Hvornår er man feminist?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvornår er man feminist?

Post by misssophie »

det program hørte jeg også.

man har ikke haft en kvinde til at åbne orange scene i vist 29 år,- sikke noget...
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvornår er man feminist?

Post by aribeth »

Jeg tror faktisk netop at Roskilde Festival er så stor og tilbyder SÅ mange kunstnere på en gang at man godt kan begynde at overveje om ikke man kunne prøve at ligestille lidt på kønsområdet mellem kunstnerne.
Først synes jeg også det lød åndssvagt og fjollet, for kvaliteten af musik er jo ikke afhængig af kønnet bag, men som sagt... flere hundrede kunstnere, så kunne man faktisk godt vælge lidt mere kønsligeligt.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hvornår er man feminist?

Post by HHansen »

Hmm - jeg forstår det bare ikke :hva:

Hvorfor skulle man vælge en kvinde fordi hun er kvinde?

Hvis man vælger en kvinde fordi hun er den stjerne man gerne vil have, så er det ikke noget problem - men jeg synes altså at det er et problem hvis man SKAL vælge en kvinde bare fordi der ikke har været en i 29 år.

Ligesom det selvfølgelig også er et problem hvis alle de mænd der har været der er valgt FORDI de er mænd.

Hvis de er valgt fordi de er gode kunstnere - så er det fint med mig.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hvornår er man feminist?

Post by Intunia »

Men mon ikke det er hele opfattelsen af mænd og kvinder, den måske er gal med?

Store musikalske stjerne = mænd

Kvindelige musikalske stjerner= Pæn røv og patter in your face!
bla bla bla
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvornår er man feminist?

Post by misssophie »

div. andre festivaler i dk er oppe på nogen og fyrre procent kvindelige deltagere.

i radioudsendelsen var en af teorierne, at det var fordi at disse andre festivaler var mere til sing/songwriters, hvoraf der er mange kvinder.

Roskilde har ikke så meget fokus på denne genre, men mere bands, som typisk er mænd
Misssophie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hvornår er man feminist?

Post by annetteB »

Problemet er jo, at det tit er en (uskrevet) kvalifikation i sig selv at være mand. Og at det altid er svært at afgøre, netop fordi det ikke står nedskrevet nogen steder at det i sig selv er en kvalifikation at være mand.
Men at HVIS man, selv for en overgang, indfører et krav om en vis kvindelig repræsentation, vil det sikkert til evig tid blive stukket i fjæset på enhver kvinde, at hun "kun er valgt for sit køn" hvilket selvfølgelig kunne være en rar afveksling fra at høre sangen om at have kneppet sig til succes..
Sjovt nok, er der aldrig nogen der stiller spørgsmålstegn ved, om en mand er valgt pga sit køn. Da går man altid ud fra som givet at han er valgt pga sine kvalifikationer. Manden som norm. Kvinden som køn.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvornår er man feminist?

Post by aribeth »

https://www.youtube.com/watch?v=La-rObZU6z4

Jeg synes ikke argumentet med sing/songwriters holder i Roskildes tilfælde... Der er også masser af kvindebands! MASSER!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvornår er man feminist?

Post by aribeth »

Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvornår er man feminist?

Post by 99E »

Problemet er jo, at det ikke ALTID er nemt at se, om det er skjult/ubevidst sexisme, der gør at den ene vælges frem for den anden...

Hvis det VAR nemt, havde vi jo ingen problemer... :ehh:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply