Jaah køkkenhaver

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Jaah køkkenhaver

Post by Susmh »

Nu vi er flyttet i hus, så har vi fået plads til at have køkkenhave hjemme, det er rart i forhold til før, hvor den lå 15km væk :jeanie:
Vi har også fået lavet 3 højbede og har fået hældt jord i dem, så nu venter vi på mere stabilt forårsvejr og regnvejr, før jeg går amok i at så i køkkenhaven.
Jeg har dog fået abstinenser, så i går fik jeg sået tomat, peberfrugt, chili og aubergine i potter indendørs.
Hvad skal i andre have i jeres have i år?
Susanne

Always look at the bright side of life.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Intunia »

Jeg skal have tomater, agurker og meloner i drivhuset, og gulerødder, rodbeder, kartofler, porrer og løg i højbedene.
Ikke det helt vilde, da jeg planlægger at mure en pizzaovn op i stensætningen på terrassen. Så får jeg jo mere travlt med at spise pizza, end at luge have!
:aribeth:
bla bla bla
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

Ikke noget i drivhuset... det led under stormen...

Måske et par tomater og gulerødder i havestuen.

I køkkenhaven: Løg, persille, gulerødder, stangbønner, ærter, rødbeder og kartofler. og ruccola og dild og koriander. squash...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Jaah køkkenhaver

Post by HeidiO »

I mit drivhus var der 24 grader i eftermiddag, så jeg sad derude og nød solen i en halv times tid. De vinduer der smadrede i stormen har manden skiftet for nogle uger siden. Så det er klar til oprydning, alle de tomme plastikpotter er hvirvlet rundt derinde af stormen.

Jeg har fundet 6 forskellige tomatsorter som skal i drivhuset i år. De bliver nok sået i morgen, hvis jeg kan nå det. Derudover skal jeg have basilikum i rå mængder og et par chiliplanter kan der nok også blive plads til. Chilierne køber jeg.

Jeg har lovet mig selv at jeg ikke skal fylde hele vinkelstuen med planter i år, men der skal også sås nogle sommerblomster og så må det være det.


I køkkenhaven skal vi have squash, kartofler, løg, porrer og jordskokker og så prøver vi endnu en gang rødbeder og gulerødder, de gider ikke gro her....irriterende!
Heidi
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Jaah køkkenhaver

Post by misssophie »

i drivhuset: div. krydderurter, tomater, chili, peperfrugter og lidt klatreblomster

i højbede og i jordbed: bønner, ærter, squash, butternutgræskar, rabarber, gulerødder, løg, jordbær, div krydderurter, bladbede, salatasparges, alm asparges, ananaskirsebær, artiskok, kartofler, og så sniger der sig sikkert noget mere med...

vi har aldrig brugt ret meget krudt på at så selv,- mange af planterne er bare blevet købt i halvstor størrelse og det har kostet en formue.
nu hvor vi har drivhus, er der sat totalt gang i såningen!

16 kapilærkasser bliver det til, med en hjemmebrygget specialanordning ovenpå, så vi kan bruges vores eget jord i stedet for det kedelige jord fra plantesække...
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jaah køkkenhaver

Post by 99E »

Have har vi jo ikke meget af her - men tomat og squash i vinduerne - det er planen!
Måske noget salat også... Og græskar!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Jaah køkkenhaver

Post by Pia »

Jeg tænker jeg går amok på den årlige tur til Toftegårdens gartneri, de andre år har jeg lavet fine planer for hvad jeg ville indkøbe, men ender altid med en masse andet. Så i år vil jeg bare lade mig inspirere dernede.

Vi skal dog have tomater og chili i drivhuset, så meget er sikkert.

I køkkenhaven har jordskokker, artiskokker, rucula, pebberod og træspinat overvintret, der skal nok supleres med hokkaido tænker jeg.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jaah køkkenhaver

Post by aribeth »

nårh ja forresten... grønkål.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Jaah køkkenhaver

Post by HeidiO »

Ej, nu kom jeg jo i tanker om alle de skønne planter man kan få hos Toftegården, måske jeg skulle gemme et par pladser til impulskøb :ehh:

Hvordan er det med grønkål, kommer der også sommerfuglelarver og raserer dem?
Heidi
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Jaah køkkenhaver

Post by HHansen »

Jeg skal nok bare have persille og esdragon igen. Skal bare have lavet et hegn om mit højbed, for hunden synes det er verdens bedste sted at begrave kødben :brok:

Og så skal jeg have fundet ud af hvordan man holder dræbersnegle ude af bedet.. de kan godt nok ikke lide kruspersille og esdragon, men de går i det alligevel og det er klamt! -poogift

Det er så det eneste køkkenhave jeg skal have.. Som en af mine kolleger bemærkede forrige år: Han havde aldrig før mødt nogen der havde et bed KUN med planter til sovs :aribeth:
Men det er jo det vi bruger! :jeanie:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply