninger.

Varm olien godt op i en wok, dyb pande eller lignende med sliplet-belægning. Smid blomkålsbuketterne ned i den hede olie og rist dem til de er gennemvarme og let brunede hist og her. Rist evt en lille smule sesamfrø med de sidste 30 sekunder.
drys med maldon salt efter smag.

Det smager fantastisk godt. Jeg kan nemt komme til at spise et halvt blomkålshovede på den måde - helt uden andet til.
:roed:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

stegt blomkål

Post by 99E »

Fremragende!
Det må åprøves, vi (aka. Mikkel & jeg) mangler altså lidt gode opskrifter med blomkål.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

stegt blomkål

Post by aribeth »

Det lyder sgu godt!!

Mon det dur som tilbehør til Mortensand som vi skal spise i aften?

Katrine
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

stegt blomkål

Post by CXEC »

Lyder interessant, ville som udgangspunkt kun spise blomkål koldt, men dette her må næsten prøves.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

stegt blomkål

Post by Lena »

Uhmmm........ det er da helt sikkert - dét skal prøves.......... Jeg er vild med blomkål........... rå, kogt, revet og blancheret og måske også stegt......?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

stegt blomkål

Post by annetteB »

[quote:8c8bf218dc]Jeg er vild med blomkål........... [/quote:8c8bf218dc]

Det er jeg osse!
:aribeth:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

stegt blomkål

Post by HHansen »

[quote:b8ce55efa2="atengstedt"] enten som seperat grøn ret [/quote:b8ce55efa2]

Plejer blomkål ikke at være hvide???

:hhansen:

Lyder måske lækkert. Jeg er glad for kogt blomkål. Og stuvet blomkål. Men jeg HADER rå blomkål.. De stegte, hvordan er de i konsistensen? Som gummi ligesom de rå? Eller bløde og møre som de kogte?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

stegt blomkål

Post by Lena »

Uhmmmmmmm...........................

Der gled et halvt blomkål ned sammen med karbonaden............ Jeg havde ikke nogle sesamfrø, men prøvede med lidt solsikkefrø......... ikke dårligt - ikke dårligt..............
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

stegt blomkål

Post by annetteB »

HHansen:
De er bløde udenpå og sprøde inde i midten...hvis du vil have dem helt bløde, så steger du dem bare lidt længere!
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

stegt blomkål

Post by HHansen »

Ok, jeg overgiver mig... har spist et halvt blomkål med ristede pinjekerner :aribeth:
Sammen med en grill røget ørred med rejesovs. Mums!!!!
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply