Identitet - "Mig og jøderiet"...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by 99E »

Okay.
Hvis man som jøde (også "kulturjøde") gifter sig med en ikke-jøde, kan det åbentbart give anledning til diskussioner.
Til at man skal finde ud af noget om sig selv og sin identitet.
Til at man måske endda skal adskille religion, kultur og "sig selv" og finde ud af hvad der hører til i hvilken "kasse"...

Ikke så underligt er omskæring af drengebørnene en af diskussionerne, der dukker op - viser det sig til ham her Ulriks overraskelse...
Og hvis forhuden er den sidste bastion, og man som ikke-jøden i forholdet synes, man er nødt til i hvert fald at blive stående dér - hvad så?
DR2 sendte "Mig og jøderiet" her til aften - i "bedste sendetid" for os, når man indregner de 4 timers tidsforskel ift. Danmark...

Hvis I missede den, kan I se mere her:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=9000000214

Der er en pointe, jeg tror ham her skære-i-min-søns-penis-person har ret i:
Som "sekulær dansker" er der en masse traditioner, man ikke forbinder med kristendommen, selvom de er udsprunget deraf.
(Der er også en stjerne på vores juletræ - men engleforbud i hele hytten...)
Der er sikkert også en masse "jødiske" traditioner, der ikke opfattes som religiøse, hvis man er insider - men som set udefra er megareligiøse og derfor "værre" end fx julen (hvis man ønsker at opdrage sit barn ikke-religiøst).

Julekalenderen opfatter "vi" (de fleste af os) ikke som et religiøst symbol.
Er channukka-kalenderen så?

Men der er to ting, jeg ikke forstår... Nej, tre.

1) HVORFOR VIL DU SKÆRE I DIN SØNS PENIS??? LA' DA VÆR'!!!

2) Hvorfor har I ikke diskuteret det her FØR I fik børn?

3) Hvis man synes, der er nogle fede ting ved den jødiske kultur... Traditioner og maden og det der...
Hvorfor så ikke starte med det? Hvorfor ikke starte med at fejre channukka og pesach og usyrnet brød og sjove lysestager og hvadvedjeg?
Burde det ikke være "kulturen inde i hovedet", der var "det vigtige" frem for "kulturen markeret på din forhud"?

Jeg har egentlig ikke MEGET svært ved at forstå det der med at ville have, ens børn "er en del af" den kultur, man selv kommer af (hvordan man så definerer dét...).
Det er ikke anderledes end at de fleste danskere gerne vil have, deres børn lærer dansk, kender noget til Danmark og det danske samfund og den slags - selvom de bor i udlandet.

Men jeg har pææænt svært ved at forstå den der del med, at det ikke er kulturen inde i hovedet - det er ikke sproget, traditionerne, ritualerne osv. der er vigtige - det er om du FYSISK er markeret som "en del af kulten".
Det svarer til at alle "danske børn" blev tatoveret med et lille dannebrogsflag i måsen når de var en uge gamle.
Eller på håndleddet - så de så det hver eneste dag.

Jeg kan også se, hvor vigtigt det er for rigtig mange grønlandske familier - både heroppe, men også i Danmark - at deres børn får "noget grønlandsk" med.
Hvad der er "det vigtige" og hvordan det "indkodes" er forskelligt.
Heroppe er det noget med at spise grønlandsk mad og have en nationaldragt og den slags - og at insistere på retten til eget sprog, ikke mindst - mens det i Danmark mere er noget med at mødes og synge grønlandske sange og snakke grønlandsk og have et etnisk fællesskab. Og gå i Tivoli 1. august. :lol:

Men det er jo "kultur inde i hovedet" - og i munden. :linski:
(Og det er en enormt god måde at vise "integrationsvillighed" som "fremmedarbejder" - spis (og tilbered selv) sæl, hval og mattak og tal grønlandsk...)

Men hvad siger Striglerne?
Forstår I det??
(Hvis I gør - så forklar mig det lige, ikke...?!)

Nogle af jer har børn - hvad har I gjort jer af tanker om at "lære dem" hvem de er, om traditioner og kultur og identitet og den slags?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by aribeth »

Nej, jeg forstår det ikke! Jeg forstår ikke omskærelse... jeg forstår ikke, at man vil og kan udføre religiøse handlinger som medfører at man "laver noget om" på kroppen på børn som ikke selv kan sige fra... eller som ikke er store nok til at bestemme selv/kende til konsekvenserne eller hvad man nu skal kalde det...

Lad nu VÆRE med at skære ting af jeres børn!

Hvad har jeg gjort mig af tanker om kultur og identitet og den slags... altså, de traditioner (nok forholdsvis få) vi har her i huset, dem deltager Max (og Milo) i... Jeg kan huske sidste jul, der var Max knapt 3, men fattede efterhånden lidt om hvad det var vi gjorde... der talte jeg med ham om det... og det er nok det vi gør... taler med børnene om hvorfor vi gør som vi gør... men ikke alt, bevares... nogle ting ER bare selvfølgeligheder...
Men i det hele taget gør jeg meget i at tale med og fortælle hvorfor vi gør sådan og sådan... ikke altid den lange historiske udredning om hvorfor vi stemmer til folketingsvalget (sidste år var Max selvfølgelig med i stemmeboksen) men oftere en forklaring af hvorfor vi gør det vi gør lige nu her... altså en snak om det vi gør i det øjeblik vi gør det...

Og så er det jo klart at de traditioner, og kulturelle begivenheder som vi her i huset har taget til os som noget af det vi kan lide, det er jo det som børnene bliver en del af og lærer om...
Da Max og jeg var i kirke for nogle uger siden (Max er meget fascineret af kirker) fortalte jeg ham om hvad det var for et sted og at nogen var kristne og troede på Gud og den slags... Altså, det gør man vel?! Fortæller sine børn det man ved om det man er i sammen med dem?!
Raxacoricofallapatorius
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by LoneR »

Gud, det har jeg da aldrig tænkt over :hhansen: :hhansen:

Nå, men med hensyn til at omskære børn, så har jeg tiltaget mig den holdning, at det er fint at gøre, men de må vente til de er myndige, og selv kan bestemme.
Hygiejnemæssigt har man jo for mange år siden fundet at i de kulturer hvor mænd omskæres er der færre tilfælde af livmoderhalskræft, altså hos kvinder :plop:
Der er jo faktisk mange voksne mænd, som omskæres af fysiologiske grunde ( min egen far var en af dem) og det har jeg aldrig opfattet som noget der var et problem, eller særlig svært, eller på nogen måde noget, der hæmmede - faktisk har jeg hørt at det forbedrede sexlivet, fordi de kunne "holde længere", but what do i know.

Mht til traditioner, så siger man jo, at det er vigtigt med traditioner, for at skabe identitet og tilhørsforhold.
Nogle har så tradition for ikke at have traditioner - og jeg ved sgu ikke hvor vigtigt det i virkeligheden er?
Er det ikke bare en myte, den der med at vi SKAL have traditioner? Kan traditionen ikke bare omfatte, at man er et nysgerrigt, antiautoritært menneske, der stiller spørgsmål til verden?
I min familie har vi tradition for at være ateister, så meget at en religiøs person ikke ville passe ind hos os - men vi er nok høflige nok til at acceptere det - sådan da, ihvertfald e 4 store religioner - sekter ville ikke gå.
Men faktisk er denne tradition så grundfæstet, at vi ikke (altså mig og mine søskende) havde et frit valg med hensyn til religion, for det var helt utænkeligt, at man kunne tro på den slags, i min barndom. Og det synes jeg er vildt forkert - det er ligeså forkert som, at tvinge sine børn til at udleve en eller anden religion - frie valg gælder alle vegne, og ateister er nøjagtig ligeså "religiøse" i deres opfattelse, som religiøse.....
Børn skal sgu ikke tvinges ind i bestemte holdninger, de skal føle at de frit kan vælge det der passer til dem, således også religion, og mine forældres latterligørelse, hån osv af religion synes jeg bare ikke er i orden - de var faktisk som jeg sommetider kan læse det herinde - enormt fanatiske i deres antireligion i e sdan grad, så jeg faktisk er gennemsyret af, at det nærmest er pinligt at sige, at man måske godt kan tro på - et elelr andet. Det sidder godt fast, denslags tidlig indoktrinering.
Det synes jeg ikke selv jeg er - og det ville ikke bekymre mig hvis et af mine børn blev religiøse - men det ville bekymre mig, hvis de blev fundamentalistiske, eller sekteriske.

Mht til traditioner iøvrigt, så er det fint med traditioner, hvis de bidrager til noget positivt, fx at mødes hvert år til jul, eller som vi i hele min familie er ved at skabe en tradition for: at være sammen 3 dage hvert år, så alle familiens medlemmer kan lære hinanden at kende og være sammen, efterhånden som vores børn får børn og al det.
Det er en god tradition, fordi vi kan lide at være sammen og har det sjovt sammen allesammen.
Ellers ville det være en lortetradition.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by 99E »

LoneR wrote:Hygiejnemæssigt har man jo for mange år siden fundet at i de kulturer hvor mænd omskæres er der færre tilfælde af livmoderhalskræft, altså hos kvinder :plop:
Der er jo faktisk mange voksne mænd, som omskæres af fysiologiske grunde ( min egen far var en af dem) og det har jeg aldrig opfattet som noget der var et problem, eller særlig svært, eller på nogen måde noget, der hæmmede - faktisk har jeg hørt at det forbedrede sexlivet, fordi de kunne "holde længere", but what do i know.

Der er da ikke særligt mange voksne, der får foretaget en "fuld omskæring" af fysiologiske/medicinske grunde?
Og ved "almindelig" forhudsforsnævring kapper man da heller ikke normalt hele forhuden af?

Mht. sex er det jo lige oppe, at det netop IKKE forbedrer sexlivet, fordi der er andet i god sex end hvor længe manden kan holde sig stiv og ruske frem og tilbage? :ehh:

Og hygiejne? De kan da vaskes? :ehh:

Jeg ved ikke om "traditioner" er vigtige. Det er lidt det, jeg spørger jer, gamle og viise mennesker om... :skoer:

Men jeg er ikke helt enig i at
LoneR wrote:Børn skal sgu ikke tvinges ind i bestemte holdninger, de skal føle at de frit kan vælge det der passer til dem, således også religion

Mener du virkelig, at du overhovedet ikke ville føle det problematisk, hvis dine børn fik helt andra, afvigende livssyn end du har? Livs- og menneskesyn? Syn på verden? Ville det bare været tippeditop?
Du er jo imod "underlig" religion - hvorfor er det mindre OK end "leverpostejsreligion"? Skal dine børn ikke have lov at vælge frit, men påtvinges dine holdninger? :doed:

aribeth wrote:Da Max og jeg var i kirke for nogle uger siden (Max er meget fascineret af kirker) fortalte jeg ham om hvad det var for et sted og at nogen var kristne og troede på Gud og den slags..

*Fnyser!*
Tager du dit uskyldige, letpåvirkelige barn I KIRKE?! :vader:

aribeth wrote:Altså, det gør man vel?! Fortæller sine børn det man ved om det man er i sammen med dem?!

Næh, det er jeg faktisk ikke sikker på, ALLE gør... :ehh:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by aribeth »

nej, det gør alle nok ikke... jeg finder det naturligt, men vi taler også meget... om alt...

Der ER ikke frie rammer til alle holdninger herhjemme... her i huset er det bare IKKE i orden at være racistiske for eksempel!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by Stimata Doamna »

Børn bliver jo nødvendigvis produkter af de ting, vi forældre prakker dem på. Jeg håber for mit vedkommende, at mit barn bliver åbent nok til at se ting fra forskellige sider, men også til at holde fast i de ting, hun føler er rigtige. Oplysning og information samt at prøve nogle forskellige ting af er i mine øjne vigtige processer.

Vi gør en del for at holde fast i det danske, men i sagens natur bliver vi ikke rigtig danske - heller ikke rigtig luxembourgske. Men sådan noget mærkeligt blandet noget. Datteren går i en skole med mindst 27 nationaliteter, det skaber både fordomme (som jeg egentlig synes, man i nogle tilfælde godt kunne stave 'fordumme') og accept. Det er da meget fedt, og i øvrigt også noget, hun selv sætter stor pris på.

Mht. omskæring - tja, jeg kan kun henvise til Shubiduas Den lille mands sang (Shubidua 16).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Abegael
Posts: 1
Joined: Thu 9. Apr 2015 12:05

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by Abegael »

Omskæring skader både mænds og kvinders sexliv, bl.a. er det langt sværere for kvinder at opnå orgasme. HPV er i øvrigt ligegyldigt at diskutere, for selv HVIS det gjorde en forskel, så vaccinerer vi nu mod den slags. Gad vide om ikke alle folk har hørt om vand og sæbe. :ehh:

Læs følgende hjemmeside igennem. Der er bl.a. mange indlæg fra kvinder om forskellen på at have sex med naturlige mænd og genitialt skamferede mænd.

http://www.sexasnatureintendedit.com/

Andet godt:
http://videnskab.dk/krop-sundhed/omskae ... igt-sexliv
http://ije.oxfordjournals.org/content/e ... 4.abstract
http://niph.dk/Ugens%20tal%20for%20folk ... _2011.aspx
http://forward.com/articles/173203/euro ... at-recomm/
http://pediatrics.aappublications.org/c ... 6.abstract
https://intactamerica.wordpress.com/

Jeg har læst følgende bog: http://www.amazon.com/Unspeakable-Mutil ... B00L5FPF2C

Hold da ferie man får det pænt dårligt, når man læser disse mænds historier :opkast:
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by BeritH »

Så længe folk ikke lader deres holdninger, tro og traditioner gå ud over andre, så kan de for min skyld mene hvad de vil og have de traditioner de vil.

Og netop omskæring og fanatisme har det med at gå ud over andre, så det er helt og aldeles no-go i min verden.

Men jeg er HELT enig med LoneR i at fanatiske ateister er fuldt ud ligeså slemme som fanatiske religionsudøvere.

Mht traditioner, så kan det jo også både være godt eller skidt. Men traditioner behøver absolut ikke at være religiøse, og skaber i en del tilfælde et tilhørsforhold, og det er der mange mennesker, der nyder godt af. Er det slemt?

Men jeg forstår ikke helt hvad du vil med det her indlæg Ninie, vil du plædere for at omskæring af børn er skidt? - ja så tror jeg ikke der er nogen der vil argumentere hårdt imod det, eller vil du promovere din antireligiøse holdning?

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by 99E »

BeritH wrote:Men jeg forstår ikke helt hvad du vil med det her indlæg Ninie, vil du plædere for at omskæring af børn er skidt? - ja så tror jeg ikke der er nogen der vil argumentere hårdt imod det, eller vil du promovere din antireligiøse holdning?

Hvad jeg ville med det her indlæg - FOR TRE ÅR SIDEN :ehj: - var, iflg. indlægget selv:

1) Kan ene eller flere Strigler forklare, hvorfor det for (nogle/mange/...) jøder tilsyneladende er MINDST lige så vigtigt (hvis ikke vigtigere) om deres drengebørn har forhud end om/i hvilken grad drengebarnet "tror på" religiøse dogmer, deltager regelmæssigt i religiøse ritualer mm?
:ehh:

2) Og de strigler med børn: Hvilke tanker, om nogle, har "I" gjort jer om at opdrage børnene ind i et kultur- og traditionsfællesskab?

:ehh:

Er jeg antireligiøs?
Ja. :jeanie:
Jeg ser en multimillionard samfundsmæssige og personlige (for de religiøse såvel som os andre/dem af afvigende religiøs observans) ulemper ved religion.
Jeg ser ingen samfundsmæssige fordele og kun få personlige. Meget få. Og de "fordele", folk tit kommer med som "sådan gavner religion den enkelte"-argumenter synes jeg sjældent "holder vand" - men hvis det så kun gik ud over dem selv og dermed var offerløs "kriminalitet", ville det jo være ligemeget.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Identitet - "Mig og jøderiet"...

Post by BeritH »

99E wrote:Hvad jeg ville med det her indlæg - FOR TRE ÅR SIDEN :ehj: - var, iflg. indlægget selv:



Ha ha - det havde jeg så ikke lige set :-)
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply