Statsborgerskabstesten...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Statsborgerskabstesten...

Post by 99E »

Jeg går ud fra, I har set emnet er oppe i medierne igen.
Altså med den der test i viden om dansk historie og samfundsforhold og kunst og kultur og stuff, som man skal bestå for at kunne opnå statsborgerskab.

Masser af mennesker synes den er idiotisk og ond.

Men hvis vi et øjeblik lader som om det er en helt topnice ide at der ER en test, hvad skulle den så teste?
Hvilke spørgsmål(styper) ville Striglerne putte i den?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by 99E »

Og jeg lægger ud med:
Jeg synes der skal være nogle spørgsmål om monarken rolle ift. folkestyret.
Magtens (nogenlunde) tredeling
Religionsfrihed
Konkrete spørgsmål om indholdet i grundloven (ikke nødvendigvis "i hvilken paragraf sikres statens understøttelse af folkekirken", mere i retning af "Hvordan er statens forhold til folkekirken iflg. Grundloven?")
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by stratego »

Jeg ville putte spørgsmål i om kvinders ret til frihed, ment på den måde at her må man gerne være enlig mor.
Dette er no go i mange l andre lande.

Jeg ville have noget mere politik ind i testen. Sådan noget som, hvad er et demokratisk folkestyre?
Jeg ville have noget mere etik ind om hvordan man begår sig i samfundet.
Jeg ville i det hele taget have noget mere om, hvad det er at være dansker i dagens Danmark.

Jeg fik foresten kun 28 rigtige, så jeg ville ikke bestå i første omgang. :wow: :linski:
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by lenepp »

Jeg ville lave den på en anden måde. Problemet med den er, at man ikke kan anvende viden og tænke sig frem til svaret, det er ren udenadslære.
Pænt mange problemer med udlændinge i uddannelsessystemet skyldes, at de kommer fra systemer, hvor udenadslære præmieres. Derfor er det hul i hovedet, at det officielle adgangskort til Danmark er at kunne lære ligegyldigheder udenad. Hvis man for alvor vil sortere og opdrage, så skal testen give statborgerskab til de, der har forstået, at viden skal kunne anvendes, ikke bare reciteres.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by 99E »

Men, lenepp, det er bare svært at lave, hvis det skal være en multiple choice-test.
Og det skal det - for det andet er dels dyrt, dels kan det kun bedømmes subjektivt, dels er det "sværere" selvstændigt at skulle skrive et stykke tekst om et emne, end det er at krydse af ved det rigtige svar.

Og som det danske uddannelsessystem har udviklet sig, så er udenadslære vist det nye sort... :lol:

Stratego, jeg synes det er en ret god pointe det der med fx kvinders rettigheder.
Man kunne passende inkludere børns rettigheder. Det er ikke noget, man snakker SÅ meget om i DK - heroppe er det et ret stort debatemne med cirka årlige kampagner om/for børns rettigheder, hvor både børn og voksne oplyses/mindes om hvad børns rettigheder er og hvilke forpligtelser voksne (alle voksne) har ift. børn.

Og mere om "hvordan er det at leve i DK i dag" er en god ide...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by lenepp »

Nå-e, så handler det ikke om testen, men om hvad der skal kunnes. Hvad det er kan man se her: http://www.indfodsretsprove.net/laerema ... n-af-2016/

Testen afslører bare ikke om man har fanget pointen, men om man kan lære udenad og sådan er det vel med multiple choice.
Hvis det skal være en sådan, fordi det er for dyrt at gøre det anderledes, fordi mange skal testes - så lad en dansk folkeskoleeksamen tælle. Jeg kender unge mennesker, der har bestået en studentereksamen med dansk, histore og samfundsfag på A-niveau, der skal testes - det giver ingen mening. Så fritag alle de, der har boet i Danmark det meste af deres liv og har bestået en dansk eksamen på et givent niveau, så bliver der ressourcer til at teste resten ordentligt.
Jeg fejlede i 3 spørgsmål. At jeg svarer forkert på dem betyder ikke, at jeg ikke ved hvad jeg skal vide - og sikkert mere end de fleste - om de 3 emner, så testen fanger ikke, hvad fx. DF mener er vigtigt. Derfor og ikke på grund af indholdet er det en dårlig test.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by stratego »

99E:
Du skriver man gør meget for børns rettigheder og det kan jeg helt klart følge dig i.
Det at børn skal have lov til at være børn og senere skal have en uddannelse. Det at man ikke må omskære og giftes før man er 18 år og ellers med kongebrev.
At man ikke har flere koner og dermed kan leve af sine børn. Tænker her på den famøse sag om ham med de 17 børn fra Ribe.
Vores samfund er bygget op så det skal kunne hjælpe i nødstilfælde, men ikke opbygget til at forsørge familier der udnytter systemet.

Men på den anden side kan man jo ikke fortænke dem i det. De er opdraget til at udnytte, forstået på den måde at har man mange børn er der mange til at forsørge en når man ikke selv længe kan tjene til føden.

Her i landsdelen oplever vi jo meget det massive opbud af tyske medarbejder på vores arbejdspladser, da de kan tjene tre gange så meget her i landet som hjemme, samt de har fordel af de tyske lave bilpriser og andre fradragsmæssige ordninger der gør det kan betale sig at køre 200 kilometer frem og tilbage dagligt.

Man burde have en side med mulige spørgsmål til en statsborgertest, hvor man har et panel fra alle samfundslag til at udvælge spørgsmål og så siden lave en top 5, som borgerne kan stemme om for så at få så bred en vifte af spørgsmål som muligt.
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by lenepp »

Der er masser af brugbar viden i det materiale ansøgerne skal lære udenad - se link ovenfor og fx her: http://www.indfodsretsprove.net/den-danske-demokrati/

Problemet er for mig at se stadig, at testen ikke viser om folk har fanget ideen, kun om de er gode til at huske ligegyldigheder.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by Frieser9460 »

Vi sad nogle stykker og "legede" med den omtalte statsborgerskabstest, da jeg var på ferie på Møn, og selv om der var tale om granvoksne, ærkedanske og for størstedelens vedkommende veluddannede mennesker, var der mange spørgsmål, vi måtte give fortabt på...

Jeg synes, det er en fjollet test... medmindre selvfølgelig at eneste formål er at dumpe samtlige ikke-danskere, der forsøger at tage den... :ehj:

HVIS der overhovedet skal være sådan en test, så tænker jeg at den i langt højere grad bør omhandle Den Danske Grundlov og ellers spørsgmål, der i langt højere grad relaterer til, hvordan man i dagligdagen begår sig i det danske samfund og den danske kultur; sådan nogle helt gængse ting som kvindesyn, traditioner, uskrevne regler osv. Det ville i min optik give størst mening, hvis hensigten med testen skal være at sikre, at de, der får dansk statsborgerskab, rent faktisk også forstår, hvad de går ind til, og virkelig ønsker at være en del af vores lille land. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Statsborgerskabstesten...

Post by BeritH »

smukke-ped wrote:Jeg tænker da at med målgruppen og det mål i sig selv, at holde Danmark lukket, så er det nogle udmærkede spørgsmål. For hvis man ikke lige kan memorere det uden af, og ellers er en ørn til at huske u-vigtige sager, så dumper man den prøve.

Hvis man nu i stedet brugte prøven lidt mere fornuftigt -nu man alligevel skal spilde folks tid med at sidde og læse op til prøven, så kunne man krydre den med noget brugbart om det danske samfund.

Så kunne man med fordel introducere de her mennesker, for nogle af vores regler og regulativer. Ting som de alligevel bliver tvunget til at forholde sig til, før eller siden. Som tidligere er foreslået, så kan man lære om vores demokrati, rettigheder og hvad ved jeg snart ikke. Det er da nok lidt mere brugbart end Olsenbanden og Sylfiden.

Aktuelle spørgsmål om kongehuset og hvad ved jeg ikke, jamen.....hvad skal det bruges til?? Det er da ikke vigtigt, i forhold til at være borger i Danmark? Det er vel nok at kende til monarkiet, men skal en borger vide unyttige sager om kronprinsessens fritidssysler??

Jeg synes vel nok at de spørgsmål ligner noget der kommer direkte fra blå bloks fascistiske rodekasse.


Amen Sister........... :respekt:
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply