Screening for livmoderhalskræft

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Screening for livmoderhalskræft

Post by HHansen »

Jeg har lige endnu engang hørt i radioen om de kvinder der ved en fejl ikke er blevet indkaldt til screening.
De oplyste i radioen at 5 kvinder var døde fordi de ikke var indkaldt...

Det er tragisk og urimeligt når folk dør af den lortesygdom - men er det ikke for letkøbt at give en IT fejl skylden??

For det første så ved man jo ikke om de ville have kunnet helbredes hvis de var blevet screenet... for det andet - ville I ikke reagere hvis I ikke var blevet indkaldt? Det er da noget vi taler om i min omgangskreds.. det der med at man skal have lavet den test jævnligt. Det er både kolleger og veninder der nævner den slags.. det er jo ikke fordi det er tabu..

Så hvis du aldrig var indkaldt.. ville du så ikke undre dig? Hver gang en eller anden nævner det tænker jeg da automatisk over hvornår jeg fik det lavet sidst... Så derfor forstår jeg ikke at man bare ikke reagerer når alle andre bliver indkaldt til undersøgelsen...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by misssophie »

jeg har indkaldelsen hængende på opslagstavlen,- og har haft det længe

jeg synes det er såååå svært at tage sig sammen til at få det gjort... -og jeg har endda en svigermor med galopperende livmoderkræft....

men ja, jeg forstår ikke at der skulle være nogle kvinder i dette land der ikke kender til kræftscreeningerne...
Misssophie
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by HHansen »

misssophie wrote:jeg har indkaldelsen hængende på opslagstavlen,- og har haft det længe

jeg synes det er såååå svært at tage sig sammen til at få det gjort... -og jeg har endda en svigermor med galopperende livmoderkræft....

men ja, jeg forstår ikke at der skulle være nogle kvinder i dette land der ikke kender til kræftscreeningerne...


Ja ja, jeg fik også indkaldelse i januar.. og liiiige om lidt får jeg bestilt tiden :berith:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by annetteB »

Jeg indrømmer, jeg ville ikke bemærke, hvis ikke jeg blev inviteret til de der screeningsundersøgelser. Jeg kan ikke engang huske hvornår jeg sidst har fået sådan en invitation....men jeg fik en invitation til undersøgelse for brystkræft den anden dag.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Godzilla »

Sådam nogle invitationer får jeg heller ikke?
Måske er det fordi jeg fik fjernet livmoderen, men halsen sidder der endnu?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Godzilla »

Sådam nogle invitationer får jeg heller ikke?
Måske er det fordi jeg fik fjernet livmoderen, men halsen sidder der endnu?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Godzilla »

Sådam nogle invitationer får jeg heller ikke?
Måske er det fordi jeg fik fjernet livmoderen, men halsen sidder der endnu?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by HHansen »

Nu er det jo ikke fordi det er sindsygt tit.. hvad er det - hvert 5. år???
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Dorte Hansen »

Jeg får stadig de der indkaldelser, og min livmoder med hals og hele pivtøjet blev fjernet i 2003...
Nu med køter-bande!
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Screening for livmoderhalskræft

Post by Susmh »

Jeg har dårlig samvittighed, jeg fik brev i januar, men har endnu ikke fået taget mig sammen til at få lavet undersøgelsen.
Min bedste grund er, at jeg virkelig ikke bryder mig om at nogen skal pille rundt i mit underliv, jeg har desvære fået nogen traumer af tidligere hårhændede underlivsundersøgelser.
Susanne

Always look at the bright side of life.
Post Reply