Når folk har jobs de ikke magter...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by HHansen »

lenepp wrote:Hvorfor går du så meget op i stavning?
Stavning er ligegyldig, hvis det bare handler om at kommunikere relativt simple sager, jeg forstår godt hvad folk skriver uanset de glemmer et nutids-r. Men det er interessant hvorfor nogle gider hidse sig op over andres dårlige stavning, synes jeg.


Fordi jeg er flueknepper og sikkert en smålig og pisseirriterende person..
Fordi jeg bliver så irriteret over at folk ikke lige GIDER at lære grammatikken...
Eller værre endnu.. at de bare ikke gider gøre sig umage.
Jeg synes ikke det er ligemeget. Jeg synes faktisk det er væsentligt.

Jeg er næsten ligeglad med hvordan folk staver på facebook, Strigler og den slags steder. Og jeg skrev at jeg er næsten ligeglad... for jeg bliver stadig irriteret over det. Jeg siger det bare ikke til ret mange :hhansen:
Men jeg påtaler det når folk har fået HELT galt fat i et ord.. når man f.eks tror det hedder træktorv - fordi man ikke lige tænker over at det er et TOV til at trække i - og derfor et træktov..
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by misssophie »

jeg kan sagtens følge dig, det ville også irritere min øjne gevaldigt...

lidt ligesom når folk siger "en kilomet"... så bliver jeg nogengange også nødt til at spørge dem om de også siger "en lit mælk"... (ja ja, død over mig...)

det generer mig også at der er en tendens til at folk sætter et spørgsmålstegn i enden af sætninger som ikke er et spørgsmål... kan ikke helt se fidusen i det...

Bare lige for at pointere: ja, jeg kan godt magte mit arbejde,- og nej det ødelægger ikke hverken min hverdag eller mit liv at jeg kan irriteres over det,- og ja jeg kan også lave en slåfejl...
Misssophie
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Men hvis I accepterer egne slå- og stavefejl, hvorfor så dømme andre som dovne og uvidende fordi de laver fejl?

Jeg har det svært med smileyer og overdreven brug af tegn som ..., men I der har de mange ufærdige, modbydeligt antydende sætninger ser ikke jer selv som dårlige sprogbrugere.... og så tænker man sit.... når I kaster jer over andres manglende endelser....Get the point?

lenepp
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by Felis »

HHansen wrote:Fordi jeg er flueknepper og sikkert en smålig og pisseirriterende person..
Fordi jeg bliver så irriteret over at folk ikke lige GIDER at lære grammatikken...
Eller værre endnu.. at de bare ikke gider gøre sig umage.
Jeg synes ikke det er ligemeget. Jeg synes faktisk det er væsentligt.

..



:askepot: :askepot: :askepot: :askepot: :askepot: :askepot:

Dårlig grammatik og dårlig stavning.
Nej, det er ikke ligegyldigt.
Det er sløseri og slendrian, ikke at have anset det for vigtigt at lære sproget og være i stand til at bruge det korrekt.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Eller måske man er ordblind? Det behøver altså ikke at være dovenskab.

Og hvorfor have så travlt med andres afvigelser, når man selv benytter sig af alternativ tegnsætning?

Lenepp
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by misssophie »

Lenepp: du læser ufatteligt mange ting ind i min tekst, som ikke er der. det jeg skriver må irritere dig ufatteligt meget...hvorfor dog lade sig irritere over det???????????????????????

Men hvis I accepterer egne slå- og stavefejl, hvorfor så dømme andre som dovne og uvidende fordi de laver fejl?

Hvem siger jeg gør det???????????????????????????????????????????????????

men I der har de mange ufærdige, modbydeligt antydende sætninger ser ikke jer selv som dårlige

Du ved da ikke noget som helst om hvad jeg ser mig selv som...... Og modbydeligt ligefrem? hold da helt fest, du er langt ude................................................................................

hvorfor have så travlt med andres afvigelser, når man selv benytter sig af alternativ tegnsætning?

simpelthen "fordi".........................................................................................

så tænker man sit.... når I kaster jer over andres manglende endelser....

ja, du tænker bestemt dit...det gør det ikke mere rigtigt end det jeg tænker,når jeg læser det du skriver.....

og så får du lige en spand af disse du kan have det svært med: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer: :skoer:
Misssophie
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Ang. det at dømme var den til HHansen.
Man ser næppe sig selv som en dårlig sprogbruger, når man kaster sig over at påtale andres sprogfejl og ja, jeg synes ... ofte bruges til at antyde og det synes jeg er modbydeligt, så derfor.

"Simpelthen fordi" - det er der ikke meget argumentation i. Så lader vi den stå der, hvor mennesker lader sig nøjes med at hævde sig en smule på andres bekostning uden at gide overveje hvorfor, det kalder jeg i langt højere grad dovenskab end at droppe en endelse på et ord.

lenepp
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by annetteB »

Jeg ærgrer mig også over dårlig stavning på salgsmateriale. Og har så - det må være skæbnens ironi - nylig fået arbejde på et sted, hvor skilteskriveren absolut hverken kan stave eller formulere sig.
Hvor svært er det at slå ordet fennikel op, så man ikke laver to skilte til fennikelspegepølse, som begge er stavet forkert....på to forskellige måder!?
Jeg bliver frustreret over sådan noget, fordi det kommer til at se ud som om vi ikke aner hvad vi sælger.
Som mit yndlingseksempel fra skiltestuen dengang jeg stod i Salling: Vinter Mometer 49,-
Nej, kære skiltestue. Vi bad om et skilt til et Vintermometer. Sådan et, der måler temperaturen på en flaske vin.
Lad være at dele ordet op, hvis du ikke har en anelse i helvede om hvad det er eller hvordan ordet skal deles.
Ring evt og spørg os, der har bestilt skiltet.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by annetteB »

Og hvis det er dit arbejde at skrive salgsmateriale, så forventer jeg at du kan gøre det uden stave, slå og forståelsesfejl.
Ligesom du også forventer, at jeg kan kende forskel på ukrudt og kulturplanter, hvis du hyrer mig som gartner.
Uanset, at du nok skal få en have fuld af planter, selv om jeg ikke kan..
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by MetteboDeluxe »

lenepp wrote:Stavning er ligegyldig, hvis det bare handler om at kommunikere relativt simple sager, jeg forstår godt hvad folk skriver uanset de glemmer et nutids-r. Men det er interessant hvorfor nogle gider hidse sig op over andres dårlige stavning, synes jeg.


Jeg skal bare lige vide om du syntes det er ligegyldigt hvordan stavningen er på diverse skilte og andet i den dur?
Det er jo ikke indkøbssedler HHansen brokker sig over, men regulært offentliggjorte "værker".

Jeg er totalt ligeglad med, hvordan folk staver i privaten, men laver de graverende stavefejl i noget, de skal aflevere, f.eks. en jobansøgning, fortæller jeg dem det da.
* Kendt for :mettebo: *

* G
Post Reply