Kirsebærsten - planted ud?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Kirsebærsten - planted ud?

Post by CXEC »

Jeg har en hulens masse kirsbærsten fra nogen, der var godt 1300 gram i alt, kirsebær jeg har plukket i rideklubben. Kan nogen fortælle mig om de kan plantes ud, eller om de skal sættes i noget muld og spire for siden at blive plantet ud? Det er synd at bare smide dem ud synes jeg :heidio:

Jeg aner ikke hvad sort det er, men de modne af dem bliver nærmest rødsorte og saftige med dejlig sødme, de er ikke store men smæk fulde af smag. :hhansen: :aribeth: :aribeth: Mine fingre er her til aften auberginelilla efter udseningsprocessen. :jeanie: :elsk:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kirsebærsten - planted ud?

Post by 99E »

Altså om ikke andet kan du vaske/rense stenene og sy en varmepude med dem i - sådan en, man varmer i mikroovnen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kirsebærsten - planted ud?

Post by CXEC »

Aha, er det serligt godt?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kirsebærsten - planted ud?

Post by annetteB »

Der bliver kirsebærtræer af dem. På en 6-8 meters højde og bredde som fuldt udvoksede. Hvad du ikke kan vide er, hvordan bærrene bliver, thi "det er ikke alle børn, som ligner moderen" - så du kan i værste fald risikere st vente i 8-15 år for at opdage, at du får pivsure bær på usunde træer med gummiflod osv. Men du kan også være heldig. 1 frøplante ud af 100 er bedre end modertræet. De er hybrider, så du kan få endog meget forskelligt resultat af sådan en håndfuld sten.

Ind i mellem har jeg altså svært ved at forstå hvad folk har ondt af "skal gå til spilde" - en håndfuld kirsebærkerner, altså??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kirsebærsten - planted ud?

Post by CXEC »

Der er ikke noget galt i at smide dem ud. Ikke det fjerneste. Det er de blevet. :linski: Tak for råd alle sammen.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Kirsebærsten - planted ud?

Post by KatieKat »

Du skulle have renset dem og syet en pude. De er pragtfulde og holder varmen længe. Når jeg har brændeovn, ligger den på den om aftenen og bliver varm, inden den skal med i seng og når jeg ikke har brændeovn, så ryger den i mikroen i 3 minutter.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Kirsebærsten - planted ud?

Post by KatieKat »

Du skulle have renset dem og syet en pude. De er pragtfulde og holder varmen længe. Når jeg har brændeovn, ligger den på den om aftenen og bliver varm, inden den skal med i seng og når jeg ikke har brændeovn, så ryger den i mikroen i 3 minutter.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kirsebærsten - planted ud?

Post by CXEC »

Åh, det ved jeg til næste år :katiekat:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply