(Hvorfor) læser I bøger?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

(Hvorfor) læser I bøger?

Post by 99E »

...og med "bøger" mener jeg mere specifikt: Skønlitteratur.
Alt det, der ikke er fagbøger.
:linski:

Jeg har det med at antage at alle (almindeligt velfungerende) mennesker læser skønlitteratur og evt. også lyrik.
En gang imellem bliver jeg slemt skuffet...
:wow: :peg:

Læser I skønlitteratur?
Hvofor - eller hvorfor ikke?

Hvis der er nogen her, der IKKE læser skønlitteratur - hvorfor så ikke?

(Og jeg mener ikke sådan midlertidigt "læser ikke fordi jeg har travlt/er blevet midlertidigt blind/har tabt begge mine arme og ikke kan holde på en bog før de er vokset ud igen"... Men sådan: Læser ikke skønlitteratur, medmindre det er under tvang og trusler om tortur eller dumpede eksamener...)
:celeste:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by udlandet »

Bøger er min rigdom :elsk: Men lyrik, nej. Det findes ikke i min verden.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by 99E »

udlandet wrote:Bøger er min rigdom :elsk: Men lyrik, nej. Det findes ikke i min verden.

Men HVORFOR?! :peg: :brok:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by Stimata Doamna »

99E wrote:(Og jeg mener ikke sådan midlertidigt "læser ikke fordi jeg har travlt/er blevet midlertidigt blind/har tabt begge mine arme og ikke kan holde på en bog før de er vokset ud igen"... Men sådan: Læser ikke skønlitteratur, medmindre det er under tvang og trusler om tortur eller dumpede eksamener...)
:celeste:


Det kunne ellers være meget godt at lade være - sikke meget tid, jeg så ville få. Til at læse bøger fx. Nå nej........ Det var jo det, vi kom fra.........
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by udlandet »

99E wrote:
udlandet wrote:Bøger er min rigdom :elsk: Men lyrik, nej. Det findes ikke i min verden.

Men HVORFOR?! :peg: :brok:

Hvorfor, jamen det har jeg altid gjort. Skal der väre et hvorfor :plop: For at läre, for at blive underholdt. For at det ikke er så kedeligt at gå på toilettet...
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by 99E »

udlandet wrote:Hvorfor, jamen det har jeg altid gjort. Skal der väre et hvorfor :plop: For at läre, for at blive underholdt. For at det ikke er så kedeligt at gå på toilettet...

Jaeh... For det er jo det, jeg synes er interessant.

Altså jeg har det jo med at antage at ALLE mennesker læser skønlitteratur af den ene eller den anden slags - af 117 årsager.
Det "skal" man jo synes som dansklærer...
(Dansk er jo OGSÅ undervisning i litteratur og læsning af litteratur - og hvis ikke man synes det er fedt, mener jeg ganske enkelt ikke, man bliver en god dansklærer...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by misssophie »

jeg læser 4 ting:

reklamer/lokalavis: bliver skimmet

illustreret videnskab: ved sengetid hvis jeg kan holde mig vågen

basserne: ditto

krimier: når jeg har sommerferie. og jeg slæber mig typisk en pukkel til da jeg "æder" en bog ca hver anden dag, og jeg elsker at købe bøger i løbet af året (nej, i-pad osv har jeg ikke...)

sidstnævnte kategori ville jeg gerne udvide, men da jeg har en ret travl hverdag, får jeg ikke lige hevet en håndfuld timer ud, til at læse.
og dét med at læse 5 sider før sengetid, synes jeg ikke fungerer med en spændende krimi. den skal helst sluges hurtigt

Så tiden er mit problem

noveller, digte, div. romaner, selvbiografier siger mig ikke noget
Misssophie
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by Ane »

Fordi jeg godt kan lide gode historier.

Jeg kan også godt lide godt sprog, men det er en balancegang, det kan hurtigt blive noget ordlir hvis ikke det er dybt forankret i en historie der er værd at fortælle.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by lisbethdue »

Jeg læser ikke lyrik fordi det ikke interesserer mig. Meget enkelt, hvis du spørger mig :-)

Ellers læser jeg både skøn og faglitteratur. Hvorfor? Fordi dét interesserer mig!
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: (Hvorfor) læser I bøger?

Post by Susmh »

Jeg læste meget skønlitteratur, før vi fik Marie.
Nu bliver det ikke rigtigt til noget, jeg har på en eller anden måde mistet lysten.
Jeg håber da at jeg får lysten til at læse skønlitteratur tilbage, men aner ikke om det sker.
Det er ikke fordi der ikke er tid til at læse bøger, jeg kunne fx. gøre det i stedet for at se serier på netflix.
Susanne

Always look at the bright side of life.
Post Reply