Når folk har jobs de ikke magter...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Jeg synes (nutid uden -t) at megen stavebrok er ligegyldig. I forstår jo godt budskabet? Jo, jeg bemærker fejl, men hvis jeg hyrer en maler er jeg mere interesseret i om han kan slibe, grunde og male end om han staver korrekt. En skiltemaler skal vel bare skrive hvad han får besked på?
En af mine bekendte staver som en brækket arm, hun er grafisk designer. Der er sat stavekontrollører på går jeg ud fra, deres kataloger ser i hvert fald fine ud.

ped skriver pathos i en anden tråd, hvor hun vist mener etos . Er det pga. dovenskab eller dumhed - det tror jeg ikke. Vi lærer alle nye ord hele livet og vi har vel lov at lave fejl. Hvis der er mange fejl fra et bestemt skiltefirma, så er det fordi de har slækket på kvaliteten, sparet korrekturlæseren væk og det er da ikke skiltemandens skyld og derfor i mine øjne ikke ham man skal skyde på.
Jo, man kan slå alt op, men som før skrevet, det kræver man er i tvivl.

Lenepp
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by 99E »

HHansen wrote:Fordi jeg er flueknepper og sikkert en smålig og pisseirriterende person..
Fordi jeg bliver så irriteret over at folk ikke lige GIDER at lære grammatikken...
Eller værre endnu.. at de bare ikke gider gøre sig umage.
Jeg synes ikke det er ligemeget. Jeg synes faktisk det er væsentligt.

Den klub melder jeg mig også lige ind i.
Ja, alle kan lave en trykfejl eller have fået et ord galt ned på papir...
Men der ER da forskel på trykfejl og ups'ere - og så på at aflevere fx et skilt med stavefejl eller hvor ordvalget er decideret forkert.

That being said så trækker jeg da lidt mere på skuldrene (men stadig på smilebåndet) når jeg ved, det er folk med dansk som andet- eller fremmedsprog.
Mand, der er mange sjove formuleringer og ordvalg her, selv på fx nyhederne på TV eller i avisen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by Nina »

Det er ærgerligt, når ellers gode budskaber går tabt på grund af sjuskefejl.

Ligge/lægge, nutids"r", og andre velkendte småbøffer tager jeg mig ikke af længere, men tit ville det klæde skribenten at lige "skimme" teksten, inden den sendes af sted.
Bevares, jeg laver da også selv nogle dumme fejl til tider og det skal der jo også være plads til hos alle.

Jeg har et sjovt eksempel her:
Vi har en massagestol på mit arbejde og skiltet, der reklamerer for den, fortæller:
"Massagestolen er for alle, der ønsker at forebygge et godt helbred".
:viben:

Eller hvad med dette skilt?
"På søndag er der fællespisning i parken".

Er det fælle-spisning? (barbarisk!) :ehh:
Eller er det fælles-pisning? (bizart). :minna:

Nå - men det var bare tanker fra en sygemeldt med lungebetændelse. :-?

PS. For øvrigt har jeg en en vedblivende uoverensstemmelse med min gemal angående kommasætning.
Han kan ikke døje mine pausekommaer, men jeg mangler dem til gengæld i hans skriblerier. :tosse:
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by BeritH »

Nå ja - min datter har prøvet at blive fyret pga mangel på samarbejdsvanskeligheder. Brevet kom fra et advokatkontor :mur: :mur:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by Felis »

Set på skilte i henholdsvis en butik og ved en indkørsel til et hus:

1: Tilbud Halster klæder :hva: :plop:

2: Ødder sælles :-? :-? :ehh: :ehh: :ehh:


:plop: :wow: :plop: :plop: :wow: :lol: :ehh: :ehh: :hva: :hva:

Eksempel nummer et kunne hurtigt gennemskues, da der i den kasse hvor skiltet var fastgjort, lå en masse halstørklæder ...meget farverige, strikkede..OG på tilbud :hhansen: Jeg havde lyst til at gå hen og rette det, men valgte at lade som om jeg ikke havde bemærket det.

Eksempel nummer to var straks værre, for der var intet der umiddelbart ledte tankerne hen på, hvad ordet "ødder" dækkede over. "Sælles" var ikke svær i den forbindelse :atengstedt:

Hhhmmm...ødder, hvordan mon det udtales.....som i bøtter, nytter, knytter...blot uden det/de første bogstaver :ehh: :ehh: Næ, der er ikke noget der hedder ødder.

Øøhhh... :plop: :ehh: Hvad så med fødder, nødder.....ødder :graed: Nej, heller ikke!

Aha :hhansen: Så må det være som i "rødder"..måske vedkommende bare har glemt at skrive første bogstav?
Eller, der er måske knækket noget af skiltet?

Nej.

Men næste gang jeg kom forbi var mysteriet løst.
Der var sat et nyt skilt op:

Ørreder sælges :lolskilt:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Post Reply