(Hvorfor) læser I bøger?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by aribeth »

Jeg elsker historier. Og kan lide godt sprog, men bedst er god fortælling om mennesker. Jeg kan godt lide lyrik, men det er noget der er vokset hos mig indenfor de seneste år... Hvorfor læser jeg... For underholdningens skyld, vel!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by BeritH »

Jeg læser faktisk ikke så tit bøger. Det er mest når jeg er på ferie, men så kan jeg til gengæld også pløje to til tre bøger på en uge.

Generelt har jeg ikke tid til at sætte mig med en bog, så det er i meget begrænsede perioder, det kommer over mig. Men når jeg læser, så er det for at lade mig underholde.

Lyrik og digte læser jeg ikke, det siger mig intet.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by annetteB »

jeg læser, fordi dét at læse en god skønlitterær bog er som at kunne åbne et vindue ind i hovedet på et andet menneske og læse deres fantasi. Og fordi det er sjovt. Og fordi en bog er en glimrende "transportabel glasboble til selvvalgt isolation"
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by Godzilla »

Jeg kan lide at læse/høre bøger.

Det startede så snart jeg kunne læse, og det lærte jeg tidligt. Jeg har aldrig kunne falde i søvn, heller ikke som barn, så det var god afveksling og afslapning at læse i sengen.

Og det fortsatte jeg så med.

Jeg har i en periode mere hørt lydbøger, men jeg har opdaget at det holder mig vågen, så nu læser jeg papirbøger igen når jeg skal sove.

Lydbøgerne har en ekstra dimension; oplæseren, som kan gøre det til en stor oplevelse at høre bøger. Jeg har mine favoritter inden for oplæsere. Jeg hører lydbøger når jeg vasker op, rydder op, kører bil, strikker osv.

Jeg elsker at læse. Det er hyggeligt, underholdende og interesant. Jeg læser både skønlitteratur, faglitteratur, en smule lyrik og somme tider biografier. Jeg har også tegneserieperioder, men der er langt imellem dem. Jeg er vild med TinTin. :heidio:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by 99E »

Ih, hvor er det rart at få bekræftet alle sine "fordomme" om hvorfor folk læser bøger! :jeanie:

Selv har jeg som regel 2 formål (og nogle bøger er 2-i-1-bøger).
- Underholdning!
- At (gen)opleve (en) verden jeg ikke kender eller set fra en anden synsvinkel end min. At få del i andres tanker, oplevelser, følelser, overvejelser, verdenssyn... Også selvom det ikke er en verden, der findes (jeg er en sucker for GOD fantasy...).

Når bøger er bedst, kan de begge dele på en gang. :elsk:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by Frieser9460 »

Jeg læser vel nærmest... tjah... ALT! :linski: Faglitteratur, skønlitteratur, poesi... you name it...

Men hvorfor?? Tjah... faglitteraturen giver jo sig selv, og det er heller ikke den, du spørger ind til, og hvad skønlitteraturen og poesien angår, så tror jeg, det for mig handler om, at disse ting kan røre ved noget i mig og være en slags vindue ind i en anden verden for mig. Og et vindue til et andet menneskes sind og fantasi. Der ud over kan jeg af en eller anden uforklarlig årsag også bare godt lide følelsen af en rigtig bog i hænderne og papirets knitren, når man bladrer i den.

Jeg kan desuden bare godt lide at fortabe mig i en god historie og give min fantasi frit spil....
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply