Tilridning?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Tilridning?

Post by Godzilla »

Jeg skal igang med at tilride Rositta. Det plejer at være relativt nemt med æsler, men jeg er vist blevet lidt miljøskadet af internettet.

Det virker som om næsten alt vil skade heste, og dermed også æsler, hvis de ikke startes helt perfekt. Og jeg er blevet totalt i vildrede mhst hvordan jeg griber det an.

Jeg ville gerne have Eva til at hjælpe mig igang fordi det jeg har set at hun laver virker godt. Men hun har åbenbart droppet os.

Jeg vil forsøge at kontakte hende en gang til og se om det lykkes.

Hvilke råd har i mhst til trænere eller metoder som i har erfaring med?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Tilridning?

Post by 99E »

Parelli har virket for os...
Men med æsler ville jeg tilpasse det - bruge meget mere positiv forstærkning osv.

Det allervigtigste er IMO at have et overblik over hvad heste/æslet skal lære og hvordan man kommer derhen.
Hvilke del-elementer er der fx i "at kunne drejes" eller "at kunne have sadel på"?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Tilridning?

Post by Stimata Doamna »

Vi har arbejdet fra jorden: longe og lange liner. Nu er det så op o sadlen og omsætte det :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Tilridning?

Post by Frieser9460 »

Jeg har aldrig prøvet at tilride et æsel, men ud fra hesteperspektiv vil jeg helt klart starte fra jorden og indlære stemmekommandoer, som også kan bruges fra ryggen og kobles sammen med de korrekte signaler fra ryggen.

Når der er tale om et æsel, kunne jeg forestille mig, at positiv forstærkning er den mest optimale træningsmetode.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply