Lige et hej herfra

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Lige et hej herfra

Post by stratego »

Ja det er jo noget siden jeg sidst var aktiv her på siden, men synes jeg mangler lidt det med at hyggeskrive med de mange hestemennesker jeg har mødt og skrevet med gennem tiden.

Jeg overvejer om jeg skal ride igen efter en pause på vel omkring 7-8 år.

Vil lige læse lidt op på diverse indlæg
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Lige et hej herfra

Post by Frieser9460 »

Hejsa :-)

Jeg er ikke sikker på, at vi har "mødt hinanden" herinde før... men velkommen tilbage. :-)

Spændende med planerne om at genoptage ridning efter pause. Hvad er så din plan? Egen hest? Lånehest? Part? :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Lige et hej herfra

Post by Stimata Doamna »

Hej Britta

Vil du love ikke at ride islænder? Jeg har en FB-ven fra min gamle rideklub, der hedder næsten det sammen som dig, og for en gammel kone kan det være svært nok at holde jer ud fra hinanden på det grundlag. Hvis I nu begge rider islænder, går det da helt galt :hhansen:

Fortæl mere om overvejelserne, please!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Re: Lige et hej herfra

Post by stratego »

Mine overvejelser går på om jeg gider det med hest igen. altså det med det skemalagte, grundet foldtid og den slags.
Jeg vil gerne have hest, men orker ikke mere det med at skulle køre for ud- og indlukning samt ridning, så i første omgang har jeg overvejet bare at høre ved en lokal som lejer heste ud til terrænture om vi kan finde ud af noget. I starten skal jeg have en absolut rolig hest så jeg igen kan blive fortrolig med ridningen.

Jeg har været inkarneret dressurrytter, men vægten lagt på indføling og teknik. Det med stævner gider jeg ikke. De kan alligevel ikke bedømme ordentligt til klubstævner.

Jeg kommer ikke til at ride islænder, da jeg simpelthen vejer for meget pt.
Min plan er at ride 1-2 gange om ugen i starten og så se hvor det bringer mig hen.

Jeg har dog undervist islænderryttere i at få deres naturtøltere til at trave og det er gået ret godt. Har også redet lidt western, men det har ikke rigtigt kunne fange mig, men synes det er interessent at man kan vende så meget op og ned på hjælperne og få samme resultat ud af det.

Jeg havde også engang en hjemmeside med rideteknik, men efter jeg blev skilt fik jeg aldrig overført hjemmesiden til mit navn. Jeg har dog stadig alle siderne på en CD et sted, så kan jo altid oprette et andet sted. Betaler stadig for mit domæne årligt, så de kr 50,- har jeg valgt at blive ved med at betale.

Jeg har fået tilbudt at ride en hest på omkring 180, men da jeg har ret korte ben har jeg sagt pænt nej tak.

Var en overgang også ved at rode mig ud i at lave en salgsside til spanske avlere, men så gik min pc i udu og jeg mistede kontakten til den danske kontakt i Spanien.
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Lige et hej herfra

Post by Stimata Doamna »

Ja, det er ikke let at finde et sted, hvor det praktiske kører helt af sig selv. Og man kan stole på, at det kører. Jeg synes, at jeg er blevet skuffet et par gange på den konto! Pt. fungerer det dog, der hvor jeg er, og da vi af og til er væk i weekenderne, er det nu rart, at man kan regne med, at det kører.

Det er svært at stå i et vadested, og det synes jeg, at ridning tit er. Der er også tit noget næsten religiøst omkring en masse ting, og det gider jeg simpelthen ikke.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Re: Lige et hej herfra

Post by stratego »

Det mest rigtige var jo at få min egen, men det er der ikke råd til. Så må kigge på de muligheder der ellers er. Ved jo stadig ikke om jeg vil ride igen og hvor jeg vil hen
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Re: Lige et hej herfra

Post by stratego »

Jeg har altid været en form for religiøs i min ridning, men det er så fordi jeg synes den fungerer.
Jeg har lært den tekniske dressur og samtidig lært en del om indføling og en kombination af de to ting har været en AHA-oplevelse. Derfor har jeg holdt fast ved en uanset om andre har peget fingre af den.
Det sværeste er at fortælle en rytter som har redet i 20 år er, at de ikke kan ride. Det at de skal tænke teknik og være hyggerytter passer ligesom ikke helt sammen.
Udstyret skal også passe, så hesten har de optimale muligheder for at give hvad den nu har at byde på.
Samtidig skal rytteren lære at arbejde med sig selv og lære at være opmærksom på sine fejl og lære af dem. Det kan være en stor pille at sluge.
Når du er på udkig efter en ny hest, så husk at hesten skal have eksteriøret i orden og ikke være for frisk i hovedet. Sådan en hest vil du altid kunne sælge igen, hvis du har brug for større udfordringer. Køber du en hest som du ikke kan magte, så vil den falde i pris, netop fordi du ikke kunne tillægge den en prisstigning. Dette må du ikke tage mig ilde op, men det er den fejl mange gør.
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Lige et hej herfra

Post by Stimata Doamna »

Jeg tænker mere på den religion, hvor man ikke kan tåle andre - og det er ikke det spor, du er på, såvidt jeg husker :-)

Du kunne godt komme og ride min, men det passer så nok ikke med afstanden...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Re: Lige et hej herfra

Post by stratego »

Ja, det kender jeg jo alt for godt. Det med ikke at kunne tåle andre, men det er jo ikke det man lær noget af.

Ved godt at mine teknikker var fra forrige århundrede, men flere og flere undersøgelser tyder jo på at de kunne noget dengang.

Det der har ændret sig siden dengang er hestens eksteriør. Fra kvadratisk til regtangulær og det kræver en anden teknik ift. dengang. Men kender man sine hjælpere så dur de gamle metoder stadig.

Jeg tror så også at det at hesten har skiftet eksteriør, gør at den er sværere at samle og dermed at få ryggen op på og gjort stærk. Derfor tror jeg også at mange arbejder mere fra jorden.

Jeg personligt tror så mere på at arbejde med at trække en kævle er bedre for hesten som at blive "kørt" i liner. Men det er så en helt anden snak.

Glæder mig til at høre mere om halvparten til datteren.
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Lige et hej herfra

Post by Stimata Doamna »

Snævertsynethed har aldrig udviklet noget :-)

Arbejdet fra jorden kan jo tjene flere formål. Det kan være styrketræning eller forberedelse af øvelser. Jeg har arbejdet min en del i lange liner for at lave øvelser i en bestemt rækkefølge - det har gjort det vanvittigt nemt at lære ham tingene under sadel, fordi øvelserne komme i samme rækkefølge, og sp skal man lige huske at give de rigtige hjælper :-)

Halvparten til datteren ser ud til at fungere fint. Hun har været på tur i skovene omkring Silkeborg i denne uge. Det skal nok blive godt for hende - og hesten!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply