Ny pony

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Tusind tak altså :hhansen:

I dag blev hun striglet og fik renset hove uden brok. Jeg hjalp med sadlen. Timmi er bange for at hun skal sparke. Hun ser nu bare sur ud. Jeg har aldrig haft en sadelsur hest (hun går nu med Flackis pony pude sadel så der er intet der klemmer). Hvor længe før de glemmer det har været dumt?

De skridtede kun i dag og Timmi var noget betænkelig ved at skulle op. Men alt gik fint indtil hun skulle af. Hvin! Sagde ponyen og så var datteren helt forskrækket igen. Op igen sagde moren og alt endte godt. I morgen er der sikkert intet med afsidning.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ny pony

Post by 99E »

MetteboDeluxe wrote:I dag blev hun striglet og fik renset hove uden brok. Jeg hjalp med sadlen. Timmi er bange for at hun skal sparke. Hun ser nu bare sur ud. Jeg har aldrig haft en sadelsur hest (hun går nu med Flackis pony pude sadel så der er intet der klemmer). Hvor længe før de glemmer det har været dumt?

Worst case: Flere år.

Hvis du er 100% helt og aldeles sikker på, der ikke er noget OVERHOVEDET der gør ondt ved at få sadel på og få spændt gjord (*host* kiropraktortjek *host*) kan man somme tider løse problemet ved KONSEKVENT at stikke en gulerod i gabet på hesten, når man lægger underlaget på - og når man lægger sadlen på - og HVER ENESTE gang man spænder gjorden (hvilket gøres langsomt og med en vis forsigtighed).

Men det er også muligt, der sidder en låsning i en af de forreste brysthvirvler. Det kan bl.a. give sig til gende ved at de ikke er glade for sadlen/gjorden.

Det der hvineri med hoppe-spark - kan hun være hvinsk?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Hun går sammen med mine 3 vallakker og er absolut ikke tændt på dem. Ville hun ikke være det? Og ville det ikke være mere konstant så? Altså tænker hun jo stopper med adfærden igen når hun har gjort det en gang. Det virker mest som om hun har haft held til at få sin vilje...

Hun skal have ordnet tænder og lavet pas, så må jeg få hende tjekket samtidig.

Ville I være bekymret for om hun begynder at nappe hvis jeg bruger mad som afledning?

Det er vildt lærerigt det her!


Image
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ny pony

Post by 99E »

MetteboDeluxe wrote:Hun går sammen med mine 3 vallakker og er absolut ikke tændt på dem. Ville hun ikke være det? Og ville det ikke være mere konstant så? Altså tænker hun jo stopper med adfærden igen når hun har gjort det en gang. Det virker mest som om hun har haft held til at få sin vilje...

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=899/sprog=1/grp=7/menu=12/

Ville I være bekymret for om hun begynder at nappe hvis jeg bruger mad som afledning?

Nej.
Brug en hel gulerod pr. afledning (underlag = 1 rod, sadel = 1 rod, hver gjordspænding (regn med tre spændinger i stalden og 1-2 på banen) = en halv eller en hel rod.
Spænd MEGET langsomt og forsigtigt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Hun er ret ligeglad med gjorden (hvilket er ret atypisk virker det til). Det er når sadlen lægges på ryggen af hende hun advarer.

Jamen jeg ser om hun kan lære at sadler = gulerødder så :heidio:

Tak for linket. Det lyder ikke som hende. Udover hvinet, men hun er ligeglad med at blive striglet på hele kroppen.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Ny pony

Post by Lena »

Tillykke med Pony, Mette....... Det bliver da et spændende projekt.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Tak Lena :-) Ja, det er bestemt spændende!

I går gjorde Timmi hende selv klar, jeg puttede sadlen på. Havde ingen gulerødder (de er købt) så hun fik godbidder i mens.
Så kom Timmi op og vi skridtede en tur rundt om rideskolen, over en træbro og tilbage igen. Jeg havde en snor i hende i starten, men det var ikke nødvendigt. Hun var simpelthen så sød. På vej hjem lavede Timmi parader og satte hende i gang med et (let) tryk med benene og det fungerede bare bedre og bedre.

Da vi kom tilbage hoppede datteren af (uden hoppehvin fra ponyen) og Timmi sadlede selv af osv. Super pony-honey!
* Kendt for :mettebo: *

* G
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Ny pony

Post by stinemull »

Dejligt det går så godt med ponypigen. Mon ikke det bare er gamle ubehagelige oplevelser der spøger.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Ny pony

Post by MetteboDeluxe »

Det tror jeg det er.

Det "sjove" er, at det virker som om hun har sådan en tjek-af liste.

Virker?
Spark efter longefører? Nej
Buk med sadel? Nej
Hoppehvin? Nej
Se sur ud ved hovrensning? Nej
Osv Osv


I går præsenterede hun os dog ikke for nogle nye tricks, men det er altså lidt sjovt :hhansen:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ny pony

Post by 99E »

Hvis det er oplevelser, der primært handler om, det tidligere har været nederen eller gjort ondt, men der lige nu "ikke er noget galt" er det faktisk min oplevelse, at godbidder er en supernem måde at løse problemet på.

Hvis hesten har været bange, stadig har ondt eller lign. er det sjældent "første skridt på vejen" til at få hesten glad igen.

Sorcha har - set i bagklogskabens lys - gået mange af sine dressurår med en sadel, der har generet.
Det har virkelig taget lang tid at komme nogenlunde over det.
Nu er sadel = jeg får snart min gulerod for hende, så hun står mest og afventer gulerodsuddelingen - stille og roligt.
Har jeg glemt guleroden en enkelt gang, blive rhun lidt forvirret og puffer til min arm med mulen (men står ellers stille), og så klør jeg hende på halsen, og hun overlever alligevel.
Men det er først nu, hvor hun er kiropraktortjekket og sadlen helt sikkert ikke generer, det har virket.

Og hvis Pony har en tjekliste, er den sikkert fyldt med ting, hun helt sikkert helst var fri for.
Nogle af dem skal hun bare "finde sig i" - andre ting vil man gerne have, hun forbinder med noget decideret positivt.
Rense hove er jeg fx OK med, hesten "bare finder sig i", mens jeg helst vil have den får decideret positive associationer ved synet af sadlen og mig og den slags.
Indtil man er nået dertil hvor AL ridning bare er en FEST for hesten, er gulerødder (eller andre godbidder) et fint trick, brugt rigtigt og givet med rigtig timing.
Og helt ærligt vil jeg jo nogle gange ting, min hest ikke synes er så sjove - det kan jeg så kompensere for på forskellige måder. Godbidder er en måde. Jeg kan også sørge for, der er flere af vores aktiviteter, HESTEN synes er sjove, og ganske få, JEG synes er sjove (men som hesten ikke gider).

Og heste ER sjove.
Især hvis det virker som om, de faktisk interagerer med verden.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply