Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by aribeth »

Jeg synes bare det er spild af penge og fandeme en smart fidus...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Godzilla »

Det ville jeg ikke bruge min få kr på.

Men hvis jeg ville have halskæde med aske tror jeg at jeg ville tage nogle perler, dyppe dem i lim og så dyppe dem i asken.

Hvis jeg havde brug for gravsted, ville jeg begrave katten i haven og så plante noget der som ville gro og se pænt ud.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Frieser9460 »

Personligt bryder jeg mig ikke rigtigt om tanken om at bære rundt på mit afdøde kæledyr som et smykke... det virker sådan lidt... hm... creepy, synes jeg. Normalvis har jeg bare fået dyret med hjem og selv begravet det på min grund. Kun en enkelt gang har jeg fået kremeret og modtaget en kat tilbage i en urne, fordi hun døde midt i en af de der isvintre, hvor det var umuligt at komme i jorden, og jeg ikke rigtigt kunne klare tanken om, at hun "bare" skulle destrueres. Men jeg ved selvfølgelig godt, at det er meget forskelligt, hvilke tanker og følelser, folk har i den forbindelse... og det er jo heller ikke alle, der har mulighed for selv at tage med hjem og begrave uanset hvad.

Har du prøvet at tage en snak med din mor om, hvad hun godt kunne tænke sig? Hvilke tanker hun selv har gjort sig, hvis Warwick ikke klarer den? Måske det kunne give dig noget at "gå efter"...

Jeg håber dog, at Warwick klarer den, så I slet ikke behøver tage stilling til alt det andet endnu... selv om jeg må tilstå, at jeg desværre ikke synes, hans prognoser lyder alt for gode. Fingrene er krydset her fra, for at han klarer den.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by BeritH »

Som Sophie skriver, så begraver vi vores kæledyr i haven, for vi har ikke lyst til at efterlade deres jordiske rester hos dyrlægen. Og vi har efterhånden en dyrekirkegård mellem foldene, som dækker 4 katte og en and.

Uffe-katten blev dog kremeret og kom hjem i en urne, for jeg kunne ikke overskue at skulle grave hul til den kæmpekat. Det var væsentligt lettere at sætte en urne i jorden. Han skulle heller ikke "efterlades" mellem foldene som de andre, da han i levende live var panisk bange for heste. Altså skulle han ikke ligge et sted hvor der var heste på begge sider. - Weird, ja måske. Men sådan blev det.

Jeg vil til gengæld ikke have lavet smykker af mine afdøde kæledyr - det er for mig lidt skummelt. Men hvis folk gerne vil, så skal de da være velkomne. Som Sophie også skriver, så skader det ikke nogen.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Gry »

Update:

Dyrlægen havde sagt forkert til min mor. Det er ikke bughulen, men brysthulen han har fået drænet væske fra. Han har åbenbart et forstørret hjerte. Dyrlægen mente ikke han skulle undergå en operation, han skal dog have 2 piller dagligt resten af livet.

Problemet har været at det her forstørrede hjerte ikke har trukket sig ordenligt sammen når det har slået, og derved er der opstået væske i brystet på ham (korsfæst mig ikke hvis det lyder helt latterligt, jeg genfortæller hvad jeg har fået fortalt af min mor, så det er muligt der er en hel del der er "lost in translation".

Jeg har naturligvis bedt om at hun spørger om det er arvenligt når hun kommer derud - jeg har trods alt 2 sønner af warwick gående herhjemme, og hvis det er genetisk arveligt så risikere JEG at stå med balladen om snart. Det sære er at warwick LIGE har været til dyrlæge for 2 måneder siden or so. og der var INTET i vejen med ham! Like....at all! Så vi aner ikke hvorfor det her er sket, hvordan det er sket eller om det kan gå heeeeeelt til helvede igen, men fååååårk (undskyld mit franske), jeg var lige ved at tude da jeg hørte han klarede den og ville komme hjem idag!

Hvis det begynder at gå den forkerte vej og det går ud over hans livskvalitet eller hans liv som KAT er min mor og jeg heldigvis 2 skeer i samme skuffe. Så skal han bare have fred og det med det samme. Der skal være et værdigt liv, men der skal satme også være en værdig slutning!

Damn...

Jeg føler mig så latterlig at gå så meget op i en spids over en kat der teknisk set ikke er min. Stakkels min mor for faen!

Nå men vi kan altså ikke begrave ham selv og sådan. Vi bor begge i indre kbh, lejligheder og har ingen have. Hvis vi havde haft det, så havde vi nok bare begravet vores elskede dyr dér og så plantet noget smukt ovenpå. Et syrentræ eller japansk kirkebærtræ eller andet til evigt minde.

Min mor var vidst heller ikke særlig hooked på ideen omkring smykker så den droppede jeg igen. har også fået svar på den mail jeg sendte til stedet. de talte overfladisk om 2500 kr. for sådan et smykke. Jeg var lige ved at kløjes i den morgenkaffe jeg ikke drikker. På den ene side forstår jeg godt det er dyrt, på den anden side føler jeg lidt det er en grum udnyttelse af de sørgende. Jeg har virkelig svært ved at se hvordan dét skal kunne koste 2500...jo måske hvis det havde været en hest. Men en kat på max max max max 5 kg?! (der stod på siden et sted, eller i tvudseendelsen at prisen blev regnet ud efter dyrets vægt.

I kan lige få citeringen fra mailen:

Hej Gry

Askesmykkerne er ikke de billigste i verden, da hvis du ikke er interesseret i en urne, så kommer et smykke nemt til at koste kr. 2-2.500

Årsagen er, at det kræves at din mors kat først urnekremeres, for ellers har vi ikke noget aske fra netop hendes kat.

Det er jo hele ideen med et askesmykke, at du har noget fra netop hendes kat som et kært minde båret tæt på kroppen.

I vil spare kr. 100 på urnekremeringen, hvis i ikke ønsker nogen urne, så det vil ligge i omegnen af kr. 1.100,-

Gennemsnitlig koster smykkerne ca. kr. 1.100, men startende fra kr. 775 til 1.950 (for et sæt med øreringe, halskæde og en sølvkæde)

Men når i kommer til det tidspunkt, hvor den skal aflives, kan i også tale med jeres dyrlæge om det praktiske.

Med venlig hilsen
Anders Oxholm

Ada's Kæledyrskrematorium ApS
Højvangsvej 15
2640 Hedehusene

Tlf: 43 55 11 55
Fax: 43 55 11 54


og ja jeg ved ikke lige hvad jeg havde forestillet mig...men nok noget der var en del billigere....
Jeg kan godt se at hvis jeg ønsker sådan noget med mine når de engang ikke er her mere, at jeg skal igang med at spare op nu...er du så færdig...Men hvad gør man ikke for dem man elsker?

Men for nu - holder vi vejret og sender Warwick ALT den kærlighed og held og helbredelse vi overhoved kan mønstre. Stakkels lille missekat. Jeg er bare slet ikke klar på at han ikke skal være her mere. Så nu vil vi godt lige have lidt fred nå.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by BeritH »

Hmmm......... så kan jeg se hvad dyrlægerne tjener på at sende dyret til kremering. Jeg betalte 1.800 kr. for at få urnekremeret Uffe-drengen. Så de har da haft en net lille fortjeneste på det.

Men bortset fra det, så er væske i brysthulen noget rigtigt skidt, og katten har det helt forfærdeligt. Jeg håber drænet virker, men hvis de ikke kan stoppe udsivningen, så lov mig at I giver ham fred. Puha - jeg føler med jer :kindkys: :kindkys:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Gry »

Det skulle være helt væk pt.

Min mor har fået katten med hjem, sammen med noget medicin og så skal han vidst ind igen om en uge og checkes op på. Dyrlægerne har haft et helvedes bøvl med at undersøge ham fordi han spandt og vred sig vildt for at kæle med dem *suk*

Men der har ALDRIG været et sekunds tvivl om at hvis han på NOGEN måde led eller ville få en uværdig tilværelse, så bliver det regnbuebroen. Dyr skal ikke have en kvart tilværelse fordi mennesker ikke kan bære tabet af et elsket dyr. Det er fandme ikke i orden!

Så bare rolig! Hvis han får det skidt og det ikke kan rettes op på - eller det pludselig bliver værre og der skal tales operation - så får han fred. Regningen pt. er på over 10.000 kr. og selvom man vil gå gennem ild og vand for sine dyr, så HAR vi ikke midlerne til at skulle forsøge med operation hvis det lander dér. Vi har også fået at vide at hvis det kommer til hjerteoperationer så er prognoserne for helbredelse og et godt liv yderst tvivlsomme bagefter. Så i stedet for at poste en helvedes masse penge i operationer der MÅSKE virker, og som minimum være sikker på at katten går igennem et smertehelvede af kaliber ved SÅ gennemgribende operation....så er det helt klart et fravalg. Det er ikke engang et spørgsmål.

Så lige nu....

Vi holder vejret og håber at medicinen udøver sine mirakler. Nogen påstår de der tider ikke er overstået endnu. Vi kunne godt bruge et lille et på amager.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by aribeth »

Jeg ville gerne have skelettet af en af mine katte... jeg har faktisk en gravet ned ude i haven... vi begravede ham der for 10 år siden, men jeg tror at knoglerne er væk... jeg kunne jo prøve at grave op og se...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by Lena »

aribeth wrote:Jeg ville gerne have skelettet af en af mine katte... jeg har faktisk en gravet ned ude i haven... vi begravede ham der for 10 år siden, men jeg tror at knoglerne er væk... jeg kunne jo prøve at grave op og se...



Så må du ud og finde en stor jysk myretue........ Den kan gøre det, så knoglerne ligger blottet........ men om der så kommer "andre" og render med knoglerne........ er selvfølgelig en risiko!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Kremering af kæledyr, og smykkelavning - Yay or Nay?

Post by aribeth »

God ide Lena! det vil jeg lige se om jeg kan huske til en dag Franz og Egon ikke er levende mere!

Jeg kunne også koge dem, men tanken om lugten får det til at vende sig i mig...
Raxacoricofallapatorius
Post Reply