Er det socialt bedrageri?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Annemaja »

Ok Spørge Jørgen....

Er det dig - og var jeg din familie, ville jeg gøre hvad jeg kunne for at støtte dig i dit valg! For du har jo helt sikkert dine grunde.

Personligt har jeg stået i en lignende situation - dog med job og ikke på kontanthjælp - og jeg havde sådan set også behov for at se om forholdet kunne se holdbart ud inden vi officielt skulle være samboende, og dermed blande de børn der i forvejen var i mit liv og den økonomi der var i den forbindelse ind i noget nyt og måske lidt på sigt usikkert, selvom jeg ikke var i tvivl om at jeg ville beholde mit nye barn ( vores forhold kom så til at vare i 20 år - men det er en anden historie ).

Personligt er jeg ekstremt træt af andres bedrevidenhed, emsighed og trang til at blande sig uopfordret i ting der ikke angår dem!
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by 99E »

Felis wrote:Derudover synes jeg det er dybt umoralsk, på den måde at udnytte systemet for egen vindings skyld....noget der bl.a er skyld i, at andre mister deres indkomster fuldstændigt

Jeg er altså ikke helt med på, hvordan den beskrevne situation er at "udnytte systemet".
Men OK, jeg mener også sagtens, man kan være "reelt enlig" (idiotisk udtryk!) selvom man har en kæreste.
Og selvom man er gravid.

Jeg kender da i hvert fald een, der ikke ville få en abort i sådan en situation, simpelthen fordi hun ville synes, det var "forkert".
Men samme person ville være pæææænt på spanden, hvis kommunen så besluttede sig for, man ikke kan være gravid og enlig samtidig.
Eller hvad begrundelsen nu skulle være...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Stimata Doamna »

Socialt bedrageri er et vidt begreb, og det er ikke sort/hvidt hverken i lovens forstand eller i virkelighedens verden. Hvis man modtager en ydelse, man reelt set ikke har ret til, eller hvis man ikke betaler det, man egentlig skulle, er det vel bedrageri og begge dele er lige fy-ha-da-da.

Til gengæld har man så skruet et system sammen, der åbner døren på vid gab for skattetænkning, kassetænkning og generel omgåelse af reglerne ved små fiksfakserier - og det er sgu ikke nemt at vide, hvad der er hvad. Altså fiksfakserier, direkte snyd eller "bare" virkelighed. Jeg kan godt forstå, hvis betalerne synes, at der er nogen, der uberettiget har et sugerør i kassen. Jeg kan godt forstå, hvis nogen med et reelt problem bliver harme, hvis andre uberettiget snupper af den fælles pulje. Jeg kan godt forstå, hvis modtagere af ydelser bliver harme, hvis dem, der kan, ikke betaler det, de bør. Jeg er bare ikke sikker på, at jeg nogensinde ville føle mig kaldet til eller sikker nok i min sag til at blande myndigheder ind i en konkret sag. Jeg ville heller ikke melde naboen til politiet for et butikstyveri på en formodning.

Det er sjældent den enkelte sag, der vælter læsset - det er akkumulationen. Hvornår er det en sag, og hvornår tror man, at det er en sag? Der er tit en masse formodninger, der slører billedet gevaldigt - og et system, der bidrager til at sløre billedet endnu mere.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Felis »

99E wrote:
Felis wrote:Derudover synes jeg det er dybt umoralsk, på den måde at udnytte systemet for egen vindings skyld....noget der bl.a er skyld i, at andre mister deres indkomster fuldstændigt

Jeg er altså ikke helt med på, hvordan den beskrevne situation er at "udnytte systemet".
...



Det burde ikke være svært at forstå, set i sammenhæng med det øvrige af mit indlæg....at HVIS man for at score ekstra penge til eks. boligydelse og forhøjede ydelser til børnene, ikke opgiver til kommunen at være i et forhold af den slags, hvor personen ville blive vurderet "ikke reelt enlig"....hvad enten så kæresten bor på samme adresse uofficielt...eller de bor hver for sig, det er at udnytte systemet...og vil i øvrigt blive takseret som socialt bedrageri.

**Det er sjældent den enkelte sag, der vælter læsset *** .....næ, det er sagerne sammenlagt, hvor sociale bedragere årligt får udbetalt sammenlagt flere milliarder uretmæssigt
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by 99E »

Don't get me wrong, Felis:
Jeg synes, socialt bedrageri er noget skidt.
Jeg synes folk skal lade være, for jeg gider egentlig ikke betale for det.
(Det gør jeg så heller ikke lige nu, hah!)

Jeg synes også det er helt okay at kontakte myndighederne, hvis man med sikkerhed ved, der foregår noget fusk.

Men det der crap med "reelt enlig" - det har jo vist sig faktisk at blive misbrugt på det groveste af kommunerne.
Problemet er, at der ikke er ET punkt på skalaen mellem "helt sikkert, absolut single" og "Helt sikkert, totalt i et såkaldt ægteskabslignende forhold" hvor man går fra den ene kategori til den anden.
Fx der, hvor man er kærester.
Hvor man somme tider spiser sammen og hvor den ene måske har højere indtægt end den anden og derfor lige giver is en gang oftere end den fattige del af parret...

Guderne skal da vide, at da jeg var på SU og Mikkel sad i egen lejlighed med god fuldtidsløn, pungede han ind imellem ud til ting oftere end jeg gjorde - også i den meget korte tid, der gik, før jeg bare flyttede ind og opsagde kollegieværelset.
(...og efter. Oh, også efter...)
Det var så ikke noget problem, fordi der ikke var blandet andre sociale ydelser ind i det end SU.

Derudover er det jo fjollet, at man gerne må låne en bil af en ven/veninde uden at miste sin "enlighedsstatus" - men ikke af en, man siger er ens kæreste.
Man må spise sammen med (diverse forskellige) venner lige så tit man vil - men hvis man spiser med sin erklærede kæreste er man fusker.
Man må gerne få goodies og tilskud af mad af sine venner og forældre - men hvis kæresten tager en pose kartofler for meget med, sååå...!

Ind imellem er det, at "reglen/loven siger, at..." ikke noget godt argument.
Loven kan også være forkert.
Skal man følge den alligevel og tage sine tæv, hvis man blive r opdaget?
Ja.
Men man behøver ikke bifalde loven som den er - uanset om det er hundeloven, love og regler for beskatning, regler for omskæring af drengebørn osv.

Fx har vi et par gange beskåret en hest uden at tage penge for det, fordi det var en ven, hvis hest lige skulle rettes af.
Det skal man i teorien beskettes af.
Fx har vi da haft både naboer og hestekyndige bekendte til at se efter vores heste og får GRATIS mens vi var ude at rejse - det skulle man i hvert fald en overgang betale skat af.
Det er jo absurd!

smukke-ped wrote:jamen hvordan gør man, er det en speciel stikker-hotline, eller hvad.....

Ja, jeg tror faktisk, der blev oprettet sådan en hotline.
No kidding...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by annetteB »

Derudover er det jo fjollet, at man gerne må låne en bil af en ven/veninde uden at miste sin "enlighedsstatus" - men ikke af en, man siger er ens kæreste.
Man må spise sammen med (diverse forskellige) venner lige så tit man vil - men hvis man spiser med sin erklærede kæreste er man fusker.
Man må gerne få goodies og tilskud af mad af sine venner og forældre - men hvis kæresten tager en pose kartofler for meget med, sååå...!


Det er nemlig rigtig fjollet, at dét at man i ny og næ ser hinandens kønsorganer skal gøre en forskel på det økonomiske område.
Skulle jeg igen få den slags breve fra kommune o.l har jeg derfor tænkt mig at forklare, at jeg skam ikke gør forskel på NOGEN af mine venner, men knalder dem ALLE sammen. Så får vi se, hvem kommunen mener skal forsørge mig.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by MinnaN »

Der hvor jeg bor er der sport i at melde hinanden for både det ene og det andet.

Fordi jeg ikke har fået fjernet eks's navn fra min postkasse, er jeg social bedrager ifølge "tanterne" og de mennesker som har ondt i røven over at eks og jeg rent faktisk kan sammen efter vores skilsmisse.
Jeg har fået en henvendelse eller 3 fra kommunen om vi nu var skilt og ikke kærester....
What gives??

Jeg er single, jeg nyder mit liv med mine børn. Men med min eks skal jeg være rivende uvenner ifølge kommunen og "tanterne" M/K.

Det gider jeg/vi bare ikke, fordi det giver usikre børn.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Ane »

har jeg derfor tænkt mig at forklare, at jeg skam ikke gør forskel på NOGEN af mine venner, men knalder dem ALLE sammen.


:hhansen:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by Anja »

Man skal træde ualmindeligt varsomt på dette område.

At spise aftensmad sammen er totalt no-go hvis du bor i en kommune der er emsig.

User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Er det socialt bedrageri?

Post by BeritH »

Anja wrote:Man skal træde ualmindeligt varsomt på dette område.

At spise aftensmad sammen er totalt no-go hvis du bor i en kommune der er emsig.



Hold da kæft. Det her strider da direkte mod menneskerettighederne. Gud ved om den holder i retten??

At have en kæreste er sgu da ikke det samme som ikke at være enlig. Jeg er rystet!

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply