Hjælp til gæstemad i varmen

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hjælp til gæstemad i varmen

Post by HHansen »

Jeg har fødselsdag på fredag og familien kommer til aftensmad.
Jeg skal jo lige på arbejde først så jeg er først hjemme kl 16.30 og gæsterne kommer kl 18.

Jeg havde faktisk bestemt mig for at lave min barndoms livret - en risret med kylling, porrer, gulerødder og grødris - og fløde. Den er risotto agtig men ret tung i det.. så jeg er i tvivl... Grunden til at jeg ville lave den er at den kan laves torsdag og bare varmes fredag.

Hvad synes striglerne? Er det for meget når det er så varmt? Skal der noget lettere mad til?

Er der nogle fantastiske idéer til forret? Og eventuelt en anden forret?

Dessert bliver nok cheesecake for det kan jeg også lave dagen før...

Hjælp mig, jeg er helt blank... varmen har nedsmeltet min hjerne..
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by CXEC »

Hvad med at grille noget lækker fisk? Eller er du slet ikke til fisk?

Cheesecake er vel altid godt? Kan den ikke fryses, så den er lækker kold?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by HHansen »

CXEC wrote:Hvad med at grille noget lækker fisk? Eller er du slet ikke til fisk?

Cheesecake er vel altid godt? Kan den ikke fryses, så den er lækker kold?


Jo fisk er godt - men til 10 mennesker synes jeg ikke det er let, og jeg kan ikke helt se hvilken fisk jeg kan købe og gøre klar dagen før. Men konkrete forslag modtages gerne - jeg er voldsom fantasi forladt!
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Pipfuglen Viben
Posts: 70
Joined: Wed 27. Feb 2013 15:01

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by Pipfuglen Viben »

Kold lammekølle med kartoffelsalat. :-)

Mvh Viben
Pipfuglen Viben
Posts: 70
Joined: Wed 27. Feb 2013 15:01

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by Pipfuglen Viben »

Forret: kold ærtesuppe el agurk blendet (agurkesuppe), med creamfraise. :aribeth:
Det lavede min mor altid når det var varmt.

Mvh Viben
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by Buusser »

Til forret ville jeg lave "oldschool" maskeret blomkål. Fordi jeg er vild med den og så er den kold. Elsker kombinationen af kold blomkål, rejer, lidt salat, og en sommerlig cremefraiche dressing :aribeth: Hvis det bliver rigtig varmt, så kan den også gå som en hovedret med groft lækkert brød og en god salat til. Det kommer lidt an på hvor store kødelskere I er og så vidt jeg lige mindes at have læst, så kan I ikke få kød nok og så kan der jo være nogen, der bliver skuffede fordi retten måske er for let...
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by Lena »

Jeg er nok den forkerte at spørge, for jeg kan spise varm mad på en hed dag, is på en iskold vinterdag og gerne bøf til morgenmad.....

Jeg ville gøre det så nemt som muligt for mig selv, så "risottoen" ville være ideel! Ellers en langtidsstegt oksesteg af en slags..... evt, serveret kold til diverse kolde salater, coleslaw, ratatuille eller hvad du har det bedst med.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by HHansen »

smukke-ped wrote:Den risret du nævner, med grødris, hvorfor har du ikke smidt en opskrift på den?


Oh, det er fordi det er min mors gamle familieopskrift, og hvis jeg røber den må jeg slå dig ihjel :doed:

Ha ha

Kommer her - og den har faktisk været på Strigler før, i 2007

500 g kylling eller svin i tern, svitses i karry. Et løg og 3 porrer i tynde skiver tilsættes, sammen med 3-4 gulerødder i skiver. Heri et par dåser tomatpure og salt og peber. Vand på så det dækker, og så skal der ½ l kaffefløde i. Og så 250 g grødris.
Og så skal det småsimre (uden at brænde på!) til grødrisene er blevet rigtige, og det hele har konsistens som risengrød.


http://www.strigler.dk/viewtopic.php?f=9&t=2803
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by aribeth »

lav den ret der du gerne vil lave, og så server den med salat til. og masser af kølig hvidvin.

og så sørg for en ikke tung dessert!

drop forretten.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hjælp til gæstemad i varmen

Post by annetteB »

Tilslutter mig katrines ord. Det er i øvrigt aldrig for varmt til lyserød risret ;-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply