At slagte en hest.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

At slagte en hest.

Post by Felis »

Nu er det vist ikke ukendt for ret mange i det ganske land, at der i en uges tid har været fokus på et af hverdagens "dramaer" :hhansen:

Nemlig det faktum, at en ung mand, søn af en kendt TV-kok, "kom til" at kappe hovedet af en hest og fjerne dens indvolde.....MEN så blev forstyrret i arbejdet, da nogen kom og blandede sig :wow:
Og at det afslagtede dyr i stedet for at ende som...efter mandens egen tilståelse om at stå bag aflivningen og hans forklaring omkring det, faldt...og hvis den forklaring holder, så muligvis i overensstemmelse med førnævnte TV-koks opskrift fra 1996...."Helstegt hest i et hul i jorden" , blev konfiskeret og destrueret :wow:

Nu her bagefter melder spørgsmålene sig:

Er det virkelig så forfærdeligt, at slagte en hest med det formål at æde den? :aribeth:

Føromtalte TV-kok modtager dødstrusler og beskrivelser af, hvordan man har lyst til at skære HENDES hoved af.....jamen tror folk det er hende selv der har bestilt en slagtet hest...eller er hendes forbrydelse blot, at hun ikke har opdraget sin skarnsunge, så han ikke finder på at rende rundt og skære hovedet af små nuttede ponyer :wow:

Hvad nu hvis man forudsætter at det altså ER korrekt, at den unge mand har fået instruktioner i at slagte dyr.. :ehh:

Altså jeg medgiver, at det sgu nok ikke var det mest hensigtsmæssige sted at vælge til slagtningen, en overrendt nordsjællands strand. :mettebo:

Men altså, er det helt forkert at mene, at hysteriet omkring hændelsen har fået helt uanede proportioner...

Hvorfor er det SÅ forkert gjort at skære hovedet af den hest , at den unge mand i værste fald kan risikere et år i spjældet, hvis det virkelig VAR for at spise den..og ikke blot for at være smart fordi der var nogen gniderier omkring hvorvidt kræet var foræret væk eller ikke......når samme fremgangsmåde at Halal-slagte dyr på, fandme er blåstemplet af lovgivningen og foregår dagligt her...blot ikke på en sandstrand, men rundt omkring i private hjem eller ulækre slagtehuse, hvor det sidste dyrene får ind på nethinden er stanken af artsfællers blod og dyngen af indvolde og andet slagteaffald.



Hvad mener I...

Hvad er forkert ved hændelsen...hvis der er noget forkert

Bør den unge mand findes og korsfæstes til tonerne af "Jeg har min hest jeg har min lasso".....

Eller bør føromtalte TV-kok virkelig af med knoppen for at have produceret et hestedræbende monster :mettebo:


Elller........ :hva: :hva:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: At slagte en hest.

Post by Felis »

Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: At slagte en hest.

Post by Ane »

Jeg synes ikke det er problematisk at slagte heste, og spiser gerne selv hest. Men jeg synes det er sygt som 'almindelig' dødelig at give sig i kast med at slagte en pony, og føler mig ikke overbevist om at han på nogen måde vidste hvad han havde gang i. Der er regler for slagtninger, og vi skylder dyrene at de lider minimalt overlast inden de dør. Derfor kan jeg godt forstå han er blevet sigtet for mishandling. At der er tosser der truer Camilla Plum er en anden sag, det er vel bare tosser.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: At slagte en hest.

Post by Felis »

Ane wrote:Jeg synes ikke det er problematisk at slagte heste, og spiser gerne selv hest. Men jeg synes det er sygt som 'almindelig' dødelig at give sig i kast med at slagte en pony, og føler mig ikke overbevist om at han på nogen måde vidste hvad han havde gang i. Der er regler for slagtninger, og vi skylder dyrene at de lider minimalt overlast inden de dør. Derfor kan jeg godt forstå han er blevet sigtet for mishandling. At der er tosser der truer Camilla Plum er en anden sag, det er vel bare tosser.



Jamen hvad så når det forlyder, at det ikke er første gang han har slagtet dyr i den størrelse, f.eks et æsel..og dermed formodes at være i besiddelse af en vis erfaring, ja føromtalte TV-kok påstår sågar, at den unge mand har modtaget instruktioner fra en dyrlæge i at slå dyr ihjel.

Klart nok at dyrene kun må lide minimal overlast, det fremgår jo af dyreværnsloven, men fremgangsmåden er jo, ud fra hvad der hidtil er blevet oplyst skal det lige tilføjes nøjagtigt den samme som ved Halal-slagtning...og det er jo da lovligt og anses ikke som mishandling (det mener jeg så det er OG fremgangsmåden burde være forbudt)

Men det er det jo desværre ikke, så hvorfor er det så ok at sigte manden for mishandling ved at slagte en hest på den måde blot fordi vedkommende ikke er jøde eller muslim..

Jeg synes det er i orden hvis han bliver sigtet for at slagte hesten hvis han ikke har modtaget den fornødne undervisning i at gøre det.
Og ligeledes at stedet han valgte ikke er ok....altså hvis han måtte slagte dyr og han f.eks havde valgt at gøre det inde i haven i stedet for på stranden lige neden for, så havde det jo været ok..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: At slagte en hest.

Post by Ane »

Jeg det sådan, at udfører man 'bad judgement' et sted (som i jeg slagter den lige nede på stranden), så er man sku nok ramt at 'bad judgement' i andre sammenhænge også. Så jeg tiltror ham gerne at han har snuppet en kniv og en pony og tænkt, den slagter jeg da lige, jeg har jo slagtet høns før....

At hans mor siger at han godt ved hvad han gør overbeviser mig ikke :hhansen: - men det finder politiet jo nok ud af.

Alle dyr skal i øvrigt bedøves inden de slagtes, også de halalslagtede.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: At slagte en hest.

Post by Felis »

Ane wrote:Alle dyr skal i øvrigt bedøves inden de slagtes, også de halalslagtede.



Ja okay..her i landet foreligger der ganske vist krav om, at dyrene, hvis det skal gå helt efter reglerne, får et lille gok i panden for et syns skyld, men at boltpistol der skyder hul eller brug af andet der på nogen måde beskadiger dyret er no-go, men sådan foregår det ikke i mange andre lande.

Og man kan faktisk godt få udenslandsk kød i danske kølediske fra dyr der er slagtet helt uden bedøvelse, for på mange udenlandske slagterier bruges mere og mere at slagte ALLE dyrene på Halal-vis eller ved schæchtning og uden bedøvelse for effektivitetens skyld, fordi det sparer noget sorteringsarbejde o.s.v.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: At slagte en hest.

Post by misssophie »

jeg har ikke noget imod at heste slagtes og spises

jeg har noget imod:

-at man efter eget udsagn ikke har haft selskab til ponyen da den var i live
-at han i sit eget brev lyver om at det har været umuligt at skaffe selskab til kræet (shetlændere hænger på træerne...)
-at man ikke har haft viden om hold af ponyen
-at man ikke har aflivet den efter reglerne, eller med nok viden (halal eller ej) HVIS dette er tilfældet...
-at han har gjort det på et offentligt sted
-at man ikke har overholdt sin aftale om tilbagesalg til tidligere ejer

men jeg kender ikke disse mennesker privat, og har kun historier fra pressen,- hvilket gør at jeg tænker at man nok
lige må tage tingene med et stoooort forbehold. Og desuden er alle ovenstående punkter vist heller ikke klarlagt endnu...

-så jeg venter lidt med at hidse mig op...
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: At slagte en hest.

Post by aribeth »

Det er en latterlig historie og folk er skøre hvis de mener at mor har ansvar for hendes 24-årige søns handlinger. I øvrigt er det også gak at folk går amok over at de har slagtet en pony... altså for fanden da... ingen havde løftet et øjenbryn hvis det var et rådyr fx.

Helt ærligt, så synes jeg virkelig ikke det er så slemt at de har skåret halsen over på ponyen, men det er også fordi jeg HAR set hvor hurtigt en hestekrop kan blive tømt for AL blod når man skærer halspulsåren over! Det tager seriøst ikke engang 10 sekunder!

Det er aldrig fedt at slå dyr ihjel... så hvadenten det er med boltpistolen før selve aflivningen eller ej, så det skal bare gå hurtigt...

Jeg fatter bare ikke man gider gøre det på stranden... folk kan komme og forstyrre, hvilket de jo også gjorde... der er sand overalt... og hvorfor har de dog ikke bare stillet sig med hesten i sommerhusets have?
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: At slagte en hest.

Post by annetteB »

dét Katrine skrev.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: At slagte en hest.

Post by 99E »

Jeg synes, det er SÅ hysterisk.
Ja, shetlændere er nuttede. (På afstand og bag et hegn, JEG ikke skal holde...)

Men det er altså ikke mere synd at slagte en shetter, end det er at slagte en ko eller en gris.
Køer kan faktisk vlre ret søde, og grise er ret sjove dyr...
:peg:

Jeg tror ikke der er nogen tivvl om, at Hesteslagter Plum har udvist ualmindeligt inge dømmekraft.
Det, vi VED, han har gjort helt skævt og som er snotdumt, er at slagte en hest på stranden.
Det er dels ulovligt, dels er det noget snask (jeg gider ikke have sand i maden og jeg gider ikke have blod på badetøjet...).
:brok:

Problemet er, at når han udviser så ringe forståelse for HVOR det er smart at slagte, kan jeg godt frygte, han har udvist lige så ringe dømmekraft mht. HVORDAN man slagter en hest hensigtsmæssigt.
:ehh:

Jeg synes det er en ret dårlig ide at slagte heste uden brug af boltpistol.
Jeg ved ikke, om det KAN gøres "okay" uden - det kan det med får, har jeg set (på TV).
Men under alle omstændigheder er det jo ULOVLIGT at slagte uden brug af boltpistol først. Og det alene gør, at det er sådan lidt dumt at gøre... Når nu hesteslagtning på stranden ret indlysende er noget, der vil... Lad os sige "skabe debat".
:ehh:

Jeg synes også det er dårlig slagterstil ikke at slagte i god nok tid til, kødet kan hænges og modne ordentligt.
Det er ikke hverken dyreplageri eller ulovligt - jeg synes bare det er dårlig stil...
:traet:

Jeg er SÅ træt af at det at aflive ved afblødning uden bedøvelse er blevet sammenlignet med "halshugning" - for... Det er det ikke. At en eller anden dyrlæge har udtalt at det er svært at halshugge en hest... Jah, vel er det så, men hvorforhvorforhvorfor bruge ordet "halshugge" medmindre det faktisk er fordi Hesteslagter Plum har forsøgt at halshugge (aka. hugge hovedet af ved at hugge mellem halshvirvler og gennem halsen i eet hug) med en økse eller et samuraisværd eller hvad ved jeg.
Vær dog lidt saglig!
:peg:

At der er folk, der mener hele familien skal have hugget hovederne af, at Camilla Plum er 100% ansvarlig for, at en af hendes 24-årige sønner har lavet noget dumt, og at alle i familien nu pr. automatik er "dømt ude"... Det kan jeg ikke tage alvorligt. Det er simpelthen til grin og hysterisk og idiotisk.
:mur:

Endnu "sjovere" bliver det, når BT graver en opskrift frem på "hest eller æsel stegt i et hul i jorden" - det er jo UDELUKKENDE for at puste til folkestemningen...
:opkast:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply