Hun bider barn

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hun bider barn

Post by Pia »

aribeth wrote:dræb hunden, lige på stedet... halal og uden bedøvelse! NU!


Du er så skide brutal Katrine!

Føj!

Derudover er jeg enig :hhansen:
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hun bider barn

Post by Felis »

aribeth wrote:dræb hunden, lige på stedet... halal og uden bedøvelse! NU!



Nej da...det sviner jo som bare fanden med alt det blod :linski:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hun bider barn

Post by 99E »

BeritH wrote:Ud fra en enkelt beskrivelse at et mennesker, der efter eget udsagn ikke er specielt god til at aflæse hunde, konkluderer I med en enkelt undtagelse at så skal den da bare aflives. Kun en enkelt foreslår trods alt træning før "af med knoppen".

Hunden knurrer når man skubber den ned, fordi den hopper op.
Hunden snapper efter folk, der "kommer for tæt på dens hale".
Hunden kan/må ikke "flyttes på".

Det er altså ikke et enkeltstående tilfælde - hunden har gjort anslag til lignende ting før.

Kan og må man vælge at have sådan en hund?
Ja, bevares.

IMO kræver det bare, at man beholder den derhjemme, hvor den ikke er i nærheden af "fremmede mennesker", at man enten ikke får gæster eller advarer dem imod hunden (helst holder hunden fra gæster) og at man ikke tager den med sig ud i resten af verden.

At tage en hund, der ikke har lært basal omgang med mennesker, ud blandt os andre er pænt dårlig stil.

Og det selvpom der faktisk er masser af situationer, hvor jeg godt kan forstå hvis hunde bider - og også kan være okay med, de ikke bliver aflivet for det...
Men fordi man "kommer for tæt på dens hale" eller ikke vil hoppes op ad?
No way.

Havde barnet været henne for at tage hundens kødben eller hevet den i ørerne eller sådan noget kunne vi "snakke om det". Det var så ikke tilfældet her.
(Og jeg vil have, jeg kan tage hundens mad fra den - ikke mindst fordi den kunne have fået fat i noget ikke-mad ved et uheld... Og dét skal kunne reddes/hunden skal kunne reddes fra dét...)

Og kan eller vil ejeren ikke træne hunden, så den kan omgås andre mennesker, så er det IMO smartest at få standset ulykken før det går rigtig galt - og dyrlægerne har sådan nogle magiske sprøjter, der forhindrer hunde i nogensinde at bide igen.

(Heroppe er folk anderledes kontante... Har man "sådan en hund" og ikke selv kan finde ud af at afrette eller aflive, risikerer man, den "forsvinder" og evt. findes skudt et stille sted...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Hun bider barn

Post by Dorte Hansen »

BeritH wrote:.

Ud fra en enkelt beskrivelse at et mennesker, der efter eget udsagn ikke er specielt god til at aflæse hunde, konkluderer I med en enkelt undtagelse at så skal den da bare aflives. Kun en enkelt foreslår trods alt træning før "af med knoppen".




Overvejer hvilken tråd BeritH har læst...

Ser faktik ingen der i denne tråd skriver at hunden BARE skal aflives.

Alle skriver at HVIS hunden er generelt farlig og ikke kan trænes til at opføre sig bedre SÅ bør man aflive....

Og så ser jeg faktisk 4 der svarer, uden overhovedet at tage stilling til den pågældende hund. (mid selv incl.)
Nu med køter-bande!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hun bider barn

Post by Ane »

Ud fra en enkelt beskrivelse at et mennesker, der efter eget udsagn ikke er specielt god til at aflæse hunde


Nu ved jeg ikke om det er mig eller barnet Berit snakker om her. Jeg er ingen hundeekspert, det indrømmer jeg gerne. Men vi har haft hunde hjemme da jeg var barn og jeg mener godt jeg kan beskrive ret præcist hvad jeg ser, samt aflæse hunde til husbehov. Hvad man til gengæld gør ved sådan en hund har jeg ingen idé om.

Hvis det er barnet der skrives om - så er han muligvis ikke god til at aflæse hunde, men vi stod 7 voksne mennesker (incl. ejeren), inden for en radius af 5-7 meter fra hund og barn, og barnet gjorde ikke noget galt.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hun bider barn

Post by aribeth »

Boltpistol eller ej... blodet sprøjter lige så meget!

Og så mener jeg i øvrigt, at hvis en hund bare EN gang bider... selvom det så er et barn eller en voksen der provokerer den, så skal den aflives...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hun bider barn

Post by HHansen »

smukke-ped wrote:Hvorfor skal man kunne tage hundens mad og ben fra den, når den har fået det tildelt? Det er helt forkert, i min verden. Vovse har fået det af sin leder, og kan trække sig tilbage med det den har fået tildelt.


fordi nogen gange har vovse ikke fået det tildelt, men har stjålet det eller fundet det - og måske er det den har "fundet" en chokoladekage som potentielt kan slå den ihjel.. når man så opdager dét er det jo fedt at kunne tage det fra den inden den æder det.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hun bider barn

Post by 99E »

HHansen wrote:
smukke-ped wrote:Hvorfor skal man kunne tage hundens mad og ben fra den, når den har fået det tildelt? Det er helt forkert, i min verden. Vovse har fået det af sin leder, og kan trække sig tilbage med det den har fået tildelt.


fordi nogen gange har vovse ikke fået det tildelt, men har stjålet det eller fundet det - og måske er det den har "fundet" en chokoladekage som potentielt kan slå den ihjel.. når man så opdager dét er det jo fedt at kunne tage det fra den inden den æder det.

Det er grund nummer et.

Grund nummer to:
Jeg forsøger at træne min hest til at være uskadelig, selv overfor fjolser, der ikke ved hvad de laver.
Det betyder godt nok, at vi ind imellem har vøret ude for, sådanne fjolser ikke kunne få vores hest "til noget", fordi hestene har valgt at stå og stirre lidt forvirret på det besynderlige menneske - men "stirre forvirret" er mindre skadeligt end "løbe forvirrede rundt".
Jeg accepterer ikke foderrelateret aggression hos min hest, fordi det er sindssygt farligt at en 4-600 kg hest komer tonsende og nægter at flytte sig for mennesker, bare fordi der er mad i farvandet - og fordi førnævnte fjolser (mig selv inklusive) kan komme i tanker om, der lige skal et eller andet tilskud i madspanden eller skal hænges hønet op mens hestene spiser krybbefoder eller hvad ved jeg.

Vi forsøger at holde Sheila trænet til at børn og fjolser kan omgås hende uden risiko for bidskader.
Også selvom vi selvfølgelig forsøger at sørge for, børn og fjolser ikke behandler hende urimeligt.
Det betyder også, hun er vandt til at blive klappet, rørt nederen steder og få taget sin mad fra sig.

Praktiske grunde til at kunne tage mad fra hunden:
- Forleden lå hun og gnavede i et hudben inde i stuen. Det er OK, når hun gør det i sin stol/på sit tæppe. Men lige den dag talte vi på FaceTime med familien i Danmark, og hun larmede. Jeg tog hudbenet (efter at have varslet hunden om at nu kom jeg og "gjorde noget") og flyttede hende ind i et andet run.
- Somme tider får hun "rigtige kødben". Om vinteren foregår det på badeværelset - i brusekabinen, hvor det er nemt at gøre rent. Et par gange har hun forsøgt at tage sit snaskede kødben med ind i stuen. Så bliver det taget fra hende og puttet tilbage i brusekabinen.
- Somme tider får hun fat i ting, hun ikke skal spise. Der er en noget anden holdning til at smide ting fra sig i naturen her, end jeg synes er passende. Diverse klamme ting (mugne boller, tyggegummi, slikkepinde, you name it) bliver taget fra hende. Somme tider ved at jeg stikker hånden i gabet på hende og piller klamhedstingene ud...
- Somme tider undervurderer jeg hvor meget hun vælter sit foder ud over det hele - hvis der nu er noget Særligt Lækkert i bunden af skålen. Så kan jeg godt finde på at fortryde at have ladet hende få skålen i køkkenet hvor gulvet mildest talt ikke er egnet til snaskeri... Og så ville flytte den ud på badeværelset (Yay, klinker!!). Det vil jeg kunne gøre uden risiko for liv og lemmer, tak.

Nåhja... Og en af de små piger i bygningen holder af at gå tur med Sheila.
Det ville jeg heller ikke turde, hvis ikke jeg var sikker på Sheilas reaktioner på verden.

Der er nogle ting, heste SKAL kunne, i min verden. Stå bundet, fx. Løfte ben. Gå ind i en trailer.
Og der er nogle ting, hunde SKAL kunne, i min verden. At få taget deres mad er en af dem. At gå i snor og gå i kurv/stol/på tæppet. Være renlige.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hun bider barn

Post by BeritH »

Og det er jo nok her hvor den store forskel ligger i opfattelse. Jeg synes nemlig ikke at fjolser skal omgås mine dyr, og jeg synes ikke mine dyr skal finde sig i alt fra fjolser. Så det kunne jeg ikke drømme om at træne dem til. Jeg synes heller ikke de nødvendigvis skal interagere med børn af hele verden.

Således havde jeg en gammel kat, der bare ikke kunne lide gæster og endnu mindre børn. Når folk kom på besøg, var det første jeg altid sagde til dem, "lad være med at røre den store grå kat". Gjorde de det alligevel, var der store chancer for revent skind. Til gengæld opsøgte han dem aldrig selv. Jeg kunne da ikke drømme om at aflive katten, eller sende ham ud når der var gæster. Hvis de bare lod ham være, så lod han også dem være.

Det samme med en hund. Jeg synes der er fandens til forskel på at den snapper, når man ikke lader den være i fred, og så på et frådende uhyre der aktivt går efter struben på folk.

Og med hensyn til børn, jamen lær dem dog at de ikke må røre fremmede hunde. Det er da ikke så svært.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Hun bider barn

Post by Frieser9460 »

Jeg er meget på linje med BeritH i denne debat, tror jeg. Hvis en hund BIDER... og her mener jeg vitterligt bider og ikke blot snapper/markerer for at vise, at en grænse er overskredet (når en hund snapper/markerer, har den oftest advaret med mindre signaler først, men er blevet overhørt)... så mener jeg, at første step må være at undersøge hunden for fysiske skavanker, der kan give smerter. Kan der IKKE findes nogen som helst tegn på smerter, må hunden lægges til at sove.

Men jeg har det ligesom BeritH - lallende idioter skal ikke omgås mine dyr. Og børn bør lære, at man ikke går hen til fremmede hunde og rører ved dem.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply