Jaah køkkenhaver

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Min køkkenhave bugner af ukrudt! Man kan godt se det er gammel hestefold og skideområde :hhansen: Men nu kan jeg se, efter de her 5 år eller hvor mange det nu er vi har haft køkkenhave der, at vi er ved at få bugt med senegræsset nogle steder... Mælderne derimod, det er et kapitel for sig, og tidslerne!
Men det er rigtig godt til jorden at der har været kartofler i den. Og den store mængde mødding jorden får årligt har også givet en rigtig god humus efterhånden.
Jeg bruger som Annette stort set også kun hakkejern/skuffejern og lugekone når jeg luger. Og så min elskede rosenrive, den er genial!
Raxacoricofallapatorius
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Pia »

Hvad er en rosenrive?

Her luger ungerne, de står for at indsamle 3 spande grønt til hønsene hver dag.

De er endda ved at have lært, at se forskel på hosta og skvalderkål :skoer:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Jaah køkkenhaver

Post by annetteB »

En rosenrive er en lille smal rive med skrå skuldre. Et herligt stykke værktøj.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Jaah køkkenhaver

Post by HeidiO »

Sådan en har jeg aldrig før set, men den ser god ud, sådan en må vi ha' købt!
Vi har et stengærde med roser, som altid bøvler med den almindelige rive :-)
Heidi
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Jaah køkkenhaver

Post by BeritH »

Pia wrote:Hvad er en rosenrive?

Her luger ungerne, de står for at indsamle 3 spande grønt til hønsene hver dag.

De er endda ved at have lært, at se forskel på hosta og skvalderkål :skoer:


Ha ha Sophie, dit job bliver fremover at indsamle 3 spande grønt til hønsene hver dag :-) - (læner mig tilbage og lader Sophie om at luge) :skoer: :skoer:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Jaah køkkenhaver

Post by misssophie »

Luge??? sig mig er du stiv???

-det er sgu da derfor vi har højbede!!
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

en rosenrive er nemlig som Annette siger, et herligt stykke værktøj. Jeg bruger primært den og hakkejern ind imellem rækkerne og rosenriven er god til lige at hive ukrudt ud mellem afgrøderne og til at rive krydderurtebeddet.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Fuck nu AF regn.... Ukrudtet myldrer frem og det er umuligt at hakke... Pissepik!
Raxacoricofallapatorius
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Pia »

Jeg fortryder lidt, jeg satte en træspinat i urtehaven sidste år, den har selvsået og nu har jeg træspinat ALLE vegne.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Jaah køkkenhaver

Post by HeidiO »

Smagte træspinaten godt Pia?

Jeg har selvsåede tagetes i drivhuset i store mængder, så pyt med at de frø jeg havde taget sidste år ikke gad spire ret godt. Nu har jeg ekspederet de selvsåede ud i krukkerne og så er resten hakket væk.

I dag er mine squash spiret, venter stadig med længsel på at græskarrene også gider spire.

Jeg er kommet af med stort set alle tomatplanterne, regner med at min farmor skal belemres med en enkelt lille busktomat.
Hvis hun da vil have den :hhansen: Sidste år fik hun en plante, som hun hev alle de grønne tomater af i starten af september og proklamerede, at den fik hun jo ikke noget ud af, og efter alt det arbejde :heidio:
Heidi
Post Reply