Mit liv som bureakratiudfordret

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Mit liv som bureakratiudfordret

Post by annetteB »

Nogle gange tænker jeg, at jeg må have den dårligste bureaukratikarma ever. Formentlig faderens synder der nedarves på datteren. Det er mig umuligt at gennemføre selv den simpleste handling som har med stat, amt, kommune eller andre autoriteter, uden der går noget galt.
:plop:

her beskrives, hvordan det går, når annetteB skal have fornyet et udløbet pas:
Henvender mig hos den lokale borgerservice. Her bliver mit pasbillede først afvist. Jeg får lavet et nyt. Derefter kan mit kørekort ikke bruges som legitimation, fordi det er et midlertidigt kørekort (fordi samme borgerservice ikke har villet lave et nyt til mig før jeg havde bestilt et nyt sygesikringsbevis igen-igen eftersom de ikke havde sendt mig et nyt da jeg flyttede) de er heller ikke helt sikre på at mit gamle pas kan bruges som legitimation, da jeg henvender mig med dette - for det er jo udstedt i mit giftenavn, som jeg ikke har længere, sø nu skal jeg rekvirere en ny dåbsattest også.
På dette tidspunkt gider jeg ikke mere.
-poogift

Istedet henvender jeg mig på en anden borgerservice, medbringende det gamle pas, det nye sygesikringsbevis, det midlertidige kørekort og et nyt pasfoto.
:askepot:

På grund af mit hår, som er hvidt foran og mørkt bagtil, og som på billedet hænger ned over min ene skulder, så kommer billedet åbenbart til at se ud som om det er skævt belyst. Uanset det ikke er. Det er taget af en fucking fotograf og til formålet.
Billede kan derfor ikke umiddelbart godtages - men det skal jeg ikke være ked af, siger den flinke dame i borgerservice: de har nemlig en pasbilledautomat og kan bare tage et nyt-nyt billede af mig.
:askepot:

Jeg går ind i boks.
Automat spytter et totalt sort billede ud, hvor man kun kan se lidt af mit hvide pandehår og det hvide i mine øjne.
:doed:

Vi prøver igen. Nu uden forhæng trukket for.
Automat spytter et helt hvidt billede ud, hvor kun øjne og læber er synlige.
:vader:

Skrankedamen går ind i boksen.
Automat spytter perfekt billede ud af skrankedame, som laver ansigter af kameraet.
:mikkel:

Fortsæt på denne måde tre-fire gange, mens skrankedamen taler med support i telefonen og stiller på lysmåleren.
-poogift

Afbryd, da fremmed mand kommer ind og skal have taget pasbillede. Vent, mens automat spytter vellignende og perfekt belyst billede ud.
:mikkel:

Fortsæt med tre-fire ubrugelige billeder af undertegnede. Nu er det ikke sjov længere - eller rettere: det er det. Men ikke særlig nyttigt.
:loneb:

Enter supportmand.
Automat spytter fint billede ud af supportmand.
:jeanie:

Supportmand spørger om jeg vil prøve at tage mit store sølvsmykke af, for måske er det refleksioner fra dét som ødelægger billeder,
Smykke af. Ingen ændring.
:lea:

Skam få den, der giver op. Der er nu gået tre kvarter.
Supportmand tager lysegrå skjorte af og spørger om jeg vil være sød at tage dén på, for dermed at mindske kontrasten mellem mit sorte tøj og det hvide pandehår.
:ide:

Skjorte på.
Ingen ændring. Der er KUN valg mellem to typer af ubrugelige billeder.
:doed:

Til sidst i lutter desperation over at tiden går og jeg kommer for sent på arbejde, så stripper jeg ned til undertøj og læderbukser - midt i borgerservice i Skanderborg - og forsøger igen.
Ingen forskel. Udover at vi nu alle i borgerservice er flade af en blanding af grin og ærgrelse.
:viben:

Tøj på. Gode dyr rådne.
Jeg henvises til fotograf længere nede i byen, hvor jeg så må betale for at få taget nye pasbilleder.
Dette lykkes efter kun fire forsøg, heraf det ene i forkert format.
Til gengæld falder jeg over et kamerastativ på vejen ud.
:brok:

Retur til borgerservice.
Foto godkendes.
:druk:

Nu mangler vi bare fingeraftrykkene...
Efter fire forsøg godkender maskinen mine fingeraftryk som menneskelige.
:druk:

Jeg når på arbejde til tiden.

Nu ligger der angiveligt et pas til mig i borgerservice Skanderborg - jeg har ikke turdet få det tilsendt i betragtning af hvor ofte post til mig forsvinder.
:traet:

(Da jeg afmeldte reklamer og ugeaviser til husstanden modtog min nabo Harry klistermærkerne til postkassen. Til gengæld fik min anden nabo Tommy ikke længere ugeaviser og reklamer. Jeg fik begge dele.)

Nogen der kender en kur for den slags?
:ehh:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Mit liv som bureakratiudfordret

Post by annetteB »

Vil I forresten høre om, hvor nemt det gik, da jeg for et år siden skulle melde flytning til min nuværende adresse?
Eller om min kontakt med udbetaling Danmark vedrørende boligsikring?

Bare sig til.
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Mit liv som bureakratiudfordret

Post by stardancer »

annetteB wrote:Vil I forresten høre om, hvor nemt det gik, da jeg for et år siden skulle melde flytning til min nuværende adresse?
Eller om min kontakt med udbetaling Danmark vedrørende boligsikring?

Bare sig til.
:lea:


JA!

Hold nu op hvor er det dog underholdende at læse om genvordighederne med det skide pasfoto :viben: Godt det lykkedes :askepot:
/Sofie
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Mit liv som bureakratiudfordret

Post by Frieser9460 »

:viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben:

Jeg er slet ikke et sekund i tvivl om, at dine genvordigheder ikke var fantastisk morsomme lige i momentet... men det er de til gengæld at læse om. Tak for dagens grin, Annette. :viben:

Memo til dig: Drop Cruella De Vil nuancerne i håret, næste gang du skal have lavet pasfoto. :viben:

Og må vi SÅ få historerne om adresseflytning og boligsikring også, tak. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Mit liv som bureakratiudfordret

Post by misssophie »

sikke en anstrengende morgen,- men skideskægt at høre på.

-minder mig om at jeg, når jeg har lidt bedre tid, må fortælle om den gang jeg fik lov at køre videre fra en razzia i en bundulovlig bil, brugt til ulovligt formål, fordi jeg kom med dagens bedste historie...
Misssophie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Mit liv som bureakratiudfordret

Post by Godzilla »

Fortæl.......begge to!

Jeg lover at fortælle om dengang jeg slap for bøde, selvom jeg kørte 160 på en motorvej og blev stoppet af en æggeskal.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply