Aprilsnar!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Aprilsnar!

Post by 99E »

Jah, vi er i hvert fald blevet narret, hvis vi troede, det snart blev forår her.
Vi havde ellers en periode med varmt (aka. kun -5 til 0 grader) vejr, hvor solen også skinnede.
Jeg var begyndt at håbe på "båd i vandet til påske"...
Hah. As if. Forår i marts/april? I Nuuk? No way, José.

Næh, sådan ser Nuuk/Nussuaq-ruten ud for tiden - sådan ved 17-tiden på en hverdag.
Image

Som man kan se (af smeltevandet på vejen) var det en lun dag - dagen efter var vi tilbage til -14 + blæst. Brrr!
Sådanne dage stiller jeg altså spørgsmålstegn ved det geniale i at bo i Grønland...

Så vi bygger vores eget forår - indendørs.
Jeg høstede over en liter sprøde lucernespirer forleden, Mikkel plantede vores forspirede courgetter om i går, og om lidt er tomatplanter og krydderurter klar til at blive pacet frem i lyset.
Jeg overvejer om det kan betale sig at så salat NU, eller om jeg skal vente til vi er tilbage fra Danmarksturen (startende i starten af maj)...
Sidste år havde vi den vilde salatfest med pluksalater i vindueskarmen...

Dagens vigtigste programpunkt er baabyrelateret:
På grund af Mikkels fuldtidsjob OG master-studie har der ikke lige været tid til at gå til babysvømning, og vi er sådan nogle, der er bange for at tage dem i vandet selv (sådan hvis nu vi gør noget forkert og de DØR-agtigt...) - heldigvis er en af vores garvede babyvenner fra DK i byen og har lovet at tage med som Ansvarlig Voksen...
Så når ponyføllene vågner fra deres formiddagslur (ja, klokken er kun 10 her...) skal de lige mælkedopes, så går turen i Svømmehallen Malik.

(Fotos hugget fra nettet)
Image

Image

Image

Malik betyder "bølge" - og gennem det store panoramavindue kan vi se ud over fjorden og hjem til Ghettotårnet...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Aprilsnar!

Post by 99E »

Solen går ned, og der er is i Malenebugten...
Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Aprilsnar!

Post by Frieser9460 »

Uha, det ser godt nok koldt ud!! :-o

Især, når vi nu har solskin og p.t. mellem 15 og 20 grader her hjemme i lille DK! :hhansen:

Men smukt er det. Især det sidste billede med solnedgangen. :-)

Hvad er det varmeste, I kan regne med forår/sommer, deroppe på... æh... nåeh nej... i Grønland?
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Aprilsnar!

Post by 99E »

Hvor varmt der bliver kommer an på HVOR i Grønland.
Nede sydpå, inde i fjordene, kan man på rekord-dage komme op på ca 25 grader.
I Nuuk (som jo ligger forholdsvis tæt på havet - eller i hvert fald lige ud til et stoooort fjordsystem og meget vand) er 17 grader en varm dag.
Inde i fjordene heroppe, altså inde i "bunden" af en lang fjord kan her blive rigtig varmt.
Varmt nok til kartoffeldyrkning og mistbænke.

Uanset hvor i Grønland, er luften meget tør, og derfor føles det som regel varmere end det er - derfor er en dag med bare 10 grader nemt en virkelig varm dag, hvor ungerne smider jakkerne og løber sommerglade rundt på legepladsen, hvis solen skinner.
Men vinden er næsten altid kold - iskold og går lige gennem kroppen. Vindtæt tøj er et must!! Softshell (vindtæt og med lidt varme i) er genialt til grønlandsk sommervejr!
Men vi pakker aldrig overtræksbukserne væk - for en kølig dag på fjorden er de uundværlige. Vi har kabinebåd, så ungerne nøjes med softshelldragter (med mulighed for uld under) her i sommer.

Men, åh...
Image

Image

(Billeder neglet på FB)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply