[Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

[Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Gry »

Kære alle sammen.

Jeg står i en meget akut og kedelig situation som jeg ikke troede jeg ville havne i nogensinde, nemlig den at jeg har et sygt dyr og ikke har økonomi til at betale regningen til dyrlæge.

Der er tale om min ældste kat Willow.
Han har fået fjernet 5 tænder i tidernes morgen, og siden dengang har han været PANISK angst når det gjaldt dyrlægebesøg. Det var så ekstremt at han sidste gang angreb direkte efter ansigtet, og hvis ikke dyrlægen havde haft briller på så havde Stig sgu nok været blind på det ene øje i dag. Som det endte røg brillerne en tur igennem lokalet.

Ikke engang med vildthandsker (handsker lavet af tykt kernelæder der går op til skulderen og nærmest har en lille beskyttelseskrave på), og med vildtstang (de der stænger der bruges på vilde dyr, mange vil have set dem på Animal Planets programmer), lykkedes det dem at give ham en vaccine. Han vred sig som en ål - skreg som en vanvittig - sked og pissede på gulvet i rå angst, bed endda igennem handskerne. De måtte opgive at give ham mere end ½ vaccine...

Selvsagt har han ikke været til dyrlæge siden. Stig og jeg blev enige om at det her ikke var noget der skulle ske igen, med mindre han var syg og det var tvingende nødvendigt. Plus at hvis det skulle ske, så skulle han i fuld narkose inde i kassen så han aldrig oplevede at blive taget ud og blive gal og bange, og så personalet ikke kom noget til.

Altså dengang det skete sagde Dyrlægen direkte til mig "Ham der må du selv putte i kasse. Jeg skal ikke i nærheden af ham".

Nå...

Nu har jeg så lige været afsted med de 2 små. De er blevet checket. Vaccineret. Vejet (jeps den står på slankekur herhjemme), og så fik jeg tandbørste og særlig tandpasta med hjem til Cheops der havde bøvl med bisserne. Jeg fik også antibiotika til ham - og til Willow der har det med at lugte rigtig øv ud af munden.

Nå...jeg børstede så meget blidt tænder på de 2 små (ikke med deres velsignelse godt nok), og da turen så kom til Willow blev jeg rigtig ked af det. Jeg fik lige præcis berørt hans tandkød og så spjættede det i hans kæbe. En blanding af blod og savl begyndte derefter i en lind strøm at løbe ud af siden af mundvigen, til min forfædelse og hjertesorg. Der er ingen tvivl om at han har det grimt. Det kan jeg jo SLET ikke leve med.

Han skal jo derfor i fuld narkose. Han skal have fjernet samtlige problematiske tænder. Faktisk har jeg tænkt mig at bede om at han får fjernet alle tænder undtagen hjørnetænder (hvis de ser fine ud), for jeg har ikke råd til at skulle lave sådan noget frem og tilbage, og når han bliver så gal og så bange og ked af det, er det ikke fair overfor ham heller at man ikke prøver at minimere det.

Samtidig skal han vaccineres. Derudover vil jeg gerne have røngtenfotograferet hele hans krop for at finde ud af om der er andre ting galt med ham, om der er andre problematikker, og hvis der er dét så skal det bare fikses. Det er jo pisse besværligt når man har en kat der er så hammer angst og bliver den tasmanske djævel på en VIRKELIG dårlig dag.

Jeg har INGEN anelse om hvad det kommer til at koste, men en ting er sikker - på en kontanthjælp vil jeg ikke have råd til det.

Kender I nogen som helst former for fonde, organisationer eller lign. hvor jeg vil kunne søge om økonomisk støtte og/eller hjælp til betaling af hjælp til min kat? Jeg kan sgu ikke bære i mit hjerte at han har ondt og ikke har det godt så jeg skal igang - helst i går - med at finde ud af de her ting.

Mit næste skridt er at skrive en mail til min Dyrlæge Stig og høre ham hvad han umiddelbart tror at ovenstående vil koste, hvis vi nu leger at der ikke er ANDET galt end mundhuleproblemer.

Hvis alt andet fejler må jeg jo igang med at prøve en eller anden form for privat indsamling. Min kat skal ikke lide. Om det så betyder jeg må gå til drastiske længder...

Jeg håber I kan hjælpe!

På forhånd tak!

Kærlige og håbefulde hilsener
Gry
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by BeritH »

Hej Gry,

Prøv at kigge her https://www.facebook.com/notes/aktive-dyrevenner/fonde-og-legater-til-ans%C3%B8gning-om-%C3%B8konomisk-hj%C3%A6lp-til-dyrl%C3%A6geregninger/511738048902425

Jeg vil dog anbefale dig at få checket Willow for virus i tandkødet. Der findes en virus (som jeg ikke husker navnet på), som sætter sig i tandkødsranden. Virusen er ikke farlig i sig selv, men den åbner for bakterier og dermed betændelser m.m. i tandkødet. Denne virus kan ikke behandles, men katten får det bedre ved antibiotikabehandling, fordi det slår bakterierne ned. Problemet er bare, at når man stopper behandlingen, så starter det hele forfra, for virussen er der endnu.

Når jeg skriver dette til dig, så er det fordi jeg fik opereret min gamle kat 3 gange, så hun kun havde for- og hjørnetænder tilbage. Efter 3 måneder var der igen betændelse og jeg måtte til dyrlægen igen. Her kom jeg ind til en anden dyrlæge, som fortalte om den virus. Men det testede man normalt ikke for, fordi man ikke kunne gøre noget ved den. Fedt nok, når man har ofret 2 scanninger og 3 operationer og værre endnu - katten har haft det ad helvede til. Røvbananer, og det var endda et stort og anerkendt dyrehospital. Missepuslingen fik fred, for ellers skulle alle hendes tænder incl. for- og hjørnetænder fjernes.

Jeg skriver ikke dette for at tage modet fra dig, men jeg tænker bare at de 20 kilo jeg brugte på det til ingen verdens nytte, måske ikke lige var hvad du havde brug for.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Gry »

Så længe dyrlægen mener at han vil have livskvalitet og et langt liv foran sig så vil jeg kæmpe med næb og klør for ham. En kat kan sagtens leve uden et pløk i kajen og stadig spise og være en glad mis :)

Det har jeg oplevet flere katte der har været :)

Og min er kun 6-7 år gammel. Det er ikke særlig meget når man tænker på at de potentielt kan blive 18-20 år.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Gry »

Æh - nej sgu!

Katten skal ikke "have fred".

Willow er en super aktiv og glad og kærlig missedreng. Han har på ingen måde aflivningspotentiale med mindre dyrlægen siger han fejler noget fatalt. Så sent som i dag har han feset rundt og leget, han har sovet i arm med mig, han kommer og kysser og skal nuller-putte flere gange dagligt. Han er på ingen måde livstræt eller deprimeret eller, ved øjekast, i en helbredsmæssig forfatning der understøtter aflivning.

Hvis nogen har noget konstruktivt eller hjælpsomt at komme med så tages det imod med kyshånd, men kommentare som ovenstående frabedes på det kraftigeste. Hvilket jeg håber vil blive respekteret!
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by aribeth »

Det er nemt at forsøge at gøre alt der kan gøres hvis det er for andres penge. Jeg tror der er masser af mennesker derude der giver deres penge til sådan nogle som dig så du får nok nogle penge. Det her er strigler, her skriver folk Det de vil! Find lige ud af om du må lave indsamlinger og den slags på kontanthjælp.
Raxacoricofallapatorius
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by misssophie »

Gry jeg synes du til at starte med skal finde ud af HVORFOR katten har så dårlige tænder.

hvis du er oppe imod en virus, sygdom, katteaids hvad ved jeg,- så er det måske alligevel en lost cause, hvis tænderne blot er symptomer på en sygdom der alligevel vil tage livet af katten.
så er der ingen grund til at lade den gå igennem operation og smerter

en kat i den alder burde være rask og frisk...

pengene har jeg intet bud på
Misssophie
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Frieser9460 »

Gry, jeg bliver nødt til at stille dig et spørgsmål: Hvor slemt skal det være med din kat, før du vil vurdere, at han er "aflivningspotentiale"??

Som jeg læser/tolker dit indlæg, har Willow nogle problemer, som giver ham smerter og ubehag, og du har ikke pengene til at hjælpe ham, men forventer, at andre vil sponsorere hans behandling, og imens skal han så gå rundt med sit smerter/ubehag?

Jeg kan godt forstå, det vil være svært for dig at træffe en beslutning om aflivning - du holder jo meget af dine katte - men en del af det at holde af sine dyr er altså også at kunne tage beslutningen om at sige godnat, når dyret ikke har optimal livskvalitet længere, og man af den ene eller den anden årsag ikke kan gøre dyret rask igen.

Når vi anskaffer os dyr, har vi selv ansvaret for at sikre dem optimal trivsel og hjælp, når de bliver syge. Alle kan komme i uforudsete økonomiske udfordringer, men så må man selv finde en løsning - man kan ikke forvente, at andre skal betale. De fleste dyrlæger er fleksible med opdeling af en regning eller en afdragsordning, hvis man spørger dem.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by stinemull »

Det er da direkte mishandling at smide en så angst kat i en kasse og tvinge den til dyrlægen for at rykke alle pløkkerne ud af munden på den.

Kan godt være katten fint kan overleve uden sine tænder, men det umuliggør da rigtig meget naturlig adfærd.

Afliv den hjemme i trygge omgivelser og spar dine penge op i stedet så du fremover har råd til at behandle dine andre 3 katte. Du har tydeligvis ikke råd til at have 4 katte på din kontanthjælp og den her kat lyder ikke som om den på noget tidspunkt igen vil få et godt katteliv igen.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by BeritH »

Gry Gressbakken wrote:Så længe dyrlægen mener at han vil have livskvalitet og et langt liv foran sig så vil jeg kæmpe med næb og klør for ham. En kat kan sagtens leve uden et pløk i kajen og stadig spise og være en glad mis :)



Det sagde dyrlægen også til mig - alt imens han lænsede mig for op mod 20.000 kr, mens jeg troede jeg gjorde det bedste for hende. Fakta er bare, at jeg gjorde ikke det bedste for hende. For hun var uhelbredeligt syg. DERFOR synes jeg at det er super vigtigt at du finder ud af helt præcist HVORFOR han har de dårlige tænder. For det, jeg udsatte min kattepige for i troen på at jeg gjorde det bedste, det ønsker jeg ved gud ikke for andre.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: [Haster] Hjælp! Kender I til Fonde eller Organisationer?

Post by Anja »

http://www.xn--sprgdyrlgen-h9a1u.dk/fonde-og-legater

Og så skal du være helt sikker på at det ikke konflikter med din kontanthjælp, der er der nogle legater der gør.

Jeg tror helt jeg vil undlade at kommentere på situationen.
Post Reply