Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post Reply
Rytterkompagniet
Posts: 8
Joined: Mon 11. Nov 2013 20:43

Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by Rytterkompagniet »

Hej Alle

Jeg har netop læst bogen "Bag om Biddet" - og jeg må tilstå at den har givet stof til eftertanke.

Kort fortalt er pointen med bogen at vi skal tilpasse vore bid efter hestens anatomi... ligesom vi har gjort med
sadler i mange år.
Hestemunde er meget forskellige, og dertil kommer at heste også kan have bid de foretrækker frem for andre.

Derudover skyder bogen en hvid pil gennem alle de gamle "myter" om bid, så som at et tykt bid er blidere, 3 delt er bedst, bidløst er blidest osv. osv.

Hvad rider du med... og hvorfor har du valgt dét?

VH

Frederikke
Venlig Hilsen
Frederikke

Kig forbi www.rytterkompagniet.dk
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by Stimata Doamna »

Anatomien og 'bagagen' er forskellig for alle heste, så man er vel altid nødt til at finde den løsning, der passer bedst ind i en given situation.

Min gode gamle hoppe kan simpelthen ikke lukke munden, hvis hun har et tykt bid i kæften - så det er vel logisk, at det er en dårlig løsning. Faktisk er hun gladest for ikke noget bid, og da det fungerer fint, er det så det, vi gør i. En hest, jeg kender, havde i årevis løbet rundt med et stykke pigtråd i munden (det var enten i tungen eller i kinden), og den er ikke glad for bid overhovedet *surprise* - om bidløst er hårdere eller blidere end et bid, er i den sammenhæng helt ligegyldigt.

Hvorom alting er, så mener jeg, at det er bedst at holde tingene så simple som muligt. Se sig godt for, inden man køber sig fattig i bid (og det er der uendelige muligheder for) - og måske prøve at låne sig frem til forskellige bidtyper, som kunne være muligheder. En ting er i hvert fald sikker: der er masser af bid derude - mange flere end man kan forestille sig - og nogle af dem ligner noget, Fanden fandt på en mandag morgen i regnvejr.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by Stimata Doamna »

Det er desværre ikke alle heste, der vokser op i beskyttede boliger - denne hest kom fra Ungarn.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by Lone Beck »

Jeg rider med Sprengers Turnado-bid på mine. Det skulle være det blideste, og det håber jeg så... :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by Pia »

Rocking S Snaffle til den ene og et tyndt todelt Bombur til den anden.

De passer til deres respektive mundanatomi.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by misssophie »

nu rider jeg jo ikke så skide meget pt,- men der er et sprenger 3-delt d-ringsbid på den ene trense og et alm 3-delt på den anden.
Misssophie
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by Frieser9460 »

Lige nu rider jeg slet ikke... men når jeg forhåbentlig kommer i gang med min Tinker og Frieser i løbet af næste år, bliver de primært bidløse. Jeg køber dog også et bid til dem hver... fordi jeg synes, de skal lære at have bid i munden også. Hvilket bid, det bliver kommer til at afhænge af, hvad der passer bedst til dem hver især.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvilket bid rider du med... og hvorfor?

Post by CXEC »

Sidepull. Dullen bryder sig ikke om bid, overhovedet, så det retter jeg mig efter. Skal jeg ride med bid bliver det et Myler D-ringsnaffle, som er tyndt nok til hendes mund, og giver tungefrihed. Dog behøver jeg ikke ride med bid.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply