Vanilleis

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Vanilleis

Post by annetteB »

[b:f663c9cca6]Ingredienser:[/b:f663c9cca6]
2 æg.
125 gram sukker (helst Billingtons urefined golden granulated)
1 stang polynesisk vanille.
1/4 liter økologisk fløde (sikkert noget pjat, men jeg synes Thises er bedre end arlas)

[b:f663c9cca6]Fremgangsmåde[/b:f663c9cca6]
Skold æggene i 30 sekunder for at uskadeliggøre eventuelle bakterier. Eller brug pasteuriserede æg - jeg synes bare de smager af helvede til.
Slå æggene ud i en stor skål, tilsæt sukker og kornene fra vanillestangen.
(gem vanillehylsteret i en krukke med sukker til dessertbrug)

Pisk sukker, æg og vanille LÆNGE ved høj hastighed.
Alle sukkerkorn skal være opløste og æggemassen skal være stiv, skummende og næsten hvid.
(jeg plejer at lade røremaskinen om arbejdet mens jeg laver noget andet)

Pisk fløden til stift skum.
Bland flødeskummmet i æggemassen med en bred, flad ske.
Stil cremen i fryseren. Rør evt et par gange under indfrysningen, men det er sjældent nødvendigt hvis æggene har været pisket længe nok.

Tag isen ud af fryseren 10 minutter før servering.

[b:f663c9cca6]Alternativ fremgangsmåde[/b:f663c9cca6]
Pisk fløden til stift skum. tilsæt vanillekornene. kog sukkeret med 1½ dl vand til en tyk, klar sirup sammen med vanillehylsteret. køl siruppen lidt af, imens du pisker æggeblommerne ved høj hastighed. tilsæt siruppen til blommerne lidt af gangen under stadig piskning. Pisk hviderne meget stive med et par spsk sukker. Bland æg og fløde og frys isen som ovenfor beskrevet.
Isen bliver en anelse mere luftig ved sidstnævnte fremgangsmåde og holder konsistensen bedre ved servering, dvs lader sig kugle op til isdesserter uden at løbe ud lige med det samme.

[b:f663c9cca6]Bemærkninger[/b:f663c9cca6]
Smagen er den samme - så jeg bruger oftest den førstnævnte fremgangsmåde. Skal isen spises til fx en varm kage/tærte er det spild af arbejde at bruge metode to: den smelter alligevel!

Ønsker du at lave nougat-is, så brug metode to og lad siruppen tage en anelse farve under kogningen - karamelliseringen fremhæver smagen i den hårde nougat!
(hård nougat: Sukker og smuttede mandler eller nødder opvarmes på stegepanden til sukkeret er smeltet og karamelliseret og alle mandler/nødder dækket af karamel. Hæld massen ud på en marmorplade eller en ren bageplade. Køl af. Knus nougat'en i foodprocessor eller giv den nogle dask med en hammer)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Vanilleis

Post by HeidiO »

Mums, det lyder dælme godt :aribeth:
Heidi
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Vanilleis

Post by CXEC »

:aribeth: :aribeth: :aribeth: :aribeth:

Ja, jeg må nødvendigvis give Heidi ret!!!!

:aribeth: :aribeth: :aribeth: :aribeth:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Vanilleis

Post by annetteB »

Variationer over is:

[b:e269dd19f9]Skildpaddeis[/b:e269dd19f9]
køl 4 chokoladeskildpadder ned (evt i fryseren) Hak dem og bland dem i cremen. Smelt 4 chokoladeskildpadder for svag varme - rør skildpaddesovsen i cremen. Rør ikke for meget: de skal ikke blandes op med cremen, men ligge i "øer" rundt i isen.

[b:e269dd19f9]Malaga is [/b:e269dd19f9]
Isen fremstilles efter originalopskriften. Sæt isen i fryseren et par timer.
Sæt en kop rosiner i blød i rigeligt rom - evt osse et par tsk brunt sukker.
Når isen er halvfrossen blandes rosinerne i. Frys igen. Rør rundt en enkelt gang, inden isen stivner helt (ellers falder både rom og rosiner til bunds)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
PiaK

Vanilleis

Post by PiaK »

FUNDET, så denne opskrift troede den kunne gemme sig på side to, men den gik ikke :hhansen:

Skal prøves nu, er det den Spender fik?
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Vanilleis

Post by Frieser9460 »

Oj oj, den opskrift må da prøves!!! :aribeth:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Vanilleis

Post by annetteB »

Ja, det er den, Spender fik.
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Vanilleis

Post by annetteB »

[quote:f0586819c5]Hvorfor læser jeg den her tråd, igen!! [/quote:f0586819c5]


Fordi du overvejer at lave is?
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lisbeth Sejberg

Vanilleis

Post by Lisbeth Sejberg »

Jeg forsøger at overbevise mig selv om, at den vanilleis ikke vil være god til mine tiloversblevne 2 glas Amarenakirsebær.
DEN ER IKKE GOD DEN ER IKKE GOD DEN ER IKKE GOD DEN ER IKKE GOD DEN ER IKKE GOD ......... hvis den nu ikke er god, så smider jeg den bare ud ....... :anonym:
Mvh. Lisbeth
Lisbeth Sejberg

Vanilleis

Post by Lisbeth Sejberg »

For en sikkerheds skyld burde jeg nok hælde det der Amarena-stads ud, hver gang jeg kigger på det, er det som om, jeg ser syner bestående af noget kalorieholdigt :ehh:
Mvh. Lisbeth
Post Reply