Jeg - hvad er det?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg - hvad er det?

Post by Godzilla »

Mikkel: "For mig er "JEG'et" et udtryk for de grundlæggende værdier, holdninger og meninger, som jeg møder verden med, kombineret med en følelse af/viden om, at jeg er vigtig og væsentlig i verden."


Altså et ret stabilt centrum med et defineret JEG. En tydelig væren i verden som en stabil identitet?

"Det er et resultat af min erfaring igennem hele livet (men naturligvis grundlagt i de meget tidlige, nok førsproglige, barneår) af at KUNNE agere i verden. At kunne handle og have indflydelse og væsentlighed i forhold til omgivelserne."


Altså en tydelig både adskilthed og samhørighed med omgivelserne. En relation med grænser?

"Jeg er nok ret "JEG-stærk". En anden måde at sige det på er, at jeg har højt selvværd. (Og ret høj selvtillid, hvilket IKKE er det samme). Selvværd er netop følelsen af at have værdi og væsentlighed i verden, uafhængigt af ens handlinger eller præstationer."

God beskrivelse. Selvværd kræver helt klart et selv/jeg som er en kerne af uforanderlighed. (det har jeg ikke, og noget der ikke findes har ingen egentlig værdi.) Selvtillid har jeg selvfølgelig ikke ret meget af iom det meste af det jeg har villet i livet er gået i fisk. Jeg kan forstå at selvtillid også kræver et stærkt jeg som kan målrette og holde kursen?

Mikkel: det du beskriver er det jeg ikke har, og du beskriver det godt og klart. Så klart at jeg kan forestille mig det. :mikkel:

Mhst til roller, mener jeg blot at der f.eks. er forskel på at stå og undervise en skoleklasse og at ligge og nusse med kæresten i sofaen. Ikke at jeget er to forskellige størrelser i de to situationer men at måden at opleve sig selv i situationen på må være forskellig. Den ene som den professionelle med en opgave og den anden som intim med et formodentlig elsket menneske. Situationerne må vel påvirke hvordan man har det/føler sig?

Jeg kan forstå at et stabilt uforanderligt JEG/en kerne/centrum, er mere eller mindre universelt når der KAN tales om et tilstedeværende jeg.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Hvorfor rolle ?

Post by Illum »

Jeg vil kalde det en facet af hvem jeg er, hvem jeg også er.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg - hvad er det?

Post by Godzilla »

Lena:
"Jeg tolkede jeg det som om du "konsekvensberegner"........... for så at tage et valg? Men du giver slet ikke dig selv muligheden for at vælge fordi dit hjælpsomheds gen er så udtalt....?"

Nej jeg konsekvensberegner ikke. Der er overhovedet ikke noget jeg til at stoppe denne adfærd. Det er vist ikke engang et hjælpsomhedsgen, bare automatreaktion på omverdenen. Det behøver ikke engang at være noget hjælp til nogen. "Verden" træder ind i min sfære og jeg reagerer på den helt pr. automatik. Fordelen ved det er at der ER en handling. Handleimpulser er også nærmest fraværende her. Der SKAL næsten noget at reagere på for at kunne sætte en handling igang.

"Jeg tror at det for mig handler om at mit "jeg" sidder som en mavefornemmelse/intuition........ som jeg kan tage stilling til. Jeg synes kun jeg bliver overvældet, hvis jeg netop ikke har et valg....."

OK. Jeg tror det er præcis det der gør at jeg altid bliver overvældet af verden. "Jeg" er der ikke til at skelne mig selv fra omgivelserne, så jeg bliver nærmest oversvømmet af det der er omkring mig.

Når jeg udmattet falder sammen i depression og stress kan jeg stort set ikke gå ud. Der er så meget overload at jeg er nødt til at vente til at containeren er mindre fuld.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Hvorfor rolle ?

Post by Godzilla »

Illum wrote:Jeg vil kalde det en facet af hvem jeg er, hvem jeg også er.


OK. Det var så det jeg mente med rolle. Jeg går ikke rundt og tror at alle er skuespillere i deres liv :hhansen:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg - hvad er det?

Post by 99E »

Jeg har nu drukket noget kaffe... :ehh:
Jeg er ikke sikker på, det gjorde det nemmere, men jeg kunne da overskue at hive en psyk-bog ned fra hylden...
Der er et afsnit om børns dannelse af personlighed, dannelsen af et "selv" eller et "jeg".

Den beskriver, kort sagt, dannelsen af selvet som en kontinuerlig proces, der bl.a. består af:
Selvbevidsthed:
Første "trin" i dannelsen af selvet. Betegner barnets erkendelse af, at det er et selvstændigt væsen med egen eksistens. Altså at det er en enhed, der ikke er "det samme" som fx den primære omsorgsperson. Også at forstå at "jeg" ikke er "magen til" eller "lige som" en eller anden "anden person". Man mener, den erkendelse som regel opstår omkring de 15 måneder.

Selvopfattelse:
Det billede, barnet opbygger af sog selv. Indeholder svaret på spørgsmålet om, hvem man er.
Indeholder bl.a. basale egenskaber og færdigheder som "Jeg er en pige" og "Jeg er god til at tegne hunde" og sådan noget.

Selvværd:
Udtrykker hvor højt barnet sætter sine personlige egenskaber. Indeholder svaret på spørgsmålet om, hvilken værdi en person har.

I den "normale" udvikling sker der (blandt andet) en udvikling mod en gradvist mere differentieret og nuanceret forståelse af selvet, en mere sammenhængende opfattelse og en skelnen mellem "offentlige mig" og "private mig". Den udvikling fortsætter meget tydeligt i løbet af teenageårene og de tidlige voksenår, mens det er ret sjældent, forlk får store aha-oplevelser mht. deres basale selv(forståelse) som fx 50-årige.

Og det er nok der, det bl.a. kan gå galt hvis man er "jeg-svag" - at man ikke helt har fået etableret den sammenhængende "fortælling" eller opfattelse af "hvad jeg er for en person" sådan "privat", og dermed har svært ved at holde fast i den "ude i virkeligheden" når andres opfattelser af hvad man er for en eller hvad man burde være for en presser sig på.

Det er selvfølgelig især udtalt hos mennesker, der har været udsat for overgreb og/eller mishandling og/eller er vokset op hos forældre, der er misbrugere - men kan sikkert i varierende grad ses hos "helt almindelige mennesker", der "bare" har haft en opvækst hvor deres følelser, behov og tanker er blevet underkendt.

Men nej, jeg'et eller selvet er ikke "lige stærkt" hos alle - ikke engang alle "normale mennesker".
Og dermed spiller det forskellige roller for forskellige mennesker og kan "opleves" forskelligt fra person til person.

Og "hvad vi selv har lyst til" ligger jo ALTID i en eller anden grad af konflikt med "hvad vi bør" - både hvad vi selv synes, vi bør, og hvad "vores omverden" synes, vi bør.
Selv hvis det bare er "Jeg har LYST TIL mere chokolade, men jeg BØR IKKE..."
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg - hvad er det?

Post by Godzilla »

Ninie: :askepot:

Altså: Der er både et subjektivt oplevet JEG plus en egentlig kerne/essens som er uforanderlig hvis ellers opvæksten har været nogenlunde gunstig? Et JEG og et SELV?

Eller: Der er kun ét jeg/selv som, i varieret grad, er tydeligt hos forskellige mennesker?

Alternativ: Man er et spøgelse (som jeg) hvor jeget ikke er udslettet men bare aldrig etableret?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg - hvad er det?

Post by 99E »

[quote="Godzilla"Eller: Der er kun ét jeg/selv som, i varieret grad, er tydeligt hos forskellige mennesker? [/quote]
Det tror jeg. Og det "jeg" opleves forskelligt af forskellige mennesker - ligesom vi oplever alt muligt ANDET forskelligt.
Smerte, varme, kulde - alt sammen fysiske ting, vi reagerer forskelligt på.
Hvorfor skulle vores oplevelse af ikke-fysiske ting ikke også være anderledes?

Det er den gamle diskussion om, om GRØN er samme farve for dig, som det er for mig.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg - hvad er det?

Post by Godzilla »

Det lyder rigtigt Ninie.

Jeget må vel være en konstruktion af en art, og derfor subjektiv og ihvertfald individuel i sin art. Men at der universelt betragtet må være et jeg af en art.

Jeg går ud fra at selv jeg, pta manglende jegOPLEVELSE alligevel har noget der ligner. Bare et meget underudviklet et af slagsen som ikke er robust nok til at klare en voksentilværelse på normal vis.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg - hvad er det?

Post by 99E »

Godzilla wrote:Jeg går ud fra at selv jeg, pta manglende jegOPLEVELSE alligevel har noget der ligner. Bare et meget underudviklet et af slagsen som ikke er robust nok til at klare en voksentilværelse på normal vis.

Det tror jeg...
Altså ikke et "jeg" eller "selv" der er stærkt nok til at træde ind og hjælpe dig med at holde dig selv "adskilt" fra verden(s behov og trængsler). Og at det også kan forklare hvorfor det er svært for dig at se/høre om dyr/mennesker, der har det skidt uden at det følelsesmæssigt påvirker dig meget (mere end normalt).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg - hvad er det?

Post by Godzilla »

Det tror jeg...
Altså ikke et "jeg" eller "selv" der er stærkt nok til at træde ind og hjælpe dig med at holde dig selv "adskilt" fra verden(s behov og trængsler). Og at det også kan forklare hvorfor det er svært for dig at se/høre om dyr/mennesker, der har det skidt uden at det følelsesmæssigt påvirker dig meget (mere end normalt).


Ja, det er en af de svære for mig. Det får mig næsten til at droppe FB. Jeg er også meget kræsen med hvad jeg ser i TV.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply