Kan man sætte en pris på kæledyr

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by Susmh »

Afledt af debatten om syge og gamle dyr, kom jeg til at filosofere lidt over hvordan man bestemmer om et dyr skal "repareres" eller aflives.

Personligt har jeg altid haft et beløb der var min grænse for hvor mange penge jeg vil bruge på et dyr, det kan godt være det lyder barsk, men det har altid hjulpet mig til at kunne sige stop i tide, syntes jeg.
Mine beløbsgrænser er ca. her.
Mindre dyr, fx. kaniner, marsvin, høns. Max 1500kr for behandlingen. Det betyder at mindre ting kan "repareres" og handyr kan kastreres, men ikke meget mere.
For mellemstore dyr fx, hunde, katte. Max 5000kr for behandlingen. Igen, mindre til mellemstore ting kan "repareres" og handyr kan kastreres.
Store dyr, heste for mit vedkommende. Max 10.000kr. Man kan få en del behandling for de penge, men de store operationer, det er der ikke penge til.

Har i andre lignende beløbsgrænser på hvor mange penge i vil bruge på et dyr, eller er det bare mig der er sær?
Susanne

Always look at the bright side of life.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by HeidiO »

Jeg har ikke tænkt beløbene helt så langt som du, men umiddelbart ligger mine grænser meget lig dine.

Vores dyr skal have det godt, og de skal også have dyrlæge og behandling, hvis der er brug for det.
Men jeg vil ikke sætte vores økonomi overstyr med en dyr behandling, som måske ikke ender godt.
Heidi
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by misssophie »

nej, jeg har ikke nogen faste grænser
det afhænger af hvad der er galt med dyret, hvor gode udsigterne er, og hvad jeg har af penge

vores hund skal fx repareres for ca 20.000 på torsdag, og den operation skulle have en supergod prognose. og det betyder intet i min verden om det er en stamtavlehund eller ej. ham er fx en gadehund der har sine skeletter i skabet, men som fungerer supergodt hos os i hverdagen.
hvis ikke jeg havde pengene, ville jeg gøre rigtigt meget for at skaffe dem

hvis det var noget med en dårligere prognose, ville jeg nok ikke gå så langt og ofre så mange penge,- men det afhænger også af hvad dyret skal igennem af ubehageligheder. fx ville jeg ikke lade en hest stå i boksro i fx 3 mdr, selvom den endelige prognose er god,- det vil jeg simpelthen ikke lade dyret gå igennem

men jeg tænker:
smådyr: op til et par tusinde
katte og hunde: op til omkring 20-25.000 (en supervelfungerende kat ville jeg ofre et større beløb på, end en lettere asocial staldkat der ikke fungerer 100% i dagligdagen)
hest: aner det ikke,- måske som en hund tror jeg...

-men svært spørgsmål
Misssophie
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by BeritH »

misssophie wrote:nej, jeg har ikke nogen faste grænser
det afhænger af hvad der er galt med dyret, hvor gode udsigterne er, og hvad jeg har af penge

vores hund skal fx repareres for ca 20.000 på torsdag, og den operation skulle have en supergod prognose. og det betyder intet i min verden om det er en stamtavlehund eller ej. ham er fx en gadehund der har sine skeletter i skabet, men som fungerer supergodt hos os i hverdagen.
hvis ikke jeg havde pengene, ville jeg gøre rigtigt meget for at skaffe dem

hvis det var noget med en dårligere prognose, ville jeg nok ikke gå så langt og ofre så mange penge,- men det afhænger også af hvad dyret skal igennem af ubehageligheder. fx ville jeg ikke lade en hest stå i boksro i fx 3 mdr, selvom den endelige prognose er god,- det vil jeg simpelthen ikke lade dyret gå igennem

men jeg tænker:
smådyr: op til et par tusinde
katte og hunde: op til omkring 20-25.000 (en supervelfungerende kat ville jeg ofre et større beløb på, end en lettere asocial staldkat der ikke fungerer 100% i dagligdagen)
hest: aner det ikke,- måske som en hund tror jeg...

-men svært spørgsmål


Der er nok en årsag til at vi bor på samme matrikel :linski: :linski:

Jeg har det på helt samme måde. Jeg kan ikke sætte et fast beløb på. Dels kommer det an på prognosen, og dels kommer det an på, hvordan dyret fungerer i hverdagen. Og så kommer det selvfølgelig også noget at gøre med ens daglige økonomi. Men en god prognose og et velfungerende dyr, så ville jeg nok gøre ret meget for at kunne få det behandlet.

Men herudover så må jeg også sige at jeg har fået rykket mine grænser betydeligt de sidste par år. Havde man spurgt mig for 2 år siden om man kunne eksempelvis lade en hund leve, hvis den havde fået amputeret et ben, så ville jeg have sagt nej. Men efter at have set benamputerede hunde fungere super godt en en flok på ca. 20 hunde, ja så har jeg måttet revidere min opfattelse og konstatere, at det kan de faktisk leve fint med. Jeg ved ikke om jeg selv ville lade en hund amputere efter eksempelvis en ulykke, men jeg kan ikke på forhånd afvise det med den viden jeg har i dag.

Så for mig er det helt og holdent et spørgsmål om, hvilket liv dyret kan have efterfølgende og hvad de skal igennem for at komme dertil. Selvfølgelig skal jeg så have en realistisk chance for at finde pengene også.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by Felis »

Selvfølgelig kan økonomien spille en rolle for nogen, hvis deres dyr bliver syge eller kommer til skade.

Men det er noget jeg ikke ville sætte en øvre beløbsgrænse på overhovedet.

Jeg ville derimod vurdere, hvor meget det er rimeligt at udsætte et dyr for af diverse gener, smerter og andre konsekvenser af, at man vælger at holde liv i det.

Og det er lidt ud fra samme holdning som i spørgsmålet om, hvorvidt det er synd for dyr at blive gamle....nemlig, at dyr ikke er i stand til at forstå hensigten med det man udsætter dem for....de forstår kun, at de måske bliver begrænset i deres fysiske udfoldelsesmuligheder, har smerter o.s.v.

Og sådan helt grundlæggende, er det aldrig for dyrets egen skyld det holdes i live....fordi dyret er ikke bevidst på den måde. Men er kun bevidst om instinkterne for at holde sig i live i nuet og artens videreførsel.

Alt i alt er det udelukkende for ens egen skyld når man vælger at bruge mange penge på at reparere på dyrene i stedet for at få dem aflivet hvis de bliver syge/kommer til skade så meget, at det er det store taxameter der tikker hos dyrlægen..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by 99E »

Jah, det kan man vel...
Kan man sætte den på forhånd? Det ved jeg ikke.
Vi har ikke sat grænsen på forhånd.
Men jeg ved, der er grænser for, hvor mange penge, jeg vil bruge på en dyrlægeregning.

Pengene er bare ikke den eneste faktor, der skal tages i betragtning.
Som I andre skriver er det også noget med dyrets alder, prognose for helbredelse eller lindring, hvilket liv dyret vil få efterfølgende osv.

Jeg skal ærligt indrømme, at mængden af "langvarig og nederen behandling" jeg vil udsætte fx Sorcha på 24 for, nok er mindre end hvis det var en ung, frisk hest med mange år forude...
Men det ville altid afhænge af HVOR nederen en behandling, det var...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by Intunia »

Altså økonomi kan jo sætte en grænse.
Personligt har jeg ikke sat nogle faste beløb på hvert enkelt dyr.
Men det er helt klart også afhængig af min relation til dyret, prognose ved behandling og om dyret er ungt eller gammelt.
bla bla bla
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Sætter ikke

Post by Illum »

Beløb på et forløb, men tænker prognose og mulighed for helbredelse uden efterfølgende, varige gener eller smerter.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Sætter ikke

Post by Nina »

Illum wrote:Beløb på et forløb, men tænker prognose og mulighed for helbredelse uden efterfølgende, varige gener eller smerter.


Enighed herfra. :askepot:

Venlig hilsen
Nina
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Kan man sætte en pris på kæledyr

Post by Anja »

De fleste har vel en økonomisk smertegrænse :-)

Jeg har da helt sikkert både et økonomisk og et etisk grænse for hvad mine dyr skal udsættes for.

Jeg har jo ikke længere store dyr, kun en kanin, men den skal jo også herfra en dag (i den sorte gryde) :aribeth:

Jeg har aflivet to kaniner. Den ene havde massive tandproblemer (som det desværre var for sent at gøre noget ved allerede ved køb), der rendte betændelse ud af næsen på ham og han blev aflivet. Inden da havde jeg forsøgt med en penicillin kur og tjek hos dyrlægen som gav ham begrænset levetid.

den anden kanin havde også tandproblemer, han kunne have levet et fint kaninliv hvis jeg ellers havde haft lyst og økonomi til at få ordnet hans tænder hver 3. uge til en pris på omkring 300.- det vil jeg alligevel ikke ofte på en kanin.

Taler vi et engangsbeløb og en god prognose, så ok, det kan overvejes, men faste dyrlægeregninger, det synes jeg er for belastende for min økonomi.
Post Reply