Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Gry »

Jeg har den her plan om at ville købe et par fisk til min ven der allerede har et akvarie. Han har nemlig nævnt det ville være fedt med et par fisk mere.

Han har 2 sorthalede Cichlider og 1 sugemalle.

Jeg har prøvet at google lidt, men synes helt ærligt ikke jeg bliver en dadel klogere af det.

Er jeg så heldig at der faktisk er nogen derude der kan hjælpe mig og puffe mig i den rigtige retning?

Personligt synes jeg der mangler lidt liv og farve i hans akvarie, så jeg overvejede enten noget neonfisk, noget guppy, eller de der mollyer. Sådan nogle slørhalefisk-dimmere.

Men ja...når jeg søger på det så synes jeg ikke jeg kan finde noget RIGTIGT jeg kan bruge. Jeg får en masse indspist-fiskenørderi som jeg ikke kan finde ud af, og ellers får jeg bare noget omkring akvariehold generelt.

Såe...hjælp?
Pretty please?

På forhånd tak! :)
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by MetteboDeluxe »

Der er umiddelbart ikke noget der hedder sorthalet cichlide, så det er det første du skal have undersøgt - hvilke fisk er det reelt han har. Dernæst hvor stort er hans akvarie.

Jeg har f.eks. 2 Oskarcichlider i mit meget store akvarie og alle de fisk du nævner som farverige tilføjelser ville blive spist inden de rørte vandet.

Så det er ikke bare lige :linski:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Gry »

Jamen til en start sagde han bare at han havde 2 cichlider og en malle.

Så var jeg inde og søge på dét, og opdagede til min gru at der fandtes latterligt mange slags

Så spurgte jeg ham hvad faen det var for nogle han havde - og svaret var at det var sorthalede cichlider. Hvis det er dét han har fået at vide så strander vi jo lidt der, og det er lidt svært at holde det en hemmelighed hvis jeg bliver ved med at gå i flæsket på den. Men de er ikke særlig store.

Hm...måske sådan lidt godt og vel som det yderste led på tommelfingeren sådan cirkus? Måske lidt længere...måske de 2 yderste led på en pegefinger er bedre (inklusiv hale). Og så er de af hvad jeg husker, bare sådan lidt kedelige at se til.

Det er ikke det største akvarie i verden. Det er sådan et 6-8 kantet et, og så op i højden. Sådan lidt tårnagtigt. Jeg ved faktisk ikke hvor mange liter det er på. Jeg vil skyde på det ligger på omkring en 8-15 liter måske?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by 99E »

Gry Gressbakken wrote:Det er ikke det største akvarie i verden. Det er sådan et 6-8 kantet et, og så op i højden. Sådan lidt tårnagtigt. Jeg ved faktisk ikke hvor mange liter det er på. Jeg vil skyde på det ligger på omkring en 8-15 liter måske?

Hvis det er tårnagtigt er det "nemt" at beregne størrelsen.
Du skal bruge arealet af grundfladen (cirka) og gange med højden. Så får du målet i kubikcentimeter. Det deler du med 1000. Vupti, antal liter.

Du kan også sammenligne med en helt almindelig sort hestespand - eller en anden spand, du kender størrelsen på.

Hvis akvariet er 8-15 liter, er der ikke plads til særligt mange fisk.
Så meget ved jeg da...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Felis »

**neonfisk, noget guppy, eller de der mollyer. Sådan nogle slørhalefisk-dimmere.**

Der er ingen af dem du nævner der, der fungerer særlig godt sammen med ciclider, medmindre det er en af de få arter af cichlider der trives i et selskabsakvarium og som ikke anser alle andre fisk for at være frokostanretningen...eks. sommerfuglecichlider.

Nu kender jeg ingen cichlider der går under navnet "sorthalet cichlide"....og har da alligevel haft akvariefisk siden i 70erne

Men som hovedregel er der kun ganske få cichlidearter der fungerer i akvarier med andre fisk end cichlider...og igen afhængigt af, hvor deres oprindelsesland er.

Malawi- og Tanganyikacichlider er nogen af dem, de kommer fra Afrika..og det er svært at finde mere farvestrålende fisk end sådan nogen...

Andre arter er fra Sydamerika o.s.v

Og de har forskellige krav til indretning, vandtemperatur o.s.v.

Og mange cichlidearter kan være fjendtlige over for andre fisk..

Søjleakvarium, sekskantet...hvis det er så lille som du siger, så bør der slet ikke være flere fisk deri.

Men få at vide hvilke fisk der er ...og størrelse på akvariet
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Gry »

Jeg har lige fundet frem til at det er et 21 liters akvarium. Jeg har også sagt at der vidst ikke er noget der hedder en sorthalet cichlide sådan officielt og om han kender navnet på dem rigtigt, eller har mulighed for at tage et billede af tanken til mig, med en af fiskene på...

den har han så ikke svaret på. Men han er generelt elendig til at svare på smser. Møgøre.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by 99E »

En hurtig googling på cichlider og akvariestørrelse siger mig, at flere fisk på 21 liter nok ikke er en fed ide...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Dorte Hansen »

Jeg håber virkeligt ikke at det er cichlider han har...
2 Cichlider i så lille et akvarie er simpelthen dyrplageri.
Nu med køter-bande!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Felis »

21 liter, så skal der ikke flere fisk i er min umiddelbare vurdering når det er cichlider..

Akvarie i dne størrelse kunne måske huse 10 neonfisk hvis det var de eneste der var i..


men hvis ejeren gerne vil have flere fisk, så bør det være maks 2 af samme art som dem der er der, forudsat at lige den cichlideart er nogen der aldrig bliver ret store og at det ikke er nogen af dem der danner territorie og slår hinanden og andre fisk ihjel..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Hjælp! Er der nogen der kender til akvariefisk?

Post by Gry »

De er super super små. De er sådan det jeg beskrev. Maximalt længden af de 2 yderste led på en pegefinger :)
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Post Reply