Er det synd for dyr, at blive gamle?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Frieser9460 »

Jeg tror også, jeg er enig med flertallet... Det er i min optik ikke synd for et dyr at blive gammelt. Mange gamle dyr lever et udmærket liv, og diverse småskavanker, som kan behandles med et positivt resultat, ville da bestemt heller ikke være nok til, at jeg ville aflive.

Der, hvor jeg ville vælge aflivning - uanset dyrets alder - er hvis det vil være forbundet med kroniske smerter eller på anden måde markant nedsat livskvalitet for dyret at lade det leve videre.

Hvis jeg skal hive et par konkrete eksempler ud af ærmet, kan jeg bl.a. nævne min birmapige, Gøj, som var så uheldig at få FIP, som er 100% dødelig og 100% uhelbredelig. Hun blev først tjekket i alle ender og kanter af to forskellige dyrlæger, indtil alt andet end FIP kunne udelukkes, og derefter fik hun lov til at leve, indtil hun begyndte at virke småsløj og få balanceproblemer på bagparten. Så blev hun lagt til at sove.

Et andet eksempel var mit gamle marsvin, Romeo. Jeg troede egentlig ikke, han var så gammel (han var hittegris, så jeg vidste ikke hans præcise alder, men fik at vide, at han var cirka 1½ år, da jeg overtog ham, hvilket vil sige 2½ år, da han blev syg), men da han pludselig blev sløj og stille og gik fra kosten, så han måtte af sted til dyrlægen, vurderede Dr. Dyr ham til at være minimum 5 år gammel. Da der samtidig kun var cirka 30-40% chance for, at en antibiotikabehandling + smertestillende ville helbrede ham, valgte jeg også at lægge ham til at sove, frem for at sætte ham igennem et behandlingsforløb, som sandsynligvis alligevel ville ende med hans død.

Og da min ene staldkat, Bartok, var blevet påkørt og jamrede sig, så snart vi bare rørte ved ham, var jeg heller ikke i tvivl; han skulle ikke udsættes for X antal undersøgelser, som sandsynligvis ville ende med en aflivning alligevel... Han skulle bare udfries af sine lidelser hurtigst muligt.

Senest har jeg min gamle birmakastrat på 12 år, som af uforklarlige årsager er begyndt at tabe sig her henover den seneste måneds tid. Hans aktivitetsniveau er normalt for en kat på hans alder (han sover måske lidt mere, end han gjorde for år tilbage, men han vil stadig gerne lege og er stadig glad og kontaktsøgende, udviser fin appetit osv.), og han har altid været til den slanke side, men nu er han efter min mening decideret tynd. Så nu har jeg i første omgang sat ham på "fedekur" og bestilt tid hos dyrlægen i næste uge, og så må vi se, hvad de har at sige.

Min pointe? Det er ALTID en vurderingssag fra dyr til dyr. Men for mig vil det ALTID være en kalkulering af dyrets fremtidsudsigter holdt op imod, hvad det evt. skal slæbes igennem for måske at blive rask igen, når jeg bliver stillet overfor spørgsmålet om aflivning eller ej.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Nina »

Det er ikke synd for dyr, at de bliver gamle.

Jeg har selv haft dyr, der er blevet gamle - og tak for det! :elsk:

Men det er synd at have dyr, der ikke har det godt - og dét uanset alder.

Venlig hilsen
Nina
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by BeritH »

Jeg har lige hørt fra pålidelig kilde at gamle Vakse har spurtet rundt og bukket og stejlet på folden her til aften, fordi den fede svensker var på besøg hos dem i dag. Joooooo han har det vidst meget godt trods alderen :elsk: :elsk:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Felis »

Om det er synd for dyrene at blive gamle....det kommer i høj grad an på to ting.

Nemlig om dyrene er i stand til, i det store hele... 1: at fungere som de altid har gjort, altså have deres førlighed og kræfter i behold og 2: om de har et liv uden varig sygdom og smerter (gælder sådan set også når de er yngre)...og uden smerter menes, at dyrene ikke skal fyldes med medicin for at leve en tålelig tilværelse.


Derudover er jeg enig med Lena, at forskellen på mennesker og dyr, er menneskets evne til at ræsonnere og forstå...hvor imod dyrene i den retning kun har deres instinkt for overlevelse at holde sig til.
Men hvor naturen så har indrettet det sådan, at hvis dyrene ikke var underlagt menneskers kontrol, så ville dyr der bliver gamle og svagelige, eller tilskadekomne, hurtigt bukke under af den ene eller anden årsag...

Men derfor er det også, at alderdommen hos dyr i visse tilfælde er ensbetydende med noget der nærmer sig overgreb mod dem...fordi i menneskers varetægt tvinges dyrene som oftest til at være i live så længe som muligt, selv om de faktisk lider af sygdomme og skavanker de ikke kan forstå.

Dermed ikke sagt, at alderdommen ikke kan være synd for mennesker...men den diskussion er faktisk ikke relevant...fordi vi altså bare ikke har muligheden, at udfri mennesker fra et usselt liv som tydeligt alders- og sygdomssvækkede.

Og derfor kan mennesker heller ikke bruges som sammenligningsgrundlag for, om det er synd at lade dyr blive gamle og svage.....for selvfølgelig kan det i visse tilfælde være synd for dyr at blive gamle
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Lena »

smukke-ped wrote:Jeg har det stadig skidt med mig selv, når jeg tænker på den hund, Thor, vi havde tilbage i 2007-2009....jeg var ikke i stand til at laden ham få fred, da han burde havde haft fred.

Han skulle ikke havde været udsat for de operationer. Det var jo kun for min skyld. Fordi jeg ikke kunne holde ud at miste.


Det er da erkendelse der vil noget...... Hatten af for det! Jeg kan godt huske Thor, men ikke lige omstændighederne omkring operationerne og hvorfor...... men jeg formoder at du ville gøre det anderledes i dag?
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Intunia »

Jeg tror ikke, at 2 af mine kan gå fejlfrit igennem en bøjeprøve. Det betyder jo så, at de ikke har den samme bevægelighed i alle ben, som dengang de var 5år gamle.
Dette betragter jeg som en aldersmæssig skavank, som de kan leve med, for når de to også kan give den gas med bukkespring, stå og stejle op ad hinanden i leg, så tolker jeg det som overskud og trivsel.

Derudover er jeg uenig i udsagn som "heste lever kun i nuet" og "kun agerer ud fra instinkter og ikke kan resonere"

Jeg er helt overbevist om, at mine heste tolker mine intensioner.
Da jeg vaskede sår og skiftede bandager hver dag i månedsvis på den sorte, da forstod hun, at det var nødvendigt!
Hun accepterede den smerte og forstod at det var til hendes eget bedste. det er jeg sikker på!
bla bla bla
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Felis »

Intunia wrote:Jeg er helt overbevist om, at mine heste tolker mine intensioner.
Da jeg vaskede sår og skiftede bandager hver dag i månedsvis på den sorte, da forstod hun, at det var nødvendigt!
Hun accepterede den smerte og forstod at det var til hendes eget bedste. det er jeg sikker på!



Hun forstod ikke det var til hendes eget bedste, og at det var nødvendigt og at det på sigt ville medføre, at såret helede op.

Men hesten lod dig gøre det, fordi det er en omgængelig hest....andre heste ville måske have flegnet ud og skabt sig tosset og forsøgt at vægre sig mod samme behandling
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Intunia »

Felis wrote:
Intunia wrote:Jeg er helt overbevist om, at mine heste tolker mine intensioner.
Da jeg vaskede sår og skiftede bandager hver dag i månedsvis på den sorte, da forstod hun, at det var nødvendigt!
Hun accepterede den smerte og forstod at det var til hendes eget bedste. det er jeg sikker på!



Hun forstod ikke det var til hendes eget bedste, og at det var nødvendigt og at det på sigt ville medføre, at såret helede op.

Men hesten lod dig gøre det, fordi det er en omgængelig hest....andre heste ville måske have flegnet ud og skabt sig tosset og forsøgt at vægre sig mod samme behandling


Nope !
Hesten kan tænke kognitivt og har både fornemmelse for fortid, nutid og fremtid! :skoer:
bla bla bla
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Felis »

Intunia wrote:Hesten kan tænke kognitivt og har både fornemmelse for fortid, nutid og fremtid! :skoer:



You wish :linski:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Intunia »

Felis wrote:
Intunia wrote:Hesten kan tænke kognitivt og har både fornemmelse for fortid, nutid og fremtid! :skoer:



You wish :linski:


Nogen har nok ikke opdateret sin opfattelse siden Descartes! :linski:

Image
bla bla bla
Post Reply