Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Felis »

Gry Gressbakken wrote:De er super super små. De er sådan det jeg beskrev. Maximalt længden af de 2 yderste led på en pegefinger :)


Okay, men mange cichlidearter vokser ret hurtigt og kan altså blive temmelig store i forhold til mange andre akvariefisk.
Jeg havde et par cichlider der var ca 25 cm lange, den størrelse havde de nået på et par år fra den størrelse du nævner....men de boede også i et 325 liters akvarium.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by 99E »

Jeg synes, det er en bedre løsning at give ham et gavekort på et par fisk - så kan I sammen tage ned i en fiskebiks og beslutte hvike fisk, det skal være.
For det lyder som om du (og måske han) ikke heeeelt ved hvad det er for nogle fisk, han har NU - og som om du ikke har nogen som helst chance for at finde ud af hvilke fisk, der vil passe i samme (mikroskopiske) akvarie.

Og måske er der ikke PLADS til flere fisk - så find noget farvestrålende akvariehalløjsa, der kan ligge i vandet og være... Friskt i farverne.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by aribeth »

som tommelfingerregel kan man sige 1 cm fisk pr liter akvarievand! Du kan altså ikke regne med de der 21 liter, for du skal fraregne grus og planter. så måske 12-14 liter reelt vand... det er 12-14 cm fisk... og så skal man derefter også se på om det er selskabsfisk man har... hvis det er chiclider, så er det næppe selskabsfisk. altså, er det nok rigeligt med fisk han har i sin balje.
Raxacoricofallapatorius
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Felis »

aribeth wrote:som tommelfingerregel kan man sige 1 cm fisk pr liter akvarievand! .



Nej, det kan man altså bare ikke.....For det vil med andre ord sige, at en fisk på 25 cm skulle kunne huses i et 25 liters akvarium....og nej, en fisk på 25 cm kan ikke engang vende sig i et akvarium på 25 liter...men den kan svømme ca 5 kropslængder i et akvarium med standardmål på 325 liter....og det synes jeg ikke engang er hensigtsmæssigt med plads

Jeg ved godt der er mange der kommer med den påstand, men det er som regel dem der lever af at sælge fisk og ikke ser på fiskenes trivsel ;-)
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Gry »

99E wrote:Jeg synes, det er en bedre løsning at give ham et gavekort på et par fisk - så kan I sammen tage ned i en fiskebiks og beslutte hvike fisk, det skal være.
For det lyder som om du (og måske han) ikke heeeelt ved hvad det er for nogle fisk, han har NU - og som om du ikke har nogen som helst chance for at finde ud af hvilke fisk, der vil passe i samme (mikroskopiske) akvarie.

Og måske er der ikke PLADS til flere fisk - så find noget farvestrålende akvariehalløjsa, der kan ligge i vandet og være... Friskt i farverne.



Ved du hvad - det her er faktisk ikke en dårlig ide overhoved! Jeg kan give ham et kort "This is a fishing date. Lets go and spend some monæææææ"

og så kan vi købe en snegl eller en finurlig plante, eller et ornament til bunden af tanken eller et eller andet sjovt :)

Jeg har hørt fra en af hans kammerater (jeg prøvede at alliere mig) at han havde en mistanke om at det var noget cichlide der var en slags japansk kampfisk og var meget agressiv. Men jeg er totalt lost når det kommer til stuff like that...
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Dorte Hansen »

Gry Gressbakken wrote:
Jeg har hørt fra en af hans kammerater (jeg prøvede at alliere mig) at han havde en mistanke om at det var noget cichlide der var en slags japansk kampfisk og var meget agressiv. Men jeg er totalt lost når det kommer til stuff like that...



Det der er noget sludder...

Hvis det er Cichlider, kan de ikke være japanske... For der er ikke cichlider i Japan....De findes kun i Syd-og mellem Amerika, i Afrika, på Madagaskar, og så er der 2 slags i Indien....
Nu med køter-bande!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Gry »

Dorte Hansen wrote:
Gry Gressbakken wrote:
Jeg har hørt fra en af hans kammerater (jeg prøvede at alliere mig) at han havde en mistanke om at det var noget cichlide der var en slags japansk kampfisk og var meget agressiv. Men jeg er totalt lost når det kommer til stuff like that...



Det der er noget sludder...

Hvis det er Cichlider, kan de ikke være japanske... For der er ikke cichlider i Japan....De findes kun i Syd-og mellem Amerika, i Afrika, på Madagaskar, og så er der 2 slags i Indien....



If you say so? XD

Jeg ved dadel og en palmehat om fisk XD
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by aribeth »

Felis, den tommelfingerregel er som udgangspunkt kun for mennesker der logisk nok kan slutte sig til at du ikke kan proppe en 25 cms fisk i 25 liter vand...
Raxacoricofallapatorius
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by MetteboDeluxe »

Viden om fisk...
Hvis du forestiller dig at fiskene er heste, hjælper det så? Hvis de kun kan gå rundt i en lillebitte fold 24/7 så har de ikke det fedeste liv. Hvis de har god plads, kan lege og løbe har de et bedre liv. Fisk er ikke så meget anderledes når det gælder plads.

Jeg har som skrevet 3 fisk på 530 liter. Bodil og Brian er mine 2 oscarcichlider og så har jeg Stribe, der er en siamesisk algeæder jeg tror vi fik fra Katrine engang (kan det ikke passe?). Så de har GOD plads og nok også mere end de fleste fisk.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by aribeth »

Ej har du stadig den Mette!!! hvor fedt!

Vi har 3 platyer og 2 gubbier og en sugemalle i vores lille 54 liter og tre unger... overvejer at starte 110literen op igen... der er rigeligt med fisk i vores lille vandpyt og jeg vil egentlig gerne have nogle pansermaller igen...
Raxacoricofallapatorius
Post Reply