Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by aribeth »

Vi har lige renset fisk... Max, Milo og jeg. Det er noget jeg synes alle burde kunne, ligeså at partere en kylling, mindst. Og så kom jeg til at tænke på hvor få der aner at man skal afskælle en fisk.
Raxacoricofallapatorius
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Pia »

aribeth wrote:Vi har lige renset fisk... Max, Milo og jeg. Det er noget jeg synes alle burde kunne, ligeså at partere en kylling, mindst. Og så kom jeg til at tænke på hvor få der aner at man skal afskælle en fisk.


Det er de færreste skoler, der lærer eleverne det grundlæggende i et køkken, desværre. På den skole hvor jeg er ansat, er husgerning fuldstændig skåret væk.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by CXEC »

Min storebroder har lært mig at filetere fisk. Som yngre, har jeg en svag erindring om, at vi fik hver sin kniv - med instrukser om at være forsigtige - og så ellers bare nogle af de småfisk vi selv fangede eller noget i den stil. Så fik vi faktisk instrukser om det.

Trist med en skole hvor der ikke er hjemkundskab.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Mikkel »

aribeth wrote:Vi har lige renset fisk... Max, Milo og jeg. Det er noget jeg synes alle burde kunne, ligeså at partere en kylling, mindst. Og så kom jeg til at tænke på hvor få der aner at man skal afskælle en fisk.


Altså, det kommer da an på, hvad det er for en fisk, og hvad man vil lave af den?

Jeg plejer da ikke at afskælle torsk, for eksempel.
Image
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by 99E »

Mikkel wrote:Jeg plejer da ikke at afskælle torsk, for eksempel.

Det er fordi du som regel laver torsk på grønlandsk.... (Eller fileterer dem...)
Dvs. skærer hovede og hale af, fjerner indvolde (evt. renser maver og lever og koger dem med) og koger dem i saltet vand med skind og skæl og ben og det hele...
:lea:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by aribeth »

Man skal afskælle de fisk man planlægger at spise skindet på... (og de fisk man kan afskælle, Andre flår man eller også piller man skindet af efterfølgende, der er bare visse fisk der er ret nederen at tilberede (her mest koge) med skæl på fordi skæl falder af og ned i maden... Torsk er ikke en af de fisk...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by aribeth »

Det værste jeg har oplevet var engang vi fik serveret laks og den var ikke afskællet... Skæl overalt... Og jojo, nogen synes jo bare man kan tage skindet af og skrabe skællene væk fra tallerkenen med gaflen, men at servere fisk med skæl på er imo dårlig stil, lidt som at servere kylling med fjer på.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Mikkel »

Nå, men jeg stemmer i koret med, at det bedste kostråd er: "spis oftest rigtig mad, lavet af rigtige råvarer", jeg vil måske tilføje: "lav mindst 2 gange om ugen et hovedmåltid, der består af mere end 3 forskellige ting"...

Og eventuelt "lær at lave mad som du kan lide med grøntsager".
Image
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Anja »

Ordentlig kylling har bevæget sig (uanset om den er øko eller ej), dyr der ikke har bevæget sig er uden vigtige vitaminer. I kyllingens tilfælde er det omega3 den ikke udvikler hvis den ikke bruger musklerne. Sååå hvis man ikke kan få fat i en kylling der har bevæget sig kan man lige så godt undvære, det er ikke andet end fedt.
Post Reply