Hvornår er man feminist?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hvornår er man feminist?

Post by annetteB »

Jeg kunne komme på meget "hvad så" til dét faktum at kvinder stadig tager mest barsel, når det reelt ikke rigtig er muligt at gøre det omvendt.
Det er en udvikling som giver barnet een primær omsorgsperson istedet for to, det er en udvikling som handicapper kvinder i erhvervslivet og rent pensionsmæssig og som handicapper mænd den dag forholdet eget går i stykker og de står de fakto uden indflydelse på deres børns liv fordi moderen får forældremyndigheden pga den elendige barselsperioden.

Var der øremærket lige dele barsel til hver forælder - gerne M/løn - SÅ ville det være folks eget valg om de tog den barsel eller ej og det ville være deres helt private aftaler. Som det er nu, så er valget "mors barsel" eller " stort set ingen barsel" - og da mænd STADIG i rigtig mange forhold tjener mest, så er det også stadig en væsentlig økonomisk belastning at lade far gå på barsel og ikke mor.
Ud af de mænd jeg kender, har to ud af tre mistet deres arbejde fordi de ønskede lang barselsperiode, sågar selvbetalt i det ene tilfælde, men arbejdsgiver gad bare ikke vente på at få manden tilbage efter tre måneders barsel og siden det ikke var en overenskomstfæstet ret han havde, så kom fyreseddel med det samme.
Dét er sgu da ikke frit valg??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Hvornår er man feminist?

Post by Frieser9460 »

Lone Beck wrote:Jeg ser feminister kræve prostitution forbudt, fordi de prostituerede ikke er i stand til at tage vare på sig selv, men har brug for en stat, der kan styre deres liv for dem. Det er sgu da ikke feminisme? Det er formynderi.

Jeg ser feminister insistere på, at enhver forskel på kønnene er kulturpåduttet og kvindeundertrykkende. Fordi hvis kvinder ikke er magen til mænd på nogle punkter, er det lig med at mænd er bedre end kvinder, eller hvad? Det er sgu da ikke feminisme. Det er mindreværdskomplekser.

Jeg ser feminister, der protesterer indædt imod at blive gjort til sexobjekter. Efter at de har brugt en helvedes masse energi på at gøre sig lækre. Det er sgu ikke feminisme. Det er behagesyge. Og selvbedrag.

Jeg ser feminister klage over at mænd stadig ikke tager deres del af slæbet med børn og hus. Samtidig med at de styrer deres familie med jernhånd og dyrker et uhæmmet rengøringsvanvid. Det er sgu heller ikke feminisme.

Eller også har jeg bare aldrig rigtig forstået det, for jeg har aldrig følt min negativt forskelsbehandlet eller umyndiggjort pga. mit køn. Min mand klarer sin del af husarbejde og børnepasning uden min indblanding. Jeg er pisseligeglad med tøj og sko og skønhed (og høster væsentlig mere respekt for det fra mænd end fra kvinder). Jeg synes samfundet skal respektere kvinders ret til at træffe deres egne valg. Også dårlige valg. Nåja, og så nægter jeg simpelt hen at bebrejde mænd, at der findes dumme svin. Præcis som jeg nægter at bebrejde kvinder, at der findes dumme gæs. :hhansen:

En ægte feminist kan sikkert få meget ud af, at jeg kalder nederen mænd for svin og nederen kvinder for gæs. Det er jo en helt uacceptabel forskelsbehandling, der afslører, at jeg synes mænd er bedre end kvinder :randi:


:respekt: :respekt: :respekt: Jeg slutter mig lige til Lone Beck's fanklub her!!

Jeg tror på lige rettigheder og lige muligheder for begge køn, men har den opfattelse, at ligestilling nu om dage let kommer til at handle om, at kvinder skal være nøjagtigt ligesom mænd og vice versa, og det mener jeg er helt forkert. Lige rettigheder og lige muligheder ja, men når det er sagt, så må der altså for mig gerne være kønsroller, så vi kan kende forskel på mænd og kvinder. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hvornår er man feminist?

Post by annetteB »

Faktisk forstår jeg ikke altid hvor den der "feminister vil have at folk skal være ens" kommer fra?

Jeg synes snarere at det er antifeministerne og sexisterne, som kræver at folk skal være ens. De SKAL med djævelens vold og magt passes ned i een ud af to kasser: mandekassen og kvindekassen. Og ingen egenskab eller karaktertrlk kan være til stede i begge kasser, hvilket uværgerligt gør rigtig mange af os - af begge køn- til "forkerte" eksemplarer, fordi vi ikke er som kvinder eller mænd SKAL være.

Jeg ønsker mig et samfund hvor der ikke er nogen faciliteter for hvordan man skal være kvinde eller mand, men hvor man selv har lov at definere det. Er dét enshed?? Nej, vel?

Men jeg ønsker at vi alle skal tilbydes lige muligheder og have lige rettigheder og lige værd.
For som det er nu, så ER mandekassen jo ofte liiige lidt mere værd end kvindekassen.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvornår er man feminist?

Post by aribeth »

problemet med feminister, antifeminister, chauvanister, sexister og så videre er, at de alle sammen deler folk op i dem og os...


Og det er jeg sådan set herretræt af...


og jeg anser ellers mig selv som feminist... ligestilling for alle køn, tak... Men ellers ja, som intuina siger... det er da mig og min mand mod resten af verden herhjemme....
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvornår er man feminist?

Post by 99E »

Lone Beck wrote:Jeg ser feminister kræve prostitution forbudt, fordi de prostituerede ikke er i stand til at tage vare på sig selv, men har brug for en stat, der kan styre deres liv for dem. Det er sgu da ikke feminisme? Det er formynderi.

Enig. Det ER formynderi.
Jeg synes overhovedet ikke prostitution er godt - og da slet ikke tvangsprostitution med handlede kvinder (eller mænd).
Og jeg synes, der er mange BEDRE ting, man kan gøre for at hjælpe prostituerede ud af deres "job".
Langt det meste af dét handler om at afhjælpe de problemer (af alle mulige slags) der gør, at de havner i prostitutionen i første omgang.

annetteB wrote:På de områder, hvor kvinder er bedre stillet end mænd vil ligestillingen skulle ske efter højeste fællesnævner - ellers kunne man jo lynhurtigt opnå 100% ligestilling uden at opnå en skid: man kunne bare fratage alle mennesker enhver menneskerettighed og ethvert gode - voliá ligestilling. Men næppe en ligestilling der er værd at kæmpe for..

Det er også det, jeg synes; ligestilling må være et forsøg på at give kvinder lige så gode vilkår som mænd på de områder, hvor mænd har bedre vilkår.
Men også at give mænd lige så gode vilkår som kvinder, der hvor dét halter. Det er, indrømmet, ikke så mange områder - og de fleste handler om "noget med børn"... Men de er der. Områderne, hvor mænd har ringere vilkår.

annetteB wrote:"livmoderfeministerne" er efter min mening ikke feminister, siden de vil sidde og ruge på deres børn, deres barselsorlov, deres hellige moderskab og deres livmødre i den overbevisning at de alene fordi de besidder en livmoder osse pr definition er dén forælder som er bedst egnet til at have med børn at gøre.

:kindkys: :jeanie: Tak.

annetteB wrote:Var der øremærket lige dele barsel til hver forælder - gerne M/løn - SÅ ville det være folks eget valg om de tog den barsel eller ej og det ville være deres helt private aftaler. Som det er nu, så er valget "mors barsel" eller " stort set ingen barsel" - og da mænd STADIG i rigtig mange forhold tjener mest, så er det også stadig en væsentlig økonomisk belastning at lade far gå på barsel og ikke mor.

Som kuriosum kan jeg afsløre, at officerer i forsvaret har 12 ugers forældreorlov med løn.
(Ja, I ved, de der professionelle dræbermaskiner á la Mikkel, ikk'!)
Der er en del, der benytter sådan en Grønlandstur til at få børn, så vi har set en hel del trække barselskortet her - og de tager som udgangspunkt alle de tre måneder med løn (det gør de fleste vist også i Danmark) og det er som udgangspunkt uden karrieremæssige konsekvenser for dem.
Hvorfor?
Fordi det er en overenskomstsikret RET og fordi det har været det længe nok til, ingen (for alvor) stiller spørgsmålstegn ved det.

Jeg har også en del kolleger, der gør det i at få børn...
I Grønland er barselsorloven væsentligt kortere end i Danmark (2 uger før termin + 15 uger øremærket moderen, 17 til deling, 32 uger i alt), og det gør, det oftest er kvinden, der tager hele orloven - simpelthen fordi "amning"...

annetteB wrote:Jeg synes snarere at det er antifeministerne og sexisterne, som kræver at folk skal være ens. De SKAL med djævelens vold og magt passes ned i een ud af to kasser: mandekassen og kvindekassen. Og ingen egenskab eller karaktertrlk kan være til stede i begge kasser, hvilket uværgerligt gør rigtig mange af os - af begge køn- til "forkerte" eksemplarer, fordi vi ikke er som kvinder eller mænd SKAL være.

Jeg ønsker mig et samfund hvor der ikke er nogen faciliteter for hvordan man skal være kvinde eller mand, men hvor man selv har lov at definere det. Er dét enshed?? Nej, vel?

:katiekat: :katiekat: :katiekat: :katiekat: :katiekat: :katiekat:
Sig til, når du stiller op til præsidentvalget.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Hvornår er man feminist?

Post by Lone Beck »

Jeg synes snarere at det er antifeministerne og sexisterne, som kræver at folk skal være ens. De SKAL med djævelens vold og magt passes ned i een ud af to kasser: mandekassen og kvindekassen. Og ingen egenskab eller karaktertrlk kan være til stede i begge kasser, hvilket uværgerligt gør rigtig mange af os - af begge køn- til "forkerte" eksemplarer, fordi vi ikke er som kvinder eller mænd SKAL være.


Haha, jamen fanatikere er superanstrengende :hhansen:

Jeg går naturligvis ind for lige muligheder for alle, uanset køn, religion, nationalitet osv. Men lige muligheder er nu engang ikke lig med at alle gør og opnår det samme i livet. Endsige ønsker det. :ide:

For at være rigtig feminist skal man vist føle sig "snydt" af samfundet/mændene fordi man er kvinde, og det gør jeg ikke. Jeg beklager, men efter min bedste overbevisning, er det kvinder, der undertrykker andre kvinder, og sig selv med. Jeg "opdagede" det første gang i min fjerne ungdom, hvor jeg var ung og smækker, men i øvrigt gik lige så dødssygt klædt som i dag og heller ikke brugte make up eller andre forskønnende tricks. Min fætter inviterede mig med i byen i Kolding sammen med hans slæng, og det kunne sikkert have været vældig hyggeligt, hvis jeg havde indordnet mig bedre. I stedet blev det en absurd affære, hvor jeg snakkede fint med fyrene, mens deres piger ignorerede mig iskoldt hele aftenen. Som i: De hilste ikke på mig, og svarede ikke, hvis jeg prøvede at snakke med dem :plop: :lol:

De var selvfølgelig ekstreme. Jeg tror ikke jeg har oplevet det så utilsløret siden. Men jeg har på den anden side heller ikke oplevet skidemeget, der har rokket ved dén erfaring, at det sgu ikke er mændene, der forsøger at presse mig ind i "rigtig kvinde-kassen".

Jeg har da mødt mænd, der ikke er værd at spilde 5 minutter på :hhansen: Og kvinder, der er værd at spilde meget mere end 5 minutter på :elsk: Men generelt.... :linski:

Helt ærligt: Om mænd (og kvinder) er idioter, fordi de er chauvinister, racister, tumper, psykopater eller andet, kan for min skyld være ét fedt :ninie:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvornår er man feminist?

Post by 99E »

Lone Beck wrote:De var selvfølgelig ekstreme. Jeg tror ikke jeg har oplevet det så utilsløret siden. Men jeg har på den anden side heller ikke oplevet skidemeget, der har rokket ved dén erfaring, at det sgu ikke er mændene, der forsøger at presse mig ind i "rigtig kvinde-kassen".

Delvist enig - jeg HAR oplevet det fra begge køn.
Men mest fra kvinder.
Efterhånden tror jeg bare mine omgivelser har opgivet.
Selv svigermor er holdt op med at forsøge at få mig til at få huller i ørerne...

(Jeg overvejer stadig den der øjenbrynspiercing...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvornår er man feminist?

Post by misssophie »

prøv næsen,- det er "rigtht in your face" , og den ultimative svigermorprovokation...

jeg har nu også oplevet Lones Scenarie fra mænd

en næsten ren mandearbejdsplads, på kontor, hvor stort set alle mændende rendte rundt i revne cowboybukser, udjokkede kondi-agtige sko og Brøndbytrøjer,- men hvor det det forventedes (og blev påtalt) at det jo var vigtigt som pige at have pænt tøj på..... (øh, det havde vi faktisk også!)

bræk!
Misssophie
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hvornår er man feminist?

Post by Intunia »

99E wrote:
Lone Beck wrote:De var selvfølgelig ekstreme. Jeg tror ikke jeg har oplevet det så utilsløret siden. Men jeg har på den anden side heller ikke oplevet skidemeget, der har rokket ved dén erfaring, at det sgu ikke er mændene, der forsøger at presse mig ind i "rigtig kvinde-kassen".

Delvist enig - jeg HAR oplevet det fra begge køn.
Men mest fra kvinder.
Efterhånden tror jeg bare mine omgivelser har opgivet.
Selv svigermor er holdt op med at forsøge at få mig til at få huller i ørerne...

(Jeg overvejer stadig den der øjenbrynspiercing...)


Der kan godt ligge en forklaring fra denne antrolog i artiklen her.
http://www.information.dk/494212
bla bla bla
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hvornår er man feminist?

Post by HHansen »

Jeg har lige hørt i radioen af der er nogen der synes det er urimeligt at der er flest mandlige kunstnere på Roskilde festival i år... -heavy
:plop:
:hva:

Jeg troede sådan en festival handlede om musik, ikke om hvad køn musikerne er?

Skal de så ikke også fordeles ligeligt efter race og religiøs overbevisning? :hva:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply