Hund og kat?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Hund og kat?

Post by Godzilla »

Jeg skal måske have hund. Men Donna er jo en ældre kat efterhånden så jeg er i tvivl om det vil være for svært for hende at vænne sig til en hund.
På gården i Værløse var der en hvalp og besøgshunde, og dem gad hun ikke rigtig snakke med, men hun var ikke bange for dem.

Hunden og Donna er blevet introduceret for hinanden et par gange, og hunden bliver helt vild for at komme hen til hende. Men hunden er ikke ret gammel og meget legesyg og hun virker lige ivrig nok synes jeg.

Jeg vil gerne høre nogle af jeres erfaringer med at sætte katte og hunde sammen. Er der metoder som er bedre end andre?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hund og kat?

Post by Felis »

Hvis der er noget de fleste katte hader...så er det lige netop hunde/hvalpe, der er "utroligt legesyge og ""kun en hvalp"".
Man skulle tro katte havde et instinkt for, at "utroligt legesyge og ""kun en hvalp"", mange gange betyder uregerlig hund, hvor chancen for at få den afrettet ER gået fløjten fordi hunden er over den alder hvor dens fremtidige adfærd skal grundlægges...hvilket vil sige før hunden er 12-14 uger gammel.

Ikke fordi jeg ligefrem vil påstå, at den hund du har kig på er sådan en...men det du fortæller om hunden, uanset hvor gammel den er, det siger mig..at hvis ikke katten er totalt kold i røven over for den slags hunde og forstår at sætte den godt og grundigt på plads en gang for alle, så er sammenføringen omtrent dømt til at mislykkes på forhånd og katten kunne vælge det som påskud til at skride fra matriklen hvis den har mulighed for det.

Eller også skal du i hvert fald være meget hurtig til at lære hunden, at den skal lade som om den slet ikke ser katten medmindre katten selv ønsker at omgås hunden..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hund og kat?

Post by 99E »

Annette ved sikkert en masse om hvordan man gør det smart...
Men i hvert fald er det værd at overveje, om Donna er sådan en kat, der ved førstkommende lejlighed stikker vovse en pote over snuden, når den er for frisk - for så kan hunden nok lære at "passe sig selv".

Sheila har et udmærket forhold til vores mest brugte hundesitteres kat: De ignorerer hinanden og har hver deres sofa i hundesitternes stue.
:jeanie:
Det er en gammel kat, og Sheila er en gammel hund, der godt ved hvordan man opfører sig omkring katte...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Hund og kat?

Post by Frieser9460 »

Herhjemme var det intet problem at vænne katte til hundehvalp... heller ikke gamle Rokki birmakat. Jeg gjorde det på den måde, at de første gange, katte mødte hvalp, havde jeg sørget for på forhånd, at hvalp var MEGET træt og derfor faldt om på køkkengulvet og snorksov med det samme, så kattene i ro og mag kunne nærme sig ham og snuse til ham. Da hvalp så flyttede ind for alvor, havde jeg sikret, at kattene havde masser af "helle-steder", hvor hvalp ikke kunne komme i nærheden af dem, og hvor de kunne trække sig tilbage og være i fred. Nå ja, og så fik de selvfølgelig ikke lov til at være alene sammen de første par uger.

Det har fungeret rigtig godt herhjemme. Status i dag er, at Astrid og Alexandra ELSKER hund. De putter gerne hos ham, nusser ham og leger med ham... men der er ingen tvivl om, at det altså er DEM, der bestemmer. Rokki og Skye, birmaerne, hilser pænt på ham og lader ham af og til dutte dem lidt med snuden, men Rokki elsker samtidig at drille ham ved at sætte sig et sted, hvor hund ikke kan nå ham og nidstirre hund, til han bliver fuldstændig vanvittig og begynder at hoppe rundt om sig selv og gø (heldigvis gør han det ikke ret meget længere - det var sjovere, da hund var hvalp). Albert og hund har ingen relation til hinanden. De bor bare i samme hus. Punktum. :linski:

Staldkattene kan begge to godt lide hund og knuselsker ham gerne meget og længe. :elsk:

Men jeg gætter på, at meget også kommer an på hvalpens temperament og adfærd... og den enkelte kat.

Her er et lille eksempel på, at hund og kat ikke altid behøver være... nå ja... hund og kat.

Image
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hund og kat?

Post by annetteB »

Jeg har generelt hele mit liv igennem haft hund og kat sideløbende og da mange af dem har været genbrugsdyr, så har jeg jævnligt skulle vænne ældre dyr til nye dyrs tilstedeværelse i hjemmet.
I hund/kat problematikken er udfordringen mest at passe på at hunden ikke jager kattene, en ung hund vil ofte gerne lege med kattene og en ældre hund kan have lært at jage med katte tidligere.
Så det jeg gør er i reglen at jeg holder øje med dem, kalder hunden ind hvis jeg kan se at kattene begynder at føle sig irriterede eller pressede af hunden, sørger for at kattene har et sted de kan æde uden hunden kan genere dem eller tage deres mad og at hunden har et sted den kan sove som er lidt væk fra kattenes yndlingssteder, men tæt på familien, så den ikke føler sig udstødt af at blive sendt i kurven.
Så plejer det hele at gå af sig selv efter en kortere eller længere periode med reserveret opførsel fra kattene.

Vi har nylig fået hundehvalp på fem måneder. Det tog Skinke på seks år omkring tre dage at vænne sig til ham - derefter gik hun hen og lagde sig på hundens pude, fandt sig i at blive duttet på næsen af hunden og så var tingenes orden fastslået: hun må være på hundens seng, hunden må røre ved hende. Når hun hvæser, så skal den skride.
Ib som er en ældre herre, han må være mindst tI år, har ikke været udelt begejstret for hundens tilstedeværelse, så han har indført nogle Særregler For Ib, herunder at han har krav på at få foder i Jons værelse og må sove i jons seng eller i mit garðerobeskab fordi han ikke gider finde sig i at få en lur afbrudt af en dum hundehvalp. Og hunden bare ikke kan forstå at han ikke vil duttes af en stor våd snude, når han sover :-D
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Hund og kat?

Post by Godzilla »

Jeg regner med at katten og hunden kan være på matriklen sammen.

Hunden er blevet trænet fra den var helt lille og er pænt velopdragen for sin alder. Det er min niece som har hende nu, og hun bliver nok en slags delehund med base hos mig.

Det er en temmelig nedern historie. Niece & kæreste boede i en lille lejlighed. Kæreste ville absolut have hund, Rottweiler selvfølgelig. Niece ville ikke have hund men han fik sin vilje. Da han så forlod Niece, ville han da ikke have hunden med!!! :plop:

Nå, men, det var heldigt, for han lyder totalt uansvarlig.

Nu er hunden så alene hjemme i lang tid om dagen, Niecen har en hund som hun elsker, men ikke har tid nok til med studier og arbejde og som hun aldrig har ønsket at få.

Jeg har på det sidste tænkt over om jeg skulle have en hund, godt nok en lille en man kan have i lommen, og så stod Niece i den her situation. Hun&Hund kom på besøg, og haven var jo et kæmpehit!

Jeg har brug for at have tilknytningen som hunde kan give, og jeg har brug for at blive lokket ud at gå pga. især vinterdep. At gå langt hjælper men det er netop det man ikke kan tage sig sammen til når man er vinterdep (nej, lyslamper virker ikke). Så det her er måske en god ting for Niece, mig og Hund. Det håber jeg. :heidio:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Hund og kat?

Post by stinemull »

SOFAwart

Frieser9460 wrote:
Her er et lille eksempel på, at hund og kat ikke altid behøver være... nå ja... hund og kat.

Image
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hund og kat?

Post by misssophie »

næh, det er vist en sofasennen... :hhansen:
Misssophie
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Hund og kat?

Post by stinemull »

Ej den ligner fuldstændig en hovawart som den ligger der. Har den ingen hvidt i hovedet eller er det bare lyset på billedet?
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Hund og kat?

Post by Dorte Hansen »

Altså Donna og Dorthes Agnes boede jo sammen med 2 mastiffer og en Bordeaux Dogge før de kom her hos mig, og der regerede de huset med hård og uretfærdig pote, så jeg tror ikke det bliver noget problem overhovedet.
Rotter er også gode hunde at have sammen med katte, de er nemlig som udgangspunkt venligt stemt over for alle dýr der ikke anses som trussel.
Nu med køter-bande!
Post Reply