Nanna.. marsvine spørgsmål

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by HHansen »

Hvorfor lugter mine marsvin?

De to hanner jeg har nu - de lugter! -poogift

Det har ingen af mine tidligere svin gjort i samme grad. Og heller ikke de første 2 der boede i det bur jeg har. Heller ikke noget problem da én blev aflivet og en ny kom til. Og heller ikke umiddelbart da den anden gamle så døde - og en ny kom til. Men NU lugter de.. jeg tager våde pletter i buret hver 3-4 dag men 2 dage senere lugter det igen...

Jeg har en mistanke om at det er den yngste (nu 9 måneder) - fordi den anden har været her i 1½ år uden at lugte...
Kan der være forskel på hvor meget deres urin lugter? Kan det være fordi den er ved at være rigtig voksen?

Jeg bruger træpiller og spåner i buret og det har jeg gjort i de 4 år der har været marsvin her i stuen...

Hjælp! Jeg er på nippet til at skille mig af med kræene...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by Felis »

Jeg hedder godt nok ikke Nanna, men har da noget forstand på marsvin, så hermed et par kommentarer ;-)

Normalvis lugter hanmarsvin ikke nævneværdigt anderledes end hunmarsvin....altså urin og afføring.

Men hanmarsvin har en kirtel der udskiller en ret gennemtrængende lugt i perioder....det plejer godt nok være hvis der er hunner i brunst i nærheden..

Men hvis det er karakteristisk urinlugt, så er muligheden også for, at urinen er meget koncentreret og derfor lugter stærkere, f.eks hvis marsvinet ikke drikker nok (nogen dyr er ikke gode til at få nok væske, men det kan i visse tilfælde også skyldes for lange eller skæve fortænder så dyret har problemer med drikkeautomaten) eller marsvinet render rundt med en urinvejsinfektion/blærebetændelse.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by Susmh »

Jeg hedder heller ikke Nanna, men har også haft marsvinehanner :elsk:
De har en kirten på bagdelen, og nogen gange får de dannet så meget fedtet stads at det begynder at lugte, så prøv og tjek om det er det der er årsagen til lugten.
Susanne

Always look at the bright side of life.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by HHansen »

Ingen af dem har gang i fedtkirtel. Og begge drikker og æder normalt.

Jeg har i dag renset buret i bund og ved den lejlighed konstateret at deres træ huse egentlig var klamme i kanten fordi de suger urin, så måske er det dem der lugter.. nu er de ihvertfald til desinfektion og tørring.

Konstaterede også at den langhårede af de to svin var klam på maven, så han blev vasket lidt.. så nu ser vi om det var årsagen.

Men det er lidt sært når det ikke har været et problem tidligere... :ehh:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by Felis »

HHansen wrote:Konstaterede også at den langhårede af de to svin var klam på maven, så han blev vasket lidt.. så nu ser vi om det var årsagen.

:ehh:



Hvis den udover at være klam på maven også var det ved bagenden, og det ikke skyldes vådt underlag, så er det altså også noget der kan følge med hvis marsvinet har fået blærebetændelse...

Men det kan selvfølgelig også være træhusene der lugter.

Derudover har jeg altid syntes, at der meget nemt kan komme til at lugte i marsvinebure, uanset om det var hos hanner eller hunner. Især om sommeren hvor jeg i hvert fald måtte rense bure i bund mindst en gang om ugen.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
nanna1979
Posts: 485
Joined: Wed 6. Jun 2007 20:09

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by nanna1979 »

Jamen jeg hedder Nanna :skoer:

Jeg oplever, der er stor forskel på, hvor meget hanner lugter. Jeg har haft (især skinny hanner) der virkelig stank :doed: Det hjalp, da de blev snippet :jeanie:

Jeg er gået over til tørv blandet op med spåner, det synes jeg virker supergodt. Det absorbere urinen meget bedre :june:
Er det en langhåret du har, kan du give ham en klipning, synes ofte de langhåret har tendens til at få tisset på det lange hår

Ruth fik sommerfrits ( det skyldes at jeg hun var fyldt med svamp og sår, da jeg fik hende)
Image
Køn var hun ikke, men det var effektiv :askepot:
http://www.svinene.dk
Danmarks hyggeligste marsvineforum
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by Frieser9460 »

Hey... marsvineråd... her kan jeg også være med. :jeanie:

Min erfaring er den samme som Nannas; at der er stor forskel på, hvor slemt de der hangrise lugter. Jeg har et par drenge, som er supervirile og meget gerne udskiller duftstof (eller "stinkestof", burde det faktisk hedde) fra den der kirtel, som hanmarsvin har, hver gang jeg har gjort rent i deres bur eller lignende. Jeg tror, det er et trick for at imponere damerne inde ved siden af. :skoer:

Men altså... sådan over-all lugter drengene nu ikke ekstremt meget mere end tøserne gør. Hvor stort er det bur, dine drenge går i, HHansen?
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by HHansen »

Frieser9460 wrote:Hey... marsvineråd... her kan jeg også være med. :jeanie:

Min erfaring er den samme som Nannas; at der er stor forskel på, hvor slemt de der hangrise lugter. Jeg har et par drenge, som er supervirile og meget gerne udskiller duftstof (eller "stinkestof", burde det faktisk hedde) fra den der kirtel, som hanmarsvin har, hver gang jeg har gjort rent i deres bur eller lignende. Jeg tror, det er et trick for at imponere damerne inde ved siden af. :skoer:

Men altså... sådan over-all lugter drengene nu ikke ekstremt meget mere end tøserne gør. Hvor stort er det bur, dine drenge går i, HHansen?


Det er 1mx1m det burde være nok til 2 svin.
Der er ingen hunsvin i huset (udover mig og hunden og vi kan måske godt kategoriseres sådan af og til :viben: )

Jeg har plysset den langhårede lidt under bunden, og indtil videre holder han sig pæn og tør, så jeg tvivler på blærebetændelse. Og nu er de så uden huse i en periode for at jeg ser om det hjælper.. de har det med at sidde i husene og skide og tisse der - dvs de efterfølgende også sidder de mest våde steder, og den langhårede bliver nasset under bunden.

Men med de tidligere hanner kunne jeg fint nøjes med at fjerne de våde pletter én gang om ugen og muge i bund én gang om måneden. De seneste 3-4 måneder er det bare blevet hyppigere at jeg skulle fjerne for at de ikke lugter...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by Frieser9460 »

Ja, et bur på 1 x 1 meter burde være stort nok til to hangrise. Hm... så begynder jeg at være lidt lost ang. hvorfor dine drenge lugter mere, end hangrise gør normalt...

Hvilken form for strøelse bruger du i buret? Spåner, eller...? Og fjerner du hørester dagligt? Sådan noget tishø kan nemlig lugte helt forfærdeligt. Jeg ved ikke, hvorfor høet lugter så meget kraftigere end spånerne gør... men det gør det. Så det er også en måde at forebygge lugt på.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Nanna.. marsvine spørgsmål

Post by HHansen »

Frieser9460 wrote:Ja, et bur på 1 x 1 meter burde være stort nok til to hangrise. Hm... så begynder jeg at være lidt lost ang. hvorfor dine drenge lugter mere, end hangrise gør normalt...

Hvilken form for strøelse bruger du i buret? Spåner, eller...? Og fjerner du hørester dagligt? Sådan noget tishø kan nemlig lugte helt forfærdeligt. Jeg ved ikke, hvorfor høet lugter så meget kraftigere end spånerne gør... men det gør det. Så det er også en måde at forebygge lugt på.


Jeg bruger træpiller i bunden og spåner ovenpå. Det har jeg gjort hele tiden. Det med høet opdagede jeg også på et tidspunkt, så der indførte jeg høhæk hvilket hjalp både på lugt og madsvineri :-)

Jeg skiftede jo det hele søndag, så det er endnu for tidligt at sige om de stadig lugter inden der er gået en uge.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply