sommerferie...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: sommerferie...

Post by 99E »

Vi bliver heroppe sommeren over...

Vi skal sejle i vores fantastiskhedsdejlige båd! :elsk:
Image
....og fiske lidt og den slags. Måske skyde nogle fugle, hvis de vil skydes.
Forhåbentlig en tur på Nordlandet efter ørreder, når de kommer...

Så kommer Mikkels forældre herop i slutningen af juli - og cirka samtidig har vi en aftale nede på hospitalet...
Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: sommerferie...

Post by Lena »

99E wrote:Vi bliver heroppe sommeren over...

Vi skal sejle i vores fantastiskhedsdejlige båd! :elsk:
Image
....og fiske lidt og den slags. Måske skyde nogle fugle, hvis de vil skydes.
Forhåbentlig en tur på Nordlandet efter ørreder, når de kommer...

Så kommer Mikkels forældre herop i slutningen af juli - og cirka samtidig har vi en aftale nede på hospitalet...
Image


Skal I være forældre til tvillinger, Ninie?? I så fald så stort tillykke......... Det er jo lige om lidt...... og jeg havde ikke engang opfattet at du var gravid......
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: sommerferie...

Post by 99E »

Lena wrote: Det er jo lige om lidt...... og jeg havde ikke engang opfattet at du var gravid......

Det har også været ret svært at opfatte.
Vi har brugt de første 6 mdr på at finde ud af, om det var en så risikabel, enægget graviditet, at jeg skulle udskibes til Danmark for at øge overlevelseschancen fra 50% til 80% for bare EN af ungerne - fordi de på Riget kan pille dem ud så tidligt som uge 24-25 stykker.
Og så har vi lige selv skullet bruge noget tid på at vænne os til tanken om, at de nu næsten helt sikkert kommer levende ud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: sommerferie...

Post by Lena »

Jamen.......... hold da op......... det er sq da lidt vildt og helt fantastisk!!

Kæmpe tillykke igen igen!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: sommerferie...

Post by Lena »

Hov, jeg skal lige høre.... Hvorfor skal de pilles ud før tid? Jeg troede at de skulle have lov til at bage færdige til de selv mente at nu var det tid?
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: sommerferie...

Post by stinemull »

Kæmpe tillykke med maven. Glæd jer til jeres nye liv, det er pisse hårdt og helt fantastisk at få barn/børn.

Vi har et vennepar i Nuuk der har fået 2 velskabte børn der oppe, men selvfølgelig er der lang hvis der skulle komme meget svære komplikationer.

Hvor langt er du nu?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: sommerferie...

Post by 99E »

Lena wrote:Hov, jeg skal lige høre.... Hvorfor skal de pilles ud før tid? Jeg troede at de skulle have lov til at bage færdige til de selv mente at nu var det tid?

Det er en seriøst lang historie.

Den korte version (og ja, dette er den KORTE version!)...
På de første (mange) scanninger så de ud til at være monoamniotiske.
Hvis du har set det der billede med to børn, der blev taget ved kejsersnit og kom ud sammen, mens de holdt i hånden... Den slags. Hvor de ligger i samme fosterhinder og derfor filtrer navlestrengene sammen og potentielt slår hinanden ihjel.
I USA er standardpraksis: Indlæggelse af moderen i uge 24 med indgivelse af lungemodner, 24/7-overvågning af hjertelyd på begge børn, akut kejsersnit ved første tegn på, flowet i en eller begge navlestrenge er nedsat, planlagt kejsersnit SENEST i uge 34, oftere uge 32. Den praksis giver en overlevelsesrate på >85%.
At "vente og se", som er det, de kan tilbyde heroppe giver en overlevelseschance for EN af ungerne på ca 50%.
Det danske tilbud er nok et sted derimellem - men tættere (meget!) på 50% end 85%.

Monoamniotiske tvillinger (og ja, de er enæggede) giver altid ret til senabort i Danmark. Altid. Uden undtagelse. (Men det her er ikke Danmark...)
Direkte igennem det der etiske nævn, der skal tage stilling til, om det er "slemt nok" - ligesom fx Downs altid giver ret til senabort.
Ikke bare pga. risikoen for fosterdød, men også fordi de har en markant større risiko for spastisk lammelse, hjerteproblemer, alt hvad der følger med af risici ved for tidlig fødsel osv.

Heldigvis er de her kun monochoriske - de deler kun moderkage, men har hver sin "lejlighed". (Og er altid enæggede.)
Monochoriske tvillinger tager man efter dansk standard ud i uge 36 eller 37, fordi risikoen derefter er for stor for, moderkagen ikke kan give nok ilt og næring til to velvoksne børn. (I mellemtiden scanner man hver 14. dag og kører CTG de andre uger, fordi der stadig kan opstå et par "spændende" (og potentielt dødelige) komplikationer.)
Afhængigt af placering og anamnese kan man vælge kejsersnit eller vaginal fødsel.
Risikoen for at ende i akut kejsersnit under en vaginal fødsel er forholdsvis stor, da Tvilling A kan komme til at hive moderkagen løs - det afhænger lidt af placering osv. Og så har man... Meget kort tid til at klaske en maske og en runde fuld narkose på den fødende og finde en skalpel...

Og så er der de "nemme" tvillinger: Dichoriske, diamniotiske, som har hver sin moderkage og hver sin lejlighed. (75% er tveæggede, 25% er enæggede.)
Hvis den "nederste ligger pænt, kan de uden problemer fødes på helt almindelig vis - men senest i uge 38, fordi dødeligheden for tvillinger stiger markant derefter pga. "overanstrengt" moderkage.

Så nej - tvillinger bliver som udgangspunkt jaget ud, hvis ikke de selv iværksætter et flugtforsøg før tid.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: sommerferie...

Post by stinemull »

Kan sagtens forstå at der vælges kejsersnit når der er så stor risiko, men jeg mener så også der altid skulle snakkes kejsersnit med en gravid. Jeg ville ønske at jeg bare havde fået kejsersnit og ikke skulle hele vejen gennem en fødsel for så alligevel at ende i kejsersnit.

Selvfølgelig går der ikke noget galt under din "fødsel" og begge spunke kommer ud på den planlagte dag.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: sommerferie...

Post by misssophie »

Til lykke med maven, håber de begge kommer sunde og levedygtige ud

-Og håber i slipper for de grimme ting under fødslen... -poogift
Misssophie
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: sommerferie...

Post by Pia »

Tillykke med graviditeten, det lyder som en seriøst hård omgang, med al den frygt og spekulation.
Godt det viste sig at være mindre kompliceret, end I først har frygtet :-)

Skal de så ud på Grønland, eller tager man til DK og piller dem ud? Jeg har ikke indtryk af at sundhedsvæsnet på Grønland er helt på niveau med det danske, har ihvertfald en bekendt, som valgte at rykke til Dk, da de skulle have barn, pga. komplikationer i graviditeten.
Der var ikke så megen forståelse at hente på Grønland, men jeg ved jo ikke om det var et enkeltstående tilfælde. (+ det er 12 år siden)

I får alt held og lykke med projektet herfra.


Jeg har tømt biblioteket for bøger om natur-ture, geologi osv. på Bornholm. Sammenholdt med Gunillas forslag, så skulle vi nok være godt rustet, til en spændende ferie derovre :hhansen:
Post Reply