Om religiøse hensyn.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Lone Beck »

Jeg begriber ikke at folk insisterer på at hele verden skal indrette sig efter deres private særheder, og så er det sgu ligegyldigt om det er religion, sundhedsfanatisme eller noget helt tredje, der spiller ind.

Nu er hygiejnereglerne på et hospital selvfølgelig vigtigere end så meget andet, men jeg undrer mig f.eks. også over at bøsser partout vil giftes i en kirke :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Intunia »

Lone Beck wrote: men jeg undrer mig f.eks. også over at bøsser partout vil giftes i en kirke :ehj:

Måske er de troende?
:berith:
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Om religiøse hensyn.

Post by 99E »

Intunia wrote:
Lone Beck wrote: men jeg undrer mig f.eks. også over at bøsser partout vil giftes i en kirke :ehj:

Måske er de troende?
:berith:

Godt bud.
De findes.
Jeg har ikke spurgt min i øvrigt flinke lesbiske, præsteuddannede kollega på skolen, hvordan dét virker.
Men jeg ved hun er en slags autoritet på området.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Intunia »

Altså man kan da bestemt undre sig, da de fleste religioner ikke ligefrem er venligt stemt overfor homoseksualitet!
bla bla bla
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Lone Beck »

Jeg kan godt se, at man kan være troende, selv om man er homoseksuel, men hvis man er troende, respekterer man vel dogmerne? I det mindste nok til ikke at demonstrere/provokere unødigt?

At tvinge en præst til at vie homoseksuelle mod hans vilje (og tro!) øger jo ikke respekten for homoseksualitet? Tværtimod vil jeg faktisk tro... :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Intunia »

Det tror jeg, at du har ret I.
Folkekirken har sjældent modtaget så mange udmeldelser som da det blev pålagt præsterne, at vie homoseksuelle... eller fik de egentlig ikke muligheden for at sige nej?
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Om religiøse hensyn.

Post by 99E »

Pointen er, at hvis man spørger fx hende min kollega, er det ikke et "problem" ift. kristendommen at være homoseksuel - heller ikke aktivt at udleve sin homoseksualitet.
Jeg gætter på - jeg gider hverken spørge eller læse bogen - det handler om vægtningen af det ny testamente vs det gamle - og dermed "kærlighedsbuddet" over Moseloven.

https://www.goodreads.com/author/show/5834422.Minna_Winsl_w
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Frieser9460 »

Almindelig høflig respekt og forståelse er et godt udgangspunkt i alle sammenhænge; også når det gælder religiøse eller ideologiske overbevisninger, så længe vi ikke kommer derud, hvor pågældende overbevisning skader andre. Jeg synes, det er okay, at man af religiøs overbevisning ikke vil bære korte ærmer, men så må man tilpasse sig og finde et job, hvor det ikke er påkrævet. Ret simpelt, egentlig, sådan som jeg ser det. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Pia »

Personligt har jeg det (Som de fleste andre herinde, lader det til) ret svært med religion og religiøse mennesker, der handler efter deres religion i stedet for overvejelser og egne holdningsdannelser og erfaringer.

Der hvor jeg oplever, at komme i konflikt med det, jeg ønsker at ytre og det jeg kan tillade mig, er når jeg underviser i naturfag.

Jeg underviser i evolution, universets, solsystemet og jordens skabelse, livets udvikling fremadrettet hos mennesket, forskelle på dyr og på dyr og mennesker etc.

Der skal jeg nogengange veje mine ord, og være klar til en forældreopringning eller to :linski:

Ja, mennesker er også dyr. ja, mennesket nedstammer fra en forfader, vi har tilfælles med aberne. Ja, vi udvikler os fortsat, nej, Jorden blev ikke skabt på 7 dage. Ja, Universet er mange milliarder år ældre end vores solsystem. Ja, der er utallige andre solsystemer end vores. Ja, vi er tættere beslægtet med et bøgetræ, end en svamp er. Nej, mennesket er ikke et mirakel, men et tilfælde, der er mange andre arter af mennesker der ikke klarede kapløbet. Nej, menneskeracen er ikke vindere af evolutionen, brombærret og (det überseje) bjørnedyr har f.eks. også klaret sig fint hidtil.
Ja, det er et tilfælde om vilkårene for liv ændrer sig, tilfælde om man kan klare de nye udfordringer og tilfælde om man står det forkerte sted, når meteoret rammer, eller om vinden fører askeskyen din vej... Ja, Evolution er 'bare' en teori, det er tyngdekraften i øvrigt også. Jo, når vi taler hverdagssprog vejer en lov tungere end en teori, men det er ikke forholdet i videnskab. -Og så videre i een uendelighed!

Derfor (Og det hører måske mere til i Gunillas tråd om Jeg'et) tror jeg heller ikke på, det enkelte menneske har en enorm betydning og er vigtigt i verden. Ingen tvivl om det enkelte individ har betydning for dem, som kender det, elsker det og er afhængigt af det, men Vigtigt For Verden, nope...

Verden (Jorden) ville klare sig fint uden mennesker :-)

Og jeg tror, det er ovenstående, det ikke at være vigtig, der driver folk til at have en religion. Fordi de ikke kan magte, at der ikke skal være en mening. At de, som jo ER, tænker, føler og så gerne vil betyde noget, ikke magter tanken om, at det gør de ikke.

Religion bliver en slags tryghed, en krykke når verden gør ondt eller tankerne ikke kan forklares.

Der er da også mange riter fra kirken, jeg benytter mig af, fordi de er en del af min kultur og er integreret i det samfund jeg tilhører. Jeg bruger også riterne som krykke, når jeg eksempelvis begraver et elsket familiemedlem, eller ven. Jeg tror ikke på der er en Gud, eller at vedkommende på et eller andet plan lever videre, men jeg bruger ritualet til at klare mig igennem dagen og den øjeblikkelige sorg. Det samme kunne jeg skrive om glæden når venner gerne vil have os med til barnedåb, bryllup etc.

Selv vil jeg dog ikke giftes eller begraves i kirken.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Felis »

**Verden (Jorden) ville klare sig fint uden mennesker **

Jeg tror faktisk den ville klare sig bedre ;-)
Naturen, alt under et, det være sig selve jorden, klimaet, jordens plante- og dyreliv, udsættes dagligt for massive overgreb og ødelæggelser begået af mennesker og sådan har det været siden menneskeracen "opfandt hjulet"..og i et, set ud fra en evolutionær vinkel, rasende tempo, udviklede sig til hvor vi er i dag..i fremskridtets hellige navn......
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Post Reply