Når folk har jobs de ikke magter...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Når folk har jobs de ikke magter...

Post by HHansen »

Det sker åbenbart ret ofte for skiltemalere og reklamefolk...

Ihvertfald ser jeg MANGE skilte med så graverende fejl i at jeg er ved at eksplodere af arrigskab :brok:
Når nu ens job er at lave skilte - hvorfor checker man så ikke stavningen?

I dag så jeg med store bogstaver bag på en bil:
"Installér jordvarme -
Halvere varmeregningen"

Jamen for fanden!!! :mur:
Hvem er idioten? Reklame manden der har fundet på sloganet?
Er det ham der har lavet de selvklæbende bogstaver til bilen?
Eller ham der har sat dem på? Eller alle 3?

Der hvor min mand arbejder havde de et reklamebureau på opgaven at lave nyt slogan og logo... De kom op med
"Når indeklima er vigtig" - de fik så ikke opgaven! :viben:

Så er der også en hel del folk ansat på EB og BT som ikke helt magter deres job. De har vel ellers stavekontrol og den slags til deres rådighed, men nej... den ene graverende fejl efter den anden.

Og så skal vi slet ikke snakke om dem der laver de håndmalede skilte i Kvickly... Den anden dag så jeg et skilt med "Tyriske tehorn" :viben:

Jeg kan også lave slå- og stavefejl... men når jeg i mit job laver materiale der skal præsenteres for kunder, så læser jeg det igennem igen og igen - og får også andre til det. Det er da for pinligt ikke at gøre det...!

Har I set nogle sjove stavefejl for nylig? Eller andre fejl på skilte eller lignende...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Ja-eh-h. Jeg synes det er lidt sjovt, at du skriver reklamemanden i 2 ord l. 8. Gad jeg ville jeg kunne påpege ca. 4 tvivlsomheder mere i din tekst, men det gider jeg ikke. Hvorfor gider du bruge din fritid på andres fejl?

lennepp
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by HHansen »

lenepp wrote:Ja-eh-h. Jeg synes det er lidt sjovt, at du skriver reklamemanden i 2 ord l. 8. Gad jeg ville jeg kunne påpege ca. 4 tvivlsomheder mere i din tekst, men det gider jeg ikke. Hvorfor gider du bruge din fritid på andres fejl?

lennepp


Jeg mener også jeg skrev at jeg laver stavefejl?? Men hvis jeg havde som job at lave skilte som skal reklamere for noget - så ville jeg checke og dobbeltchecke.. og spørge google - eller bedre endnu - en ordbog hvis jeg var i tvivl.
Jeg undrer mig over folks manglende kvalitetsbevidsthed.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Ja, det kræver jo at man er i tvivl.
Jeg undrer mig over at mange er så utroligt glade for at påpege andres fejl i noget der er så uendeligt ligegyldigt som stavning. Vi dømmer/der dømmes efter navn, farve, køn, alder og stavning - kun den sidste er åbent "tilladt", de andre ved de fleste godt, at man skal gå stille med. Måske derfor at den sidstnævnte er så populær?

Lenepp
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by HHansen »

Jeg synes bare det er ærgerligt at man ikke tager sprog og stavning alvorligt.

At man ikke lige GIDER undersøge om det kæmpeskilt man skal til at hænge op er korrekt.

At man tænker, nå pyt... folk forstår sikkert hvad jeg mener..
Og sproget bliver ringere og ringere og de unge mennesker har ingen anelse om hvad ord betyder eller hvordan de staves.

Og jeg gør ikke grin med folk der ikke kan stave.
Jeg ser ned på dem der ikke gider gøre et forsøg, når det er deres job at gøre det.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Ok, så dit indlæg handler om dårlige håndværkere generelt?

Og dem er der mange af, men heldigvis er "vi" ikke selv blandt dem, for vi har valgt det rigtige - og gør altid det rigtige og er kvalitetsbevidste og bla-bla-bla?

Og hvis de unge bare gad og alle gjorde en indsats og ikke var dovne, så ville alt være bedre?

Og måske - bare måske -så var verden en smule bedre i de gode gamle dage, hvor alle (bortset fra de fleste) kunne stave og havde rene negle?

Og så lader vi som om de unge i dag ikke lider af stress og angst og har anoreksi og er på lykkepiller og alle bare ansvarsløst tåger fulde rundt i Prag - og alt hvad konservative medier skriver om dem er rigtigt, mens vi læser Berlingske til morgenkaffe indtaget i stilfulde omgivelser der adskiller sig diskret fra pøbelens?

Lenepp
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by HHansen »

Oh jeg beklager - har jeg generet dig personligt med mit indlæg, Lenepp?

Har du et job du ikke magter?

Det ER sgu da også tragisk og synd for ALLE de unge mennesker i dag.. men hvad har det nu med sagen at gøre...???

Stresser det SÅ meget at tænke over hvordan man staver når ens opgave er at lave et stort skilt?

Eller når man skal skrive noget der skal publiceres?

Jeg synes faktisk det er synd hvis man har et job, hvor man ikke har bare en lille smule ansvarlighed for hvordan man får udført opgaverne.. Det må da være deprimerende at have et job man er så ligeglad med...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Næ, jeg synes bare det er interessant. Stavning er den sidste bastion i et eller andet dømme efter borgerlige dyder-show.

Altså hvis jeg er maler, så maler jeg, så er jeg ikke ansat til at stave og derfor maler jeg det jeg får besked på.

De fleste håndværkere jeg har mødt, der klager over at udføre et dårligt arbejde, de henviser til, at det er hvad de er ansat til. Hvis de siger til mester, at det er noget møg, så bliver de truet med fyring, for mester vil hellere have en, der parerer ordrer og leverer til tiden end en, der sætter en ære i at gøre det ordentligt.

F.eks indenfor hesteverdenen. Der vil mange have et hurtigt resultat. Beriderne ved, at kvalitet koster og koster tid, men hvis de bruger den tid det tager, så er kunden væk og derfor går nogle på kompromis. Det gør dem ikke til uansvarlige og ligeglade, de er bare mennesker med faste udgifter ligesom de fleste.

Lenepp
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by HHansen »

lenepp wrote:Altså hvis jeg er maler, så maler jeg, så er jeg ikke ansat til at stave og derfor maler jeg det jeg får besked på.

De fleste håndværkere jeg har mødt, der klager over at udføre et dårligt arbejde, de henviser til, at det er hvad de er ansat til. Hvis de siger til mester, at det er noget møg, så bliver de truet med fyring, for mester vil hellere have en, der parerer ordrer og leverer til tiden end en, der sætter en ære i at gøre det ordentligt.

F.eks indenfor hesteverdenen. Der vil mange have et hurtigt resultat. Beriderne ved, at kvalitet koster og koster tid, men hvis de bruger den tid det tager, så er kunden væk og derfor går nogle på kompromis. Det gør dem ikke til uansvarlige og ligeglade, de er bare mennesker med faste udgifter ligesom de fleste.

Lenepp


Jamen denne del er jeg SLET ikke uenig i. Så forstår jeg bare ikke at CHEFEN ikke er omhyggelig.
Hvis jeg var kunden ville jeg overhovedet ikke på nogen måde være tilfreds hvis jeg fik et skilt med fejl i. Uanset om jeg så fik det 2 dage hurtigere end hvis det skulle have været rigtigt.

Og i sidste ende, så synes jeg det er ærgerligt at folk generelt er så dårlige til stavning og grammatik, at modtageren af f.eks det skilt jeg så på bilen, heller ikke opdager det.. men bare sætter det på og kører med det. Det ville jeg heller ikke gøre.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Når folk har jobs de ikke magter...

Post by lenepp »

Chefen er jo underlagt samme priskonkurrence som den ansatte. Så chefen ville sikkert gerne yde ypperligt håndværk, men når kontrakten siger 200 typehuse på 3 dage til x antal kroner, så er det hvad kunden får. Kunden sælger husene videre, så han er ligeglad med at malingen skaller af efter en vinter.

Hvorfor går du så meget op i stavning? Jeg er mere generet af, at folk liker elendig ridning og VU-kampagner på Facebook.

Stavning er ligegyldig, hvis det bare handler om at kommunikere relativt simple sager, jeg forstår godt hvad folk skriver uanset de glemmer et nutids-r. Men det er interessant hvorfor nogle gider hidse sig op over andres dårlige stavning, synes jeg.


Lenepp
Post Reply