Kan man sætte en pris på kæledyr

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by Stimata Doamna »

Det har jeg egentlig aldrig overvejet. Jeg har altid haft tillid til, at min bank ville støtte mig, hvis jeg havde brug for det til et vigtigt anliggende. Vi har da hevet nogle tusinde euro op af lommen for at få en afklaring på Alfa. Der har aldrig været tvivl om, at det skulle vi, så længe der var en god prognose og en mulig helbredelse i sigte. Selvfølgelig skulle hun have chancen uanset prisen.

Hvor mange har sat en pris på en bror, en søster, forældre, bedsteforældre? Vi lever i et priviligeret samfund på mange måder....
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by Godzilla »

Jeg har ikke faste beløbsgrænser men min økonomi er ikke til voldsomme regninger i 30 - 50 tusind kronersklassen. Jeg sparer løbende op så der er rådighedsbeløb til både de løbende udgifter og penge til dyrlægeregninger ved sygdom mm. Men der er grænser for hvad jeg kan klare.
Og der er grænser for hvad jeg vil udsætte dyrene for. Nikos ville jeg f.eks aldrig indlægge alene da han simpelthen ville dø af stress hvis det skete.
Jeg ville hoste op med en hel del for at få behandlet mine dyr.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by Frieser9460 »

Jeg hverken kan eller vil sætte pris på mine kæledyrs liv. Det er og vil altid være en vurdering i hvert enkelt tilfælde, ud fra hvad dyret skal igennem, kontra hvad dyrets udsigter er for et godt liv bagefter. Selvfølgelig har jeg da sikkert også en økonomisk smertegrænse et sted, men langt hen ad vejen kan man jo godt finde en løsning på en høj dyrlægeregning, selv om man ikke ligefrem er formuende, så den er for mit vedkommende ikke forud defineret. Jeg har da nogle gange stået med dyrlægeudgifter på 20.000+ kr., men så har der altid været hjælp at hente; enten ved at dele regningen op og betale over nogle gange, eller alternativt fedte lidt for min bank.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by aribeth »

jeg bliver træt af det når dyrlægeregningen er over 2500,- men det er jo ikke sådan at jeg har spurgt dyrlægen inden hvad det koster, og det kunne jeg da bare gøre hvis prisen var så vigtig...

Men sådan nøgternt set... så har jeg ikke lyst til at bruge meget mere end 1500-2000 på en behandling... og det er jo nok meget meget lidt i manges øjne.

Men når det er dyr man holder af og har en forpligtigelse overfor, så er det en anden snak... sidst jeg brugte en del penge på et dyr var det den ene kat som ikke kunne støtte på begge sine bagben en søndag formiddag og det var kun det dyre dyrehospital der havde vagt.... og det var falsk alarm og egentlig bare en kat der havde været oppe og slås og som var meget sølle af smerter indtil vi havde været ved dyrlægen i 10 minutter og hun havde nævnt blodprop og undersøgt for det, så havde han ikke tid til at se syg ud mere, så han fik et skud smertestillende og en antibiotikakur fordi vi fandt et par små bidmærker i begge ben...

Jeg kan ikke huske hvad regningen var på... men det irriterede mig da lidt (som det altid gør når man smider penge ud ved falske alarmer) at det var en søndag og der røg tillæg og den slags på. (men hellere en gang for meget end en gang for lidt)

Men jeg kan mærke, at jeg ikke er villig til at bruge nær så mange penge på mine dyr som tidligere når jeg tænker nøgternt over det... For mig handler det om livskvalitet og ikke så meget om kvantitet, så jeg er mest til at dyrlægebesøg er i forbindelse med situationer hvor dyrene i hvert fald kan opnå 100% helbredelse.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by annetteB »

Jeg har ikke særlig mange penge at bruge af, hvis uheldet en dag skulle være ude. Det betyder, at hvis det ulykkelige skulle ske, at en af mine dyr fik en sygdom som krævede store summer, så ville jeg under alle omstændigheder være nødt til at overveje hvad der skulle ske. Jeg kan ikke uden videre betale mange tusinde kroner til en dyrlæge. Heller ikke, hvis dyrets liv afhænger af det.
Man kan mene at jeg i så fald ikke burde holde dyr, hvis fx et bækkenbrud - eller som i Grys tilfælde med katten med de dårlige tænder - ville betyde en aflivning og ikke en operation. Men det er vilkårene.
Havde jeg stået alene med bestemmelsen, da Ajas cacao måtte indlægges på hestehospitalet anden gang, så var det nok heller ikke sket. Uanset hvor dejlig en hest han var.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by aribeth »

Nej, jeg synes det er fint Annette, engang havde Ruby en let kolik. Der sagde jeg da til både Keld og dyrlæge at hvis det blev slemt, så var det boltpistolen. Jeg vil ikke bruge så mange penge på dyr... Det KAN jeg heller ikke.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by BeritH »

Selvfølgelig kan man være i en situation, hvor man ikke kan betale en stor dyrlægeregning, og så er der jo ikke så meget andet at gøre end aflivning, hvis man ikke kan finde en løsning med dyrlægen.

Men jeg må erkende at jeg har mødt mennesker med gode indkomster (vi snakker 100K om måneden klassen) der ikke engang ville ofre 3000 kr. på en mindre operation af deres kat, som var kommet akut til skade. Sådanne mennesker mener jeg sgu ikke skal have dyr, for det er da total ligegyldighed.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by aribeth »

Jamen så er man da også en idiot!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by BeritH »

aribeth wrote:Jamen så er man da også en idiot!


Ja!! - Men de findes altså ude i verden - idioterne :plop: :plop:
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by stinemull »

Jeg har sat en form for pris på min gamle hvide ponyhest i dag. maks 750.- pr måned til medicin. For mig er det forskellige ting der afgør det i denne sag. Det er tankerne om hvor meget man skal bruge for måske at holde en gammel hest i live 1 år mere. Den ender uanset hvad med ikke at kunne hjælpes af medicinen mere spørgsmålet er bare hvornår. Medicinen har nogle lidt grimme bivirkninger, 750,- er ca. det det koster at give 1 pille om dagen, skal den have 1½ eller 2 synes jeg bivirkningerne bliver for dominerende. Ponyhesten har ud over sin cushing også melanomer og medfølgende knuder overalt i kroppen.
Post Reply