Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by misssophie »

jeg kender en der foretrækker æg fra burhøns, for så æggene renere fordi de ikke har ligget i hønselort...

jamen goddag mand økseskaft...

jeg er også tilhænger af øko,- og ja der er sikkert en økolog eller 4 der snyder,- men man kan sige det samme om ikke-økologer
-jeg synes det er noget ævl at bruge det som kriterie for valg og fravalg...

i min verden er det logik at kroppen ikke har godt af kemikalier osv,- uanset om det er påvist eller ej.
og jeg kan alene ud fra mit eget helbred sige at jeg er sjældnere syg, efter jeg begyndte på øko og ordentlig mad, selvom jeg langtfra er hellig...
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by aribeth »

Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by BeritH »

Så vidt jeg ved så er det eneste, der er bevist i forbindelse med øko/ikke øko, at vitamin-indholdet er det samme. Men man kan ikke sætte vitamin-indhold lig med overordnet sundhed. Det siger jo faktisk sig selv, at produkter der ikke er sprøjtet med giftstoffer alt andet lige er mindre skadelige for organismen.

Mht. dyrevelfærd - så ER der faktisk krav til velfærden inden for økologisk produktion. Man kan altid diskutere om det er nok, men lidt er bedre end intet i min verden. Og jeg VIL fanden tage mig ikke støtte eksempelvis burhønseproduktion, så lader jeg hellere være med at spise æg eller kyllinger. Og ja - der er sikkert nogen der har snydt gennem tiderne, men der er sgu også konventionelle landmænd, der snyder. Der er brådne kar alle steder, så det er sgu en tynd undskyldning for at vælge det fra.

Det sjove er jo at når man diskuterer fødevarer med folk, der påstår at de ikke har råd til ordentlig mad, så viser det sig at de samme mennesker for det meste har råd til rødvin, øl og smøger. Nej - jeg havde sgu heller ikke råd til ordentlig mad, hvis jeg skulle fylde mig med den slags. Det er og bliver en prioritering for de fleste mennesker med en normal økonomi.

Og det der med mindre sygdom, når man forsøger at spise sundere. Jeg kan som Sophie sige at det virker.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Lena »

Selvfølgelig har økohøns det bedre en både bur og skrabehøns. Der er visse krav som økobonden skal leve op til mht tilbud om at kunne gå på friland.

Jeg hørte i går at lærerene i folkeskolen oplever at deres elever ikke aner hvordan de skal gøre de mest simple ting i et køkken. De kender ikke køkkenredskaberne og deres anvendelse. Forældrenes undskyldning var at de synes at det var svært at få tid til at have ungerne med i køkkenet..... bullshit!!! Det er vist et spørgsmål om prioritering!

Når jeg køber ind oplever jeg ofte at de unge kassemedarbejdere ikke kender de forskellige grønsager, når de skal finde pris på dem....

Ja, lær ungerne at lave mad fra bunden....... "Jamen jeg laver da bearnaisesovs.......... fra Knor - gælder ikke!"

Det behøver ikke at være økologisk......... det skal i hvert fald ikke være undskyldningen for at lade være med at lave mad fra bunden!

Mit konkrete kostråd er at man skal droppe sodavand i hverdagen........ og så skal fredagsslik tilbage i familien!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by aribeth »

Raxacoricofallapatorius
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by CXEC »

Jeg var lige ved at sætte artiklen fra Ingeniøren ind. Det behøver jeg ikke kan jeg se.

Så vidt jeg ved, er det ret svært at opnå retten til at kalde sig et økologisk landbrug. Blandt andet fordi der skal et vidst antal år til efter sædvanligt landbrug med omstilling til øko. Det er sikkert medvirkende til at priserne ikke er så lave som de steder hvor jorden pines og dyrene ikke går frit omkring.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by HeidiO »

Lena wrote:
Jeg hørte i går at lærerene i folkeskolen oplever at deres elever ikke aner hvordan de skal gøre de mest simple ting i et køkken. De kender ikke køkkenredskaberne og deres anvendelse. Forældrenes undskyldning var at de synes at det var svært at få tid til at have ungerne med i køkkenet..... bullshit!!! Det er vist et spørgsmål om prioritering!

Når jeg køber ind oplever jeg ofte at de unge kassemedarbejdere ikke kender de forskellige grønsager, når de skal finde pris på dem....

Ja, lær ungerne at lave mad fra bunden....... "Jamen jeg laver da bearnaisesovs.......... fra Knor - gælder ikke!"

Det behøver ikke at være økologisk......... det skal i hvert fald ikke være undskyldningen for at lade være med at lave mad fra bunden!

Mit konkrete kostråd er at man skal droppe sodavand i hverdagen........ og så skal fredagsslik tilbage i familien!


Lærerne i folkeskolen har også lidt at lære mht både råvarer og madlavning.
Ældstenevøen kom forarget hjem fra skole og fortalte, at var blevet sendt i brugsen for at købe pulvermad og færdig koldskål til hjemkundskab.

Men helt generelt synes jeg der er mange unge, som ikke aner hvordan råvarer ser ud.
Senest da vi havde købt et bundt sommerløg i Rema. Der sad knægten ved kassen længe og stirrede på dem inden han måtte give op.
Heidi
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by BeritH »

Her kan man høre fødevareministeren og vores allesammens Joachim B Olsen tørne sammen i en debat bl.a. om hvor vidt en fødevareminister bør have en holdning til fødevarer. - Jeps Joachim opnår utroligt nok endnu højere stupiditetsrating end sædvanligt. Han har sgu talent :wow: :wow: - Enjoy

http://www.dr.dk/p1/p1-debat/p1-debat-620

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Pia »

OMG hvor er han DUM at høre på, jeg må lige tage en pause...
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Hvis Striglerne skulle lave kostråd...

Post by Godzilla »

Hørte udsendelsen: :wow: :plop:

JBO er simpelthen til at tude over....!! :mur:

Hvordan kan man dog bruge sådan en tåbe som taltmand for noget som helst der er bare en anelse seriøst??

Fatter det ikke :nej: :hva:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply