Salg af patientdata

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Salg af patientdata

Post by CXEC »

Personligt er jeg rimeligt negativt overrasket over dette her:

http://urlen.dk/c3b

Hvad tænker i andre?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Salg af patientdata

Post by Frieser9460 »

Jeg har lige siddet og læst artiklen igennem og må tilstå, jeg har lidt svært ved fuldt ud at forstå, hvad de konkrete konsekvenser reelt bliver for os "almindelige mennesker"... skal det forstås sådan, at læger ikke længere er underlagt 100% tavshedspligt og kan blive pålagt at videregive patientoplysninger? :-)

Hvad skulle formålet med videregivelse af patientoplysninger til DAMD være? Hvorfor laver man overhovedet sådan en lov? :ehh:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Salg af patientdata

Post by Susmh »

Jeg er ikke helt vild med konceptet om at data opsamlet af det offentlige kan sælges til private firmaer.
Hvis det skal ske skal der være en mulighed for at sige nej til at indgå i programmet.
Et syntes jeg skrækeksempel er den britiske sundhedslov, som netop giver lov til at sælge sundhedsoplysninger.
Susanne

Always look at the bright side of life.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Salg af patientdata

Post by BeritH »

Susmh wrote:Jeg er ikke helt vild med konceptet om at data opsamlet af det offentlige kan sælges til private firmaer.
Hvis det skal ske skal der være en mulighed for at sige nej til at indgå i programmet.
Et syntes jeg skrækeksempel er den britiske sundhedslov, som netop giver lov til at sælge sundhedsoplysninger.


Jeg er helt enig med Susanne, og jeg synes det er et endog MEGET stort problem at data ikke anonymiseres, hvilket betyder at fremstormende medicinalvirksomheder vil kunne rette deres markedsføring direkte mod folks skavanker og sygdomme udenom lægen. Og ja, selvfølgelig skal man som borger kunne sige nej tak!

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Salg af patientdata

Post by Stimata Doamna »

Jeg er overhovedet ikke vild med salg af data uden folks samtykke. Nårjeg tænker på, hvad folk accepterer uden at overveje konsekvenserne, kan jeg få det helt dårligt. Min lillebror fortalte om et budgetprogram (software as a service), der skal bruge data fra folks bankkonti, PBS, osv. Man kan bruge det på den hårde måde ved at eksportere sine data til excel, eller man kan give firmaet adgang til netbanken, og så henter de selv data. Det sidste er naturligvis mindst besværligt, så der er masser af mennesker, der har givet adgangskoder mm til firmaet, som så har diverse oplysninger til at ligge et eller andet sted i skyen. Firmaet bag har sikkert styr på sikkerhed mm, men ... Hm, jeg er nu ikke sikker på, at jeg ville synes godt om tilbuddet.

Sundhedsdata er meget personlige, og jeg ville sætte pris på, at mine personlige oplysninger blev mellem mig og min læge/mit sygehus. Der er ting, der kan bruges til forskning, men det er en helt anden sag, og noget, man kan tage stilling til, når det er aktuelt.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Salg af patientdata

Post by CXEC »

Jeg kan se, at vi er enige. Det er rart at læse. Jeg fatter slet ikke, at de ikke en gang berører persondataloven, der jo faktisk skal sikre os mod lige netop den slags.

Så vidt jeg kan forstå, og som I andre også er inde på, er pointen: vækst gennem salg af vores helbreds data. Det er seriøst klamt i min verden. Og ydermere, så er der netop ikke mulighed for at sige nej tak til det der. Hvor er ramaskriget blevet af?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply