sommertid og døgnrytmer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

sommertid og døgnrytmer

Post by HHansen »

Jeg kender rigtig mange der 2 gange om året klager sig voldsomt over hvor svært det er at vi rykker lidt på hvad klokken er.

Selv har jeg aldrig nogensinde haft problemer med det.

Jeg havde en hund som syntes det var lidt sært når jeg trak den ud på tur 1 time før jeg plejede.. men ellers har jeg aldrig oplevet problemer, hverken med dyrene eller mig selv.

Så - de der synes det er svært.. hvorfor?? Har I det også svært med skiftende arbejdstider, nattevagter osv? Har i det også svært med tidsforskelle når I rejser?

Jeg har heller aldrig haft problemer med jetlag - jeg er træt når jeg ikke har sovet fordi natten forsvandt i en flyver, eller når døgnet bliver forlænget med 8 timer fordi man flyver den anden vej - men når jeg har fået min nattesøvn én gang er det ok.
Jeg kender folk der er dagevis om at skifte døgnrytmen.

Er det de samme? Der protesterer mod den ene times sommertid, som også synes det er håbløst at tage til London og holde ferie i en anden tidszone?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by 99E »

Sommertid... Det er ikke så galt.
:ehh:
Slet ikke i denne runde,hvor jeg alligevel sover ret skidt og vågner tiiiidligt.
Hunden undrer sig ikke over, vi står op tidligere eller senere, og da den ikke har morgentissekrise (på fridage beder den om at komme ud første gang et sted mellem klokken 6 og klokken 13...) betyder en time fra eller til ikke noget.
Hestene undgik vi med vilje at træne til at kunne klokken... :lol:

De fire timers tidsforskel mellem Danmark og Grønland...
Det tager nogle dage... Det er faktisk sværest, når vi flyver hjem - fordi det er så lyst heroppe om sommeren er det svært at få rykket døgnrytmen, så jeg ikke vågner klokken 2-3 stykker om natten og er HELT vågen.
Mørklægningsgardiner FTW!
:jeanie:

Men turen til USA (fra Danmark) - den spolerer min døgnrytme og mit energiniveau i en uges tid. Første gang blev jeg decideret syg - feber og alt muligt... :opkast:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Godzilla »

Sommer/vintertid har aldrig rigtig generet mig. Mine søvnvaner har altid været ét kaos så lidt fra eller til lægger jeg ikke mærke til. Kun hvis jeg glemmer det, så jeg ankommer som vinden blæser til næste dags aftaler.

Jeg havde rigtig meget jetlag da jeg var i Australien. Både ud og hjem. Især var det svært at få justeret døgnet ind hjemme så det kunne passe med job osv.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by annetteB »

det generer mig. Formentlig fordi det reelt betyder, at jeg konsekvent skal stå en time tidligere op end jeg har lyst til - og fordi det i samme ombæring IGEN er mørkt når jeg skal op.
Den anden vej er det aldrig så slemt, men overgangen til sommertid giver mig i reglen 14 dage hvor jeg hverken ved hvad der er op eller ned.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Pia »

Jeg har ingen problemer med hverken sommer- eller vintertid. Ej heller omstilling når vi har været på rejser.

Heldigvis.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by HeidiO »

Jeg er ikke særlig god til skift i tid, jeg tror det hænger sammen med at jeg har et indre ur, som gør at jeg stort set altid vågner lidt inden uret. Nu er der kludder i det hele! :hhansen:

Da vi i sin tid var i Thailand gik det nogenlunde med at vænne mig til tidsforskellen da vi ankom, men da vi kom hjem igen tog det mere end en uge, inden jeg var tilbage på dansk tid. Aldrig før har jeg været så træt.
Heidi
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by aribeth »

det betyder ikke noget for min rytme, men jeg synes normaltid er en ass... jeg er muggen over at al den lyse tid der er om vinteren skal bruges mens man er på arbejde... så for min skyld kunne vi bare blive på sommertid altid. TAK!
Raxacoricofallapatorius
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Felis »

Sommertid burde afskaffes...blot endnu et punkt hvor mennesker mener sig berettiget til at pille ved naturens egen døgnrytme :(

Mit "indre ur" er meget lang tid om at omstille sig fra vinter- til sommertid.
Noget med at jeg hele tiden mangler den time om morgenen, og fornemmelsen for hvornår det er tid at lave mad ´o.s.v bliver forstyrret .

Det er ikke så slemt når vi går fra sommer- til vintertid, så er det ligesom det med det samme er "back to normal"
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Ane »

Sommertid burde afskaffes...blot endnu et punkt hvor mennesker mener sig berettiget til at pille ved naturens egen døgnrytme :(


:viben: :viben: :viben:

Kan vi blive enige om at selve begrebet "tid" er menneskeskabt?

Jeg er i øvrigt enig med Aribth; jeg vil gerne have sommertid hele tiden/flytte tidszone..

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: sommertid og døgnrytmer

Post by Stimata Doamna »

Det generer mig ikke med at rykke tiden, men jeg synes sgu, at det er en åndssvag ide!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply