Link til artikel- ny forskning om heste

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Link til artikel- ny forskning om heste

Post by xtiny »

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hest ... kkeskurven

Det er faktisk interessant læsning. Men måske mest fra jorden af.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Link til artikel- ny forskning om heste

Post by misssophie »

ja, den er faktisk ret interessant
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Link til artikel- ny forskning om heste

Post by 99E »

Jeg faldt over den forleden - og du har ret, xtiny, det er en rigtig interessant artikel.
:mikkel:

Og jeg synes det er superfedt, der er nogen, der faktisk prøver at forske i de der ting.
En ting er, hvad vi hver især går rundt og gør og "synes virker" - men jo mere videnskabeligt funderet træning vi kan få på banen, desto bedre, synes jeg.
:jeanie:

Og så synes jeg det her er sindssygt vigtigt:
»Jeg fandt, at den gradvise tilvænning, også kaldet desensitivering, fungerer bedst for flest. Almindelig habituering, hvor hestene udsættes for det, de frygter, for fuld styrke, virker for nogen, men det fungerer ikke på de mest sensitive heste. Det kræver desuden en dygtig træner, hvilket også gør sig gældende for at bruge positiv forstærkning, fordi timingen skal være helt rigtig, hvis forbindelsen mellem godbid og oplevelsen skal etableres,« forklarer Janne Winther Christensen.

Der er flere ting, man må tage i betragtning, når man vælger træningsmetode - for både hestens personlighed og trænerens (personlighed og) evner har indflydelse på hvordan slutresultatet bliver.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Link til artikel- ny forskning om heste

Post by Frieser9460 »

Virkelig interessant artikel. Jeg har p.t. kun skimmet den, da jeg sidder på job lige nu, men den skal helt sikkert nærlæses, når jeg kommer hjem. :mikkel:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply